Dimensiunile creativității

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 1392
Mărime: 13.73KB (arhivat)
Publicat de: Rosu M.
Puncte necesare: 6

Extras din referat

1. Delimitări conceptuale în studiul creativităţii.

Prin creativitate se înţelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original. Actul creator este însă un proces de elaborare prin invenţie sau descoperire, cu ajutorul imaginaţiei creatoare, a unor idei, teorii sau produse noi, originale, de mare valoare socială şi aplicabile în diferite domenii de activitate.

În cadrul unor şcoli psihopedagogice au fost formulate mai multe teorii asupra creativităţii.

Teoria asociaţionistă, elaborată de Nednik (1962), care consideră creativitatea un proces de organizare şi transformare a unor elemente asociative în combinaţii noi, originale, pe baza gândirii.

Teoria configuraţionistă (gestaltistă) defineşte creativitatea ca produs al imaginaţiei (şi nu al gândirii logice), cu ajutorul căreia sesizăm brusc lacunele din configuraţia întregului, completându-le.

Teoria transferului creativităţii îl are ca reprezentant pe J. P. Guilford. El concepe creativitatea ca o etapă a învăţării, transferabilă şi în alte domenii de activitate.

Unii specialişti explică, deci, procesul creaţiei prin nivelul gândirii logice, alţii relevă influenţa unor factori de personalitate (motivaţii, atitudini), iar a treia categorie diminuează sau chiar neagă importanţa inteligenţei, atribuind rol hotărâtor imaginaţiei (Wertheimer).

Dacă inteligenţa este o formă superioară de organizare şi de echilibru a structurilor cognitive şi dacă a înţelege şi a inventa sunt principalele ei funcţii (Piaget), atunci nu putem vorbi de nici un proces creativ fără participarea inteligenţei. Pornind de la această idee, orice persoană cu o inteligenţă normal dezvoltată este mai mult sau mai puţin creativă, iar peste un anumit coeficient de inteligenţă (după unii cercetători, peste 120), aceasta nu mai corelează cu creativitatea, rolul important revenind imaginaţiei creatoare şi factorilor de personalitate.

Ar fi greşit dacă am identifica inteligenţa superioară cu creativitatea, aceasta fiind definită de originalitatea şi valoarea produselor create. Cu alte cuvinte, "inteligenţa superioară nu înseamnă neapărat şi creativitate" (Landau), întrucât nu toţi oamenii inteligenţi sunt şi creativi.

2. Natura şi structura actului creator. Structura factorială

Factorii cognitivi. Dintre factorii implicaţi în actul creator inteligenţa şi imaginaţia creatoare sunt cei mai importanţi, întrucât ei au şi funcţia de integrare a celorlalţi factori cognitivi-operaţionali ai creativităţii.

Inteligenţa creatoare este forma superioară de organizare a comportamentului creativ, care presupune, în primul rând, sensibilitate faţă de probleme, apoi fluenţa gândirii, flexibilitatea şi capacitatea de redefinire.

Imaginaţia creatoare este un factor fundamental al creativităţii, întrucât realizează fusiunea informaţiilor în structuri noi prin contopirea, transformarea şi unificarea imaginilor, a ideilor, a obiectelor şi fenomenelor într-o nouă semnificaţie.

Dintre variantele imaginaţiei creatoare menţionăm: efervescenţa imagistică multidirecţională, imaginaţia combinatorie în plan figurativ, imaginaţia probabilistică şi analogică.

Un factor deosebit de important al imaginaţiei creatoare este intuiţia. Ea constă în reorganizarea şi sinteza rapidă a experienţei anterioare, în anticiparea sau apariţia bruscă a soluţiei problemei, ca urmare a jocului liber al imaginaţiei sau al unui raţionament prescurtat, fără încercări şi erori.

O formă superioară a imaginaţiei creatoare este ingeniozitatea, finalizată în găsirea unor soluţii simple, surprinzătoare şi originale, sau a unor tehnici de lucru cu un mare grad de eficienţă.

Un alt factor al imaginaţiei creatoare este originalitatea, caracterizată prin noutate, inventivitate, previziune, unicitate şi capacitate de elaborare a detaliilor necesare trecerii de la idee, la planul concret de realizare.

În procesul creaţiei, deosebit de importante sunt cunoştinţele şi reprezentările, câmpul de idei, metodele şi tehnicile de cercetare sau de creaţie artistică.

Preview document

Dimensiunile creativității - Pagina 1
Dimensiunile creativității - Pagina 2
Dimensiunile creativității - Pagina 3
Dimensiunile creativității - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Dimensiunile creativitatii.doc

Alții au mai descărcat și

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Preșcolaritate

Prescolaritatea sau vârsta de aur a copilariei înregistreaza progrese mari în ceea ce priveste dezvoltarea fizica si psihica. Pentru a observa...

Metode activ-participative în activitatea educative a copiilor cu cerințe speciale

Metode activ-participative in activitatea educative a copiilor cu cerinte speciale Prin aceste metode: se stimuleaza interesul pentru cunoastere,...

Proiect de lecție - logopedie

Data: 13.01.2010 Locul: Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva “P.Popescu Neveanu”,Timisora Grupa: DMU Aria Curriculara: Logopedie...

Pedagogia ca știință a educației

Pedagogia ca stiinta a educatiei Planul de idei 1. Ce este pedagogia si locul ei intre stiintele educatiei 2. Dimensiunile pedagogiei ca stiinta...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Rolul Jocurilor liber-alese în Stimularea Creativității Copilului Preșcolar

MOTTO: „Legenda Meştereului Manole ne dezvăluie esenţa creaţiei. Creaţia este legea însăşi a vieţii spirituale a omului, atacul creaţiei este...

Educatia Artistico-Plastica

CAPITOLUL I MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Importanta abordarii acestei teme deriva din importanta frumosului pentru viata.Culoarea este esentiala...

Dezvoltarea creativității preșcolarilor prin activitățile practice

ARGUMENT Prin activităţile practice, copilul pătrunde în lumea reală, ia contact cu materiale naturale, descoperă că există materiale care aparent...

Dezvoltarea personalității în învățământul primar

ARGUMENT Personalitatea este calitatea cea mai valoroasă pe care individul și-o însușește prin autocunoaștere,prin efort propriu,prin dorința de a...

Formarea Competențelor Creative la Elevii Mici prin Aplicarea Strategiilor Didactice

PREAMBUL Schimbările sociale din Republica Moldova şi în alte ţări sud-est europene au generat noi atitudini în procesul de educaţie şi instruire...

Strategii de stimulare a creativității școlarilor mici

ARGUMENT Fenomen multidimensional, creativitatea apare ca o activitate complexă care se finalizează într-un produs. Ea se manifestă în...

Ipostazele Psihicului

1. Conştientul Psihicul există şi se manifestă în ipostaza de psihic conştient, de psihic subconştient şi de psihic inconştient. Conştiinţa este...

Temperament - Caracter - Aptitudini

1. CARACTERIZARE GENERALA Temperamentul constituie latura dinamico-energetica a P. Dinamica deoarece ne furnizeaza informatii cu privire la cat...

Ai nevoie de altceva?