Conceptul, Problematica si Tipurile de Curriculum Scolar

Extras din referat Cum descarc?

1. ANALIZA CONCEPTELOR: CURRICULUM, ARIE CURRICULARA, CICLU CURRICULAR, CONTINUT AL INVATAMANTULUI, SITUATIE DE
INVATARE
- Conceptul de curriculum
Etimologia conceptului ,,curriculum"(la plural ,,curricula") se afla in limba latina, in care termenul ,,curriculum" are semnificatii multiple, insa relativ apropiate: ,,alergare", ,,cursa", ,,parcurgere", ,,drum", scurta privire", ,,in treacat". In prezent, nu exista o definitie si o operationalizare unanim acceptate ale conceptului de ,,curriculum", insa:
a. In sens larg se desemneaza prin curriculum ansamblul proceselor
educative si al experientelor de invatare prin care trece elevul pe durata
parcursului sau scolar.
b. In sens restrans curriculumul cuprinde ansamblul acelor documente scolare de tip reglator in cadrul carora se consemneaza datele esentiale privind procesele educative si experientele de invatare pe care scoala le ofera elevului. Acest ansamblu de documente poarta,
de regula, denumirea de curriculum formal sau oficial (Curriculum National pentru Invatamantul Obligatoriu).
c. Curriculumul se refera la oferta educationala a scolii si reprezinta sistemul experientelor de invatare directe si indirecte oferite educatilor si traite de acestia in contexte formale, neformale si chiar informale (M.Ionescu).
- Arie curriculara
Unul dintre principiile care stau la baza elaborarii noului Plan-cadru de invatamant este cel al selectiei si ierarhizarii culturale. Acesta a condus la integrarea disciplinelor de studiu intr-un sistem, la interrelationarea lor si la consacrarea conceptului de ,,arie curriculara".
Ariile curriculare reprezinta domenii ale cunoasterii care ofera o viziune multi si /sau interdisciplinara asupra disciplinelor de studiu (s-a renuntat la viziunea traditionala, in care ariile curriculare cuprindeau ansambluri de obiecte de invatamant abordate monodisciplinar, in
conformitate cu domeniul de cercetare al fiecarei stiinte particulare). Ele sunt stabilite in mod stiintific, pe baza unor criterii epistemologice si psihopedagogice; pe durata scolaritatii obligatorii si a liceului, ariile curriculare raman aceleasi, ponderea lor pe cicluri si pe clase, fiind, insa variabila.
In tara noastra, Curriculumul National este structurat pe urmatoarele sapte arii curriculare: ,,Limba si comunicare", ,,Matematica si stiinte ale naturii", ,,Om si societate", ,,Arte", ,,Educatie fizica si sport",,,Tehnologii", ,,Consiliere si orientare". Principiul functionalitatii recomanda adaptarea disciplinelor de studiu si, implicit, a ariilor curriculare
la particularitatile de varsta ale elevilor.
- Ciclurile curriculare
Pentru delimitarea diferitelor segmente ale scolaritatii, s-a consacrat conceptul de ,,cicluri curriculare" care reprezinta periodizari ale scolaritatii pe mai multi ani de studiu, care au in comun anumite finalitati educationale si sisteme metodologice. Prin finalitatile urmarite si prin strategiile didactice adoptate, ciclurile curriculare trebuie sa asigure continuitatea demersului
instructiv-educativ de la o treapta de scolarizare la alta. 
Introducerea ciclurilor curriculare devine operativa prin:
- Modificari in planul de invatamant (gruparea obiectelor de studiu; momentul introducerii in planul-cadru a unor anumite discipline; ponderea disciplinelor in economia planului);
- Modificari conceptuale la nivelul programelor si al manualelor scolare;
- Modificari de strategie didactica.
Curriculumul National din tara noastra cuprinde urmatoarele cicluri curriculare, vizand obiectivele:
- Ciclul achizitiilor fundamentale (gradinita - clasa a II-a) are ca obiective majore acomodarea la cerintele sistemului scolar si alfabetizarea initiala. Acest ciclu curricular vizeaza: asimilarea
elementelor de baza ale principalelor limbaje conventionale (scris, citit, calcul aritmetic); stimularea copilului in vederea perceperii, cunoasterii si stapanirii mediului apropiat; stimularea potentialului creativ al copilului, a intuitiei si a imaginatiei; formarea motivarii pentru invatare, inteleasa ca o activitate sociala;
- Ciclul de dezvoltare (clasa a III-a - clasa a VI-a) are ca obiective: dezvoltarea achizitiilor lingvistice si incurajarea folosirii limbii romane, a limbii materne si a limbilor straine pentru exprimarea in situatii variate de comunicare; dezvoltarea unei gandiri structurate si a
competentei de a aplica in practica rezolvarea de probleme; familiarizarea cu o abordare pluridisciplinara a domeniilor cunoasterii; constituirea unui set de valori consonante cu o societate democratica si pluralista; incurajarea talentului, a experientei si a expresiei in diferite forme de arta; formarea responsabilitatii pentru propria dezvoltare si sanatate; formarea unei atitudini responsabile fata de mediu;
- Ciclul de observare si orientare (clasa a VII-a - clasa a IX-a);
- Ciclul de aprofundare (clasa a X-a - clasa a XI-a);
- Ciclul de specializare (clasa a XII - a, clasa a XIII -a) (M.Bocos).
- Continut al invatamantului
a. Definire:
Continuturile invatamantului reprezinta un capitol consacrat al didacticii.
- In didactica traditionala, continutul invatamantului se exprima in general in cunostinte, priceperi si deprinderi din domeniul stiintei, artei, tehnicii, pe care elevii le insusesc in scoala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul, Problematica si Tipurile de Curriculum Scolar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!