Didactica Specialitatii

Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I . EVOLUTIA ISTORICA A DIDACTICII
Conceptul ,,didactica" isi are originea etimologica in termenii grecesti ,,didaskein"(a invata), ,,didakticos" (instruire, instructie), ,,didasko" (invatare, invatamant), ,,didactike" (arta invatarii).Acesti termeni sugereaza faptul ca sfera de cuprindere eztrem de extinsa a didacticii, coincidea cu problematica procesului de predare-invatare, a educatiei, a invatamantului, a formarii omului.
Conceptul in discutie a fost introdus in teoria si practica scolii in secolul XVII-lea, de catre celebrul pedagog ceh JAN AMOS COMENIUS(1592-1670), prin lucrarea sa ,,DIDACTICA MAGNA", publicata in anul 1632 in limba ceha si in anul 1657 in limba latina. Atribuind conceptului semnificatia initiala de arta a predarii, respectiv ,,arta universala de a-I invata pe toti totul", Comenius considera ca a invata pe altul inseamna a sti ceva si a face si pe altul sa invete sa stie si aceasta repede, placut si temeinic, in special cu ajutorul exemplelor, regulilor si aplicatiilor generale sau speciale.
Aportul lui Comenius la constituirea didacticii este deosebit, contributiile sale la elaborarea teoriei si practicii instruirii fiind absolut remarcabile.A rezultat o opera cu mare valoare intrinseca pentru teoria si practica instruirii, stabila si generatoare a unei autentice revolutii in invatamant, opera care nu a fost egalata de alti pedagogi.De aceea, secolul XVII a mai fost numit in pedagogie ,,secolul didacticii", iar Comenius a fost supranumit ,,Galilei al educatiei" si ,,Bacon al educatiei".
Opera pedagogica a lui Comenius se constituie intr-o doctrina pedagogica ce isi pastreaza si astazi actualitatea. Viziunea sa asupra didacticii, sta la baza modalitatii de organizare a procesului de invatamant desfasurat in limba materna, pe clase si lectii, cu programe scolare si manuale, cu elevi de aceeasi varsta cu personal calificat, intr-un an scolar, cu perioade de activitate si de odihna, cu o anumita organizare a zilei.
In conceptia sa, invatamantul avea obligatia de cuprinde toata populatia, spre a ridica nivelul de intelepciune al oamenilor.Considera, ca axioma a instruirii, sintagma ,,scolarului I se cade munca, profesorului- conducerea";"...da intotdeauna in mana elevului uneltele, ca sa simta ca nimic nu e imposibil, inaccesibil, greu: indata il vei face activ, ager, dornic.
Comenius considera ca profesorul trebuie sa-l ajute pe scolar sa-si insuseasca stiinta si a sti inseamna ,,a putea reda ceva fie cu mintea, fie cu mana, fie cu limba",sustinea ca o metoda de lucru adecvata asigura rezultate bune chiar si in cazul unor dascali si elevi mai putin buni; sustinea ca in transmiterea cunostiintelor, conditia de baza este ca ,,toate sa fie predate prin exemple, prin precepte, prin aplicatie sau imitatie.
Comenius a formulat o serie de principii didactice: educarea cunoasterii prin trecerea progresiva ,,de la concret la abstract", ,,de la particular la general", ,,de la cunoscut la mai putin cunoscut", prin ,,observatie practica" sau intuitie; realizarea unui invatamant treptat, gradat si concentric, ceea ce presupunea elaborarea riguroasa a unor planuri si programe de invatamant; evidentierea rolului activizarii prin exercitiul virtutilor morale; asigurarea caracterului sistematic al institutiei.
Extensiunea conceptului de ,,didactica" s-a datorat faptului ca, la inceputul secolului XX, s-a inregistrat o dinamica a gandirii pedagogice, determinata de noile necesitati sociale si de aparitia unor curente de gandire in a doua jumatate a secolului XIX.
Bazele gandirii didactice au fost puse de Platon si Aristotel si mai apoi de catre Comenius.
Didactica este stiinta legilor si regulilor invatamantului in general, iar metodica este stiinta legilor si regulilor pentru predarea unei discipline anume; este o ramura aplicativa a didacticii.
Didactica generala cuprinde norme si principii cu caracter general, valabile pentru toate disciplinele de invatamant in ansamblul sau.Fiecare obiect de invatamant are didactica sa.Asadar vorbim de Didactica limbii romane, Didactica matematicii, Didactica psihologiei, Didactica muzicii.
Didactica specialitatii este ,,...procesul de invatamant din perspectiva pedagogica a predarii si invatarii obiectelor de studiu, caz in care poarta denumirea de didactica sau metodica ( ce studiaza continutul, principiile, metodele si formele de organizare proprii obiectului respectiv in detaliile concrete aplicative)


Fisiere in arhiva (1):

  • Didactica Specialitatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!