Extras din referat
PROBLEMA
În societatea actuală ne confruntăm tot mai des cu fenomene de violentă şcolară. A califica
un fapt că violent înseamnă a emite o judecată de valoare asupra acelui fapt. Judecata
corespunde unor norme sociale determinate de cultura unei societăţi, dar ea se face şi în
funcţie de valorile grupului de apartenenţă, dar, în acelaşi timp, ceea ce este resimţit ca
violenţă de un elev de la o anumită şcoală poate trece neobservat în ochii elevilor de la altă
şcoală. Important este şi faptul că violenţa verbală nu este percepută în aceeaşi manieră de
elevi şi de profesori: elevii o minimalizează, în timp ce profesorii o supraevaluează.
În mediul şcolar întâlnim două tipuri de violenţă:
- violențele obiective, care sunt de ordinul penalului (crime şi delicte) şi asupra cărora
se poate interveni frontal; Poliţia şi Justiţia sunt obligate, în acest caz, să colaboreze
direct cu instituţiile şcolare;
- violențele subiective, care sunt violenţe mai subtile, de atitudine, şi care afectează
climatul şcolar. Sunt incluse aici atitudinile ostile, dispreţul, umilirea, jignirea, sfidarea,
lipsa de politeţe, absenţele de la ore, refuzul de a răspunde la ore şi de a participa la
activităţi sau ceea ce unii autori numesc atitudini antişcolare. O formă de violenţă
extrem de răspândită în mediile şcolare este violenţa verbală (bullying-ul) adică
atacurile verbale, cât şi intimidările (presiunea psihică) exercitată prin ameninţări,
injurii, umilinţe.
OBIECTIVE
a) Determinarea cauzelor;
b) Eliminarea cauzelor;
c) Determinarea expectanţelor;
PREZENTAREA CAZULUI – SITUAŢIA ACTUALĂ
- Copiii au probleme la învăţătură;
- Absenteismul şcolar este întâlnit tot mai des;
- Rata abandonului şcolar creşte;
- Relaţiile conflictuale dintre colegi se amplifică;
- În unele cazuri violenţa elevilor se răsfrânge şi asupra celor apropiaţi, a părinţilor
şi a profesorilor.
DESCOPERIREA CAUZELOR
Influenţa mediului familial
Mediul familial reprezintă cea mai importantă sursă a agresivităţii elevilor. Mulţi dintre
copiii care prezintă un profil agresiv provin din familii dezorganizate, au experienţa
divorţului părinţilor şi trăiesc în familii monoparentale. Echilibrul familial este perturbat şi de
criza locurilor de muncă, de şomajul ce-i atinge pe foarte mulţi părinţi. Părinţii sunt
confruntaţi cu numeroase dificultăţi materiale, dar şi psihologice, pentru că au sentimentul
devalorizării, al eşecului. În aceste condiţii, ei nu mai sunt sau sunt mai puţin disponibili
pentru copiii lor.
Pe acest fundal apar apoi probleme familiale foarte grave care-i afectează profund pe copii:
violenţa intrafamilială, consumul de alcool, abuzarea copilului, neglijenţă, la care se adaugă
şi importante carenţe educaţionale - lipsa de dialog, de afecţiune, inconstanţă în cerinţele
formulate faţă de copil (treceri de la o extremă la alta, de la o permisivitate exagerată la
restricţii foarte dure), utilizarea mijloacelor violente de sancţionare a copilului pe motiv că
bătaia-i ruptă din rai.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Consiliere si Orientare.docx