Competentele de comunicare ale copiilor prescolari

Extras din referat Cum descarc?

Reprezentand modalitatea prin care indivizii pot interactiona, comunicarea este calea prin care ne putem impartasi idei, sentimente, trairi. Este un proces care defineste intreaga relatie a omului cu lumea care il inconjoara. 
Consider ca abordarea acestui subiect este importanta deoarece necesitatea de a comunica este prezenta inca din primele luni de viata. Desi, limbajul copilului anteprescolar are un caracter situativ, fiind reprezentat doar de formularea raspunsurilor la anumite intrebari adresate de adult, odata cu intrarea la gradinita, copilul incepe sa-si exprime sentimentele, trairile si invata sa socializeze cu cei din jurul lui. Toate acestea duc la construirea competentei de comunicare. Acest tip de competenta reprezinta capacitatea de a aplica si folosi reguli gramaticale, de a formula expresii corecte din punct de vedere gramatical si de a le utiliza corect intr-un context de comunicare adecvat.
Competenta de comunicare construita in anii de gradinita constituie o baza pentru viitorul scolar dar si pentru viitorul adult. De aceea, este necesar ca activitatile din cadrul prescolaritatii sa se axeze, in mod preponderent, pe educarea si insusirea corecta a limbajului. 
In cadrul acestei lucrari am ales sa prezint doua dintre modalitatile de formare a competentelor de comunicare la prescolari, si anume prin exercitii si prin jocuri.
Exercitiul este o metoda didactica care consta in efectuarea constienta si repetata a unor actiuni in vederea formarii de priceperi si deprinderi, dezvoltarii unor capacitati si aptitudini, consolidarii cunostintelor dobandite si stimularii potentialului creativ al copiilor.
In ceea ce priveste dezvoltarea limbajului la nivel prescolar, conform Angelicai Hobjila, exercitiile se impart in mai multe categorii. 
Prima categorie se refera la gradul de complexitate. Din aceasta fac parte exercitiile simple si cele complexe. Exercitiile simple se concretizeaza intr-o singura operatie, de exemplu, despartirea unui cuvant in silabe. Exercitiile complexe constau in rezolvarea mai multor operatii. De exemplu, despartirea unui cuvant in silabe, precizarea numarului silabelor si a pozitiei in cuvant a unei anumite silabe.
A doua categorie se raporteaza la gradul de functionalitate. Aici sunt incluse exercitiile introductive, de baza, de consolidare, operatorii, exercitiile structurale, evaluative si de ameliorare.
In functie de canalul folosit in realizarea operatiei, distingem exercitii verbale orale/scrise (despartirea cuvintelor in silabe, citirea unor anumite imagini, exersarea formulelor de salut, etc), exercitii nonverbale (comunicare doar prin mimica, mimarea unor anumite cuvinte sau ale unor reprezentari de pe jetoane), exercitii paraverbale (imitarea stilului de comunicare a unor anumite persoane, prezentatori, rude, etc.), exercitii mixte (modificarea intonatiei, mimicii si gesturilor in functie de enuntul dat si in functie de jetonul asociat acelui enunt, etc.).
Dupa gradul de implicare a cadrului didactic, intalnim exercitii dirijate, cele mai des utilizate sunt cele de pronuntare corecta a unui sunet sau a unui cuvant, exercitii semidirijate, in cadrul acestui tip de exercitii, cadrul didactic intervine doar in anumite momente ale activitatii, exercitii autodirijate in cadrul carora educatorul nu intervine si lasa libertatea copiilor de a alege modalitatea de rezolvare a unei anumite operatii.
In functie de finalitatea pe care o are exercitiul, se disting exercitii de memorare a unei poezii, a unor jocuri de cuvinte, exercitii de creativitate (modificarea finalului unei povesti, schimbarea personajelor, introducerea unui personaj dintr-o alta poveste si povestirea actiunii acestuia, etc.) si exercitii aplicative (gruparea unor jetoane dupa anumite criterii-meserii, persoane, jucarii, reprezentarea grafica, desenarea unei secvente preferate dintr-o anumita poveste, etc.).
O alta categorie de exercitii face referire la domeniul de aplicabilitate a acestora. Aici se disting mai multe