Comunicarea în Procesul Didactic

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 5966
Mărime: 33.22KB (arhivat)
Puncte necesare: 7
Fac de Drept Craiova

Extras din referat

1. Ce este comunicarea?

Provenit prin filiera franceză, verbul a comunica are în limba română un “frate bun”, fapt ce ne îndreptăţeşte să vorbim de existenţa unui dublet etimologic.

Cu transformările proprii trecerii de la latina vulgară la proto-româna, lat.communicare a fost moştenit sub forma a cumineca, avînd sensul de “a se împărtăşi” (în accepţia ritualului creştin). Înţelesul există şi în latina tîrzie, unde a dat naştere lui excommunicare, adică “a opri de la împărtăşanie” - ceea ce echivala cu excluderea din comunitatea religioasa. Iata cum pentru noi, românii, sensul originar al comunicării este deopotrivă profan şi sacru: comunicarea stă la baza organizării sociale, mijlocind raporturile “orizontale” dintre oameni, dar angajînd şi aspiraţiile lor “verticale”, într-o mişcare ascensională către planurile superioare ale existenţei.

Cînd trebuie să defineasca comunicarea, majoritatea vorbitorilor se gîndesc la “a aduce la cunoştintă”, “a da de ştire” sau “a informa”. Comunicarea înteleasă ca proces are la bază patru componente fundamentale: emiţătorul, canalul, informaţia şi receptorul. Esenţa procesului constă din transferul sau trimiterea informaţiei de la receptor la emiţător. Acest model elementar trebuie însă extins deoarece comunicarea nu se încheie niciodată cu simpla preluare sau receptare a informaţiei. În primul rînd nu trebuie omisă circulaţia informaţiei ţi în sens invers (feed-back), deoarece comunicarea nu se realizează decît în vederea obţinerii unui raspuns. În al doilea rînd, comunicarea este un proces intenţional: emiţătorul transmite receptorului o informaţie prin intermediul unui canal cu scopul de a produce anumite efecte asupra receptorului. În al treilea rînd, toată această “desfăşurare de forţe” nu s-ar dovedi pe deplin eficientă daca nu s-ar acorda importanţa atît codajului cît si decodajului mesajului transmis. În al patrulea rînd, nu trebuie ignorată nici posibilitatea apariţiilor unor erori de codare sau decodare, precum şi imixtiunea unor factori perturbatori. Toate aceste elemente vor diminua reuşita comunicării.

Privită ca un act de punere în relaţie a emiţătorului cu receptorul, comunicarea poate fi înteleasă drept “ansamblul proceselor fizice şi psihologice prin care se efectuează operaţia punerii în relaţie cu una sau mai multe persoane în vederea obţinerii unor anumite obiective.” (Anzieu, Martin,1973, p. 76.)

1. 1. Principiile comunicării

Unele din cele mai recente principii ale comunicării au fost formulate de reprezentanţii Şcolii de la Palo Alto, care au ţinut să le confere o aură de rigurozitate numindu-le axiome ale comunicării:

- Comunicarea este inevitabila.

- Comunicarea se dezvolta în planul continutului si cel al relatiei.

- Comunicarea este un proces continuu si nu poate fi abordat în termeni de cauza-efect sau stimul–reactie.

- Comunicarea are la baza vehicularea unei informatii de tip digital si analogic.

- Comunicarea este un proces ireversibil.

- Comunicarea presupune raporturi de putere între participanti.

- Comunicarea implica necesitatea acomodarii si ajustarii comportamentelor.

1. 2. Unităţi şi caracteristici ale comunicării

Mesajul este unitatea de baza a comunicării, situat de fapt la intersecţia dintre comunicare şi reprezentarea realităţii. El poate fi alcătuit din cuvinte scrise sau rostite, imagini vizuale, muzică, zgomote, semne, simboluri, culori, gesturi etc. Suportul fizic al mesajului este oferit de canal, care îndeplineşte şi funcţia de cale de transport sau distribuţie a mesajului.

Dimensiunea originalităţii mesajului este data de informaţie. Sub aspect cantitativ, informaţia poate fi masurată atît în momentul emiterii cît si în momentul receptării, astfel că se poate determina în ce masură un mesaj conţine sau nu mai multă informaţie decît alt mesaj. Din dorinţa de a asigura exactitatea mesajului, emiţătorul poate fi preocupat de emiterea unei mai mari cantităti de informaţie decît în mod normal. Asa se naşte redundanţa,“excedentul selectiv de semne faţă de acelea care ar fi fost necesare pentru a transporta aceeaşi cantitate de originalitate.”(Mole, 1974, p. 26.)

