Dificultatile de Invatare si Lexia

Extras din referat Cum descarc?

I. DISLEXIA - GENERALITATI
Incepand din anii 1980, citirea si scriere sunt considerate procese diferite de catre specialisti, desi exista o stransa legatura intre ele. Citirea (lexia) este mai accesibila decat scrierea (grafia), la unii copii chiar de la 3-4 ani. Elementul esential este asocierea sunetului cu litera corespunzatoare. Nu trebuie uitat ca lexia presupune un proces mai complicat decat vorbirea, nu se invata spontan, ci necesita organizare si sprijin. Odata insusita, citirea poate facilita scrierea literelor de tipar, iar apoi a celor de mana. De asemenea, citirea are o utilitare practica mai mare in viata de zi cu zi, observandu-se ca zilnic citim cam de 8-10 ori mai mult decat scriem.
Pe langa termenul de ,,dislexie" se mai folosesc sintagme ca ,,tulburari in dezvoltarea lexiei", ,,dificultati de invatare a lexiei", ,,intarzierei in asimilarea lecturii". 
Dislexia este o dificultate de invatare determinata de probleme in procesarea limbajului scris si oral.Cele mai multe studii arata ca dislexia este determinata de diferente organice si functionale la nivelul centrilor limbajului din cortex, diferente care este posibil sa fie transmise genetic. 
Dislexia nu e o dificultate determinata de un nivel intelectual redus sau de lipsa educatiei, caci poate aparea la fel de bine si la persoane cu nivel de inteligenta ridicat sau supramediu. 
Dislexicii pot fi persoane deosebit de inteligente,unele chiar supradotate in alte domenii decat cele legate de limba ori limbaj: muzica, electronica,matematica, fizica. Cum dislexia este o dificultate de invatare, nicidecum o boala, ea nu poate fi tratata, ci ameliorata.Aceasta persista si poate fi intalnita in egala masura la copii, adolescenti, adulti.
II. SIMPTOME . INDICII ALE DISLEXIEI
Dislexia este ,,o diferenta specifica de invatare" ce determina si cauzeaza probleme in achizitia abilitatilor de insusire a citirii.
Se pot evidentia mai multe tipuri de erori.
a) Erori in diferentierea auditiva a sunetelor: 
- confuzia consoanelor surde de cele sonore (p-b, t-d, c-g, f-v, s-z, s-j); 
- confuzie intre sunete cu punct de articulare apropiat (s-s, s-j, t-ce-ci, r-l); 
- confuzie intre consoane de aceeasi natura (f-v, p-t, b-d, v-z, v-j, f-z) sau de natura diferita (m, b, p); 
- confuzie intre vocale (o-a, a-a). 
La nivelul cuvintelor: 
- descifrare dificila a literelor care formeaza cuvantul, 
- dificultate de integrare a elementelor simbolice in unitatea cuvantului si neintelegerea sensului cuvintelor citite.
b)Erori in diferentierea vizuala a literelor. 
- confuzii vizuale ale literelor simetrice, la care orientarea semnelor este diferita. Copilul este constient ca aceste litere sunt diferite, dar nu poate spune de ce.
- confuzii in raport cu axa verticala: b-d, p-q si axa orizontala: u-n; 
- litere cu forma apropiata m-n;
- inversiuni de litere: b-d (citeste ,,b" in loc de ,,d"), b-p, n-u;
- inversiuni de silabe: al-la, ra-ar (nu poate recunoaste ordinea consecutiva a literelor corespunzatoare);
- inversiuni de cuvinte monosilabice: an-na (perceptia globala a cuvantului poate conduce la mai putine greseli cand cuvintele sunt mai lungi);
c) Deformarea cuvintelor prin inversarea ordinii literelor, silabelor, omisiuni de litere, silabe, finalurile cuvintelor, cuvinte, substituiri de litere, silabe, cuvinte, salturi peste randuri. Acestea se datoreaza dificultatilor de analiza si sinteza la nivelul cuvintelor, intelegerea scazuta a raporturilor dintre parte si intreg;
d) Citire fragmentara, uneori extrem de lenta, alteori precipitata, cu multe ezitari in citirea cuvintelor, cu pauze mari, citire fara sens, cuvintele sunt uneori ghicite, alteori substituite, fara a exista o justificare logica, uitate, repetate, randuri sarite, intoarceri repetate.
Dislexia se manifesta intr-o mare varietate de forme, unele caracteristici sunt evidente la o persoana si lipsesc la alta:
- discrepanta dintre performantele in anumite domenii si limbajul scris si verbal, ori rezolvarea practica a unor probleme matematice 
- lipseste sfarsitul cuvantului (ultima silaba) in citire si silabisire 
- dificultate de a lega litere si silabe / silabisire dificila 
- nerespectarea punctuatiei in textul citit 
- nu este capabil sa scrie ce gandeste / confunda mesajele auzite 
- dificultate de a copia si de a lua notite 
- dificultate de a urmari ce spune celalalt 
- inversarea literelor, simbolurilor 
- dificultate in a trage concluzii / probleme de organizare in executarea unor sarcini 
- dificultate in memorarea unor tabele / dificultati in a-si aminti secvente comune 
- perceptie auditiva si memorare deficitara / memorie de scurta durata deficitara 
- stima de sine scazuta 
- intarzieri in vorbire 
- dificultati in a executa sarcina cand primeste 2-3 instructiuni consecutive 
- confuzii de litere, cifre, simboluri 
- dificultati in a recunoaste a doua oara acelasi cuvant scris 
- concentrare scazuta 
- dificultate in intelegerea timpului verbelor / dificultate in a discrimina stanga - dreapta 
- dificultate in reamintirea numelor obiectelor / dificultati in invatarea unei limbi straine 
- probleme de ortografie .


Fisiere in arhiva (1):

  • Dificultatile de Invatare si Lexia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!