Dimensiuni ale Conceptului - Clasa de Elevi

Extras din referat Cum descarc?

Capitolul 1. Importanta cunoasterii clasei de elevi ca grup social
O clasa, remarca J.C.Filloux este, inainte de toate, un mediu de comunicare,instrumentul institutionalizat prin care partenerii acestui proces interactioneaza reciproc si in cadrul caruia sunt reflectate valorile si ideologia unei societati. 
E.Durkheim atrage atentia asupra acestor aspecte, aratand ca, clasa scolara poate fi considerate un ,,grup natural" care intruneste caracteristicile unei microsocietati, fiind sediul unor fenomene de contagiune, de demoralizare colectiva .E. Durkheim vorbeste si de existenta unui sistem normativ al clasei de elevi,un fel de ,,rezumat condensat" al experientelor colective. 
Clasa de elevi este astfel, un mediu foarte semnificativ de socializare, prin procesele colective ce au loc aici. 
Colectivul scolar poate fi definit ca un grup de elevi care urmareste un scop comun si desfasoara o activitate comuna, avand organe proprii de conducere si organizare specifica, corespuncatoare scopurilor si activitatii depuse. 
El este cum remarca M.Zlate: o realitate educationala in care membrii sunt orientati spre realizarea unor scopuri majore, cu semnificatie sociala si finalitate educative. Grupul este un concept cu o sfera mai larga. 
Colectivul este, un tip de grup ce atinge o anumita treapta de evolutie. Colectivul este stadiul optim de evaluare a structurii grupului in procesul educatiei. 
Deosebim doua aspecte esentiale ale grupurilor educationale:
-aspect social = concretizat in organizarea formala (roluri;statute)
-aspect psihologic = desemnand functionarea acestor caracteristici.
Grupul educational este intotdeauna un grup formal, constituit pe baza unor cerinte institutionale si prin distribuirea unor roluri diferite educatorilor si educatilor care se afla in raporturi obligatorii, reglementate si controlate socialmente. 
In raport cu alte tipuri de grupuri, grupul scolar are o serie de particularitati.El este un grup de formare, de modelare a unor capacitate si trasaturi de personalitate, de invatare a unor comportamente si abilitatilor necesare. 
Clasa de elevi ne apare ca fiind un cadru propice care vine in intampinarea satisfacerii trebuintei de comunitate si de exprimare a sentimentului de apartenenta. Aici fiecare se afla in compania celorlalti, interactiunile dintre ei fiind adevarate supape prin intermediul carora, descarcandu-se tensiunile interne ale trebuintei, copilul traieste bucuria apartenentei sale la grup.Relatiile se stabilesc intre membrii unui colectiv de elevi arata un anumit grad de coeziune manifestat deseori prin interesul crescut fata de starea celorlalti membri in diferite situatii, precum si prin atitudinile luate in variate ocazii, toate in favoarea individului (dar cu valoare pozitiva) si deci, a colectivului de elevi. Influenta intregului colectiv de elevi asupra relatiilor dintre membri in sensul asigurarii preponderentei valorilor pozitive este un aspect important manifestat deseori prin interesul crescut fata de starea celorlalti membri in diferite situatii, precum si prin atitudinile luate in variate ocazii, toate in favoarea individului (dar cu valoare pozitiva) si deci, a colectivului de elevi. Influenta intregului colectiv de elevi asupra relatiilor dintre membri in sensul asigurarii preponderentei valorilor pozitive este un aspect important 
Clasa de elevi este, asadar, un grup foarte important pentru orice copil, caci se perpetueaza da-a lungul catorva ani (in multe cazuri, elevii raman impreuna ciclul primar si cel gimnazial, deci opt ani) si are, cum vom vedea, o imensa influenta asupra membrilor sai. Clasa poseda toate caracteristicile grupului primar, asa cum este inteles acesta de dinamicienii de grup (grupul primar este un grup ai carui membri au aceleasi valori, scopuri si standarde de comportament si in care sunt posibile contacte interpersonale frecvente):
Capitolul 2. Interactiuni in clasa de elevi
Interactiunile sociale din interiorul clasei de elevi pot fi analizate la doua nivelur i: 
o relatiile profesori-elevi; 
o relatiile elevi-elevi 
2.1 RELATIILE PROFESOR-ELEV 
Relatia profesor-elevi are un caracterasimetric, intrucat profesorul, detinand rolul conducator, este cel care hotarastece activitati va desfasura grupul clasei,cum se va lucra, ce se va invata. Rolul conducator al profesorului a constituit obiectul a numeroase discutii, incepand cu negarea acestuia (nondirectivismul pedagogic) si terminand cu absolutizarea lui (autoritarismul pedagogic). La originea disputei se afla modul diferit de solutionare a unei probleme mai generale, privind raporturile dintre individ si societate, care, in planul educatiei, a condus la confruntarea dintre conceptiile "sociocentrice" (ce acorda prioritate socialului, reducand individul la o "functie" a vietii sociale) si conceptiile "antropocentrice" (ce acorda prioritate individului, considerand societatea, cu sistemele ei de reglementare, marele adversar al individualitatilor).


Fisiere in arhiva (1):

  • Dimensiuni ale Conceptului - Clasa de Elevi.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!