Cultura Organizatiei Scolare in Contextul Schimbarii

Extras din referat Cum descarc?

In cadrul societatii, invatamantul se constituie ca un subsistem particular care se supune in ultima instanta legilor de functionare si de dezvoltare ale sistemului global. Ca atare,
problematica unitatii de invatamant si a culturii sale organizationale trebuie plasata in
contextul problematicii generale a societatii in care unitatea scolara exista si functioneaza. In acest context, ca efect al succesiunii momentelor istorice, sistemul de invatamant actual si, in particular, cultura organizationala a unitatilor sale scolare cumuleaza tendinte "grele", elemente latente, factori de schimbare care actioneaza simultan. In mod firesc acest cumul de elemente mai mult sau mai putin contradictorii se regaseste in forme extrem de nuantate in cultura organizationala a scolii romanesti.
In cadrul acestei culturii organizationale, enumeram:

- influenta totalitarismul - care isi perpetueaza prezenta prin perceptii, mentalitati, atitudini,
comportamente - regasita la nivelul actorilor scolii;
- existenta in stare latenta si cu potential de actualizare a elementelor culturale traditionale
care si-au pierdut influenta sau care au fost devalorizate in cursul regimului dictatorial;
-aparitia - in deceniul de "tranzitie" - a unor factori culturali inediti ca efect al contextului social specific si al deschiderii catre exterior.

In ciuda strategiei de reforma aplicate in cursul ultimei decade, mentinerea unor vechi elemente structurale ca si perpetuarea mentalitatilor anacronice isi pun inca amprenta asupra culturii organizationale a unitatilor de invatamant, generand perpetuarea vechilor mentalitati la nivelul actorilor scolii, limitand pregatirea elevilor pentru autonomie, creativitate, responsabilitate, totul desfasurandu-se intr-un cerc vicios. Cantonarea unitatilor scolare si respectiv, a culturilor lor organizationale pe coordonate anacronice va limita capacitatea scolii de a produce o oferta educationala adecvata unei
societati democratice si economiei de piata, actionand ca factor de blocaj in calea schimbarii, dezvoltarii, cresterii organizatiei scolare, generand consecinte negative in aria dezvoltarii copiilor, tinerilor si adolescentilor cuprinsi in unitatile de invatamant. Din aceasta perspectiva este necesar ca in cadrul reformei educationale sa fie promovate noi elemente de cultura organizationala avand drept finalitate formarea elevilor scolii in spiritul valorilor globale, autonomiei personale, raportarii creative si flexibile la grupuri si organizatii ale societatii. Pentru a putea raspunde dezideratelor care tin de dezvoltarea personala si de integrarea sociala a segmentului tanar, scoala trebuie sa construiasca o cultura organizationala care va include in conditiile unui echilibru specific, principii si valori ale: educatiei pentru viitor, educatiei permanente, educatiei pentru autogestiune, parteneriatului educational, calitatii si excelentei in conditii de schimbare.

2. Modelul parteneriatului educational

In cadrul unei societati care isi propune sa se situeze in mod autentic pe coordonatele
schimbarii, dezvoltarii, cresterii continue, parteneriatul si, in particular, parteneriatul
educational se constituie ca o conditie sine qua non. Ca parte a unei culturi sociale
democratice, cultura organizationala a scolii trebuie sa isi asume, cu prioritate, elemente
specifice parteneriatului educational. Pentru ca acest aceasta cultura a parteneriatului sa devina o realitate, sunt imperios necesare:

-elaborarea unor strategii coerente si pe termen lung in domeniul parteneriatului;
- precizarea axului valoric care trebuie sa directioneze eforturile partenerilor;
- stabilirea directiilor prioritare care sa uneasca eforturile partenerilor;
- precizarea rolului asumat de diferitele institutii si categorii in cadrul parteneriatului;
- transformarea parteneriatului educational intr-un principiu fundamental al oricarui demers reformator in educatie.

Date fiind complexitatea si gradul de dificultate a problemelor cu care scoala romaneasca se confrunta, cat si impactul inerent al educatiei scolare asupra intregului sistem social,
solutionarea dificultatilor prezente reclama colaborarea, cooperarea, parteneriatul unor
categorii extrem de largi:

- intregul personal angajat in sistemul de invatamant;
- toate segmentele de elevi cuprinsi in institutia scolara;
- parintii si sustinatorii legali ai elevilor;
- organizatiile guvernamentale centrale si locale;
- organizatiile cu caracter nonguvernamental;
- reprezentantii cultelor religioase,
- agentii economici si reprezentantii lumii economico-financiare;
- structurile de tip sindical;
- autoritatile centrale si locale.

Alaturi de motivele mai sus mentionate, pentru aceste relatii de parteneriat pledeaza, in egala masura:

- principiile descentralizarii care impun implicarea unei varietati de factori sociali in
sustinerea educatiei;
- principiile educatiei permanente care pot fi traduse in realitate doar in conditiile unei
democratizari reale a invatamantului;
- necesitatea racordarii permanente a scolii la realitate si la schimbarile intervenite la nivel economic si social;
- exigentele legate de orientarea copiilor, tinerilor, adolescentilor intr-un univers
informational dinamic, diversificat si uneori contradictoriu.

Pornind de la aceste exigente, asumarea si practicarea efectiva a parteneriatului educational trebuie sa se constituie pe baza unui consens axiologic al tuturor categoriilor interesate in dezvoltarea educatiei si, in particular in sustinerea unitatilor de invatamant - concretizat prin constituirea unor retele parteneriale care includ reprezentantii diferitelor categorii si institutii ale comunitatii. Coeziunea si eficienta unui astfel de sturucturi orientate catre realizarea parteneriatului educational sunt conditionate de asumarea si promovarea unor valori comune la nivelul tuturor partenerilor implicati. Dintre acestea, semnificative ni se par:

- asigurarea egalitatii sanselor in educatie;
- revigorarea spiritului civic si a mentalitatilor comunitare;
- promovarea dialogului, transparentei si a comunicarii deschise;
- incurajarea initiativei si a participarii;
- dezvoltarea cooperarii si a colaborarii;
- incurajarea (auto)disciplinei si a responsabilitatii;
- armonizarea specificitatii cu exigentele sociale de ordin general.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura Organizatiei Scolare in Contextul Schimbarii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!