Acest surplus trebuie înţeles ca “o măsură a formei, nu a informaţiei deoarece indică diferenţa dintre ceea ce este transmis şi ceea ce este necesar”( Şoitu,1997 p. 15.)

O analiză cît mai completă a informaţiei trebuie să facă referiri şi la următoarelor aspecte:

-aspectul sintactic: succesiunea semnelor impusă de emiţător;

-aspectul semantic: semnificaţa acordată semnelor pe baza conventiilor sociale;

- aspectul pragmatic: efectul informatiei asupra receptorului.

Efectele comunicării pot fi de natură cognitivă, afectivă sau comportamentală şi nu trebuie confundate cu răspunsurile receptorului mesajului. Raspunsul este un mesaj returnat de receptor ca reacţie la stimulul expediat de emiţător, iar uneori poate proveni chiar de la emiţător, ca reacţie la propriul mesaj.

Preview document

Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 1
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 2
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 3
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 4
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 5
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 6
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 7
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 8
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 9
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 10
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 11
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 12
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 13
Comunicarea în Procesul Didactic - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Comunicarea in Procesul Didactic.doc

Alții au mai descărcat și

Autoeducația

Prin autoeducatie omul dobandeste constiinta identitatii de sine. Se cauta pe sine, se cunoaste, se identifica si se evalueaza. Prin autoeducatie...

Calitatea în Învățământ

Calitatea în educaţie, cea mai mare provocare a reformei reale, de fond, şi nu de formă a învăţământului românesc, continuă, să determine...

Rolul școlii în dezvoltarea și formarea personalității elevului

Copilul, parcurge în etape succesive, pași mărunți, dar importanți pe drumul dezvoltării și formării personale, drum care implică experiențe în...

Rolul Profesorului în Cadrul Procesului Instructiv-Educativ

In zilele noastre, problema profesorului cunoaste doua orientari prin cipale, una traditionalista, iar alta angajata. Privit de pe pozitiile...

Comunicarea Proferor-Elev

1. Definirea şi componentele comunicării umane Verbul latin communico avea o semnificaţie mai adâncă, ce nu se limita doar la a nota contactul,...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Comunicarea eficientă și formarea gândirii economice

Procesul instructiv-educativ – reţea de interacţiuni reciproce: Profesor – elevi Elevi – elevi Rolul determinant al profesorului – capacitatea...

Pedagogia Comunicării

Aptitudinea de a comunica şi capacitatea de a beneficia de efectele acestui proces sunt competenţe extrem de importante într-o lume a...

Te-ar putea interesa și

Comunicarea

INTRODUCERE Actualitatea cercetării. La universitate uneori auzim cutare student care nu studiază, deoarece nu-i place profesorul respectiv sau...

Problematica Comunicării

ARGUMENT Eficienţa activităţii de instruire-învăţare depinde, indiscutabil, de maniera în care cadrul didactic manipulează diversele elemente ale...

Comunicare

INTRODUCERE Actualitatea şi importanța problemei abordate. Întregul proces de organizare şi desfăşurare a activităţii şcolare a elevilor este...

Paralelism între Comunicarea Umană și Comunicarea Didactică din Învățământul Românesc

PARALELISM ÎNTRE COMUNICAREA UMANĂ ŞI COMUNICAREA DIDACTICĂ DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC 1.Comunicarea umană Conform afirmaţiei lui Adler ,,omul...

Comunicarea în cadrul organizației

Introducere Școala este o organizație care învață și produce învățare (learning organization). Specificul ei decurge, în esență, din faptul că ea...

Comunicarea Didactică

CAPITOLUL I 1.1 Conceptul de comunicare: Definită în modul cel mai simplu, comunicarea constă într-un proces de transmitere a informaţiilor,...

Comunicarea Proferor-Elev

1. Definirea şi componentele comunicării umane Verbul latin communico avea o semnificaţie mai adâncă, ce nu se limita doar la a nota contactul,...

Psihologia Educației

Capitolul 1. VÂRSTA ŞCOLARĂ ŞI PARTICULARITĂŢILE EI ÎN FORMAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI 1.1. Unitatea bio-psiho-socială a individului uman...

Ai nevoie de altceva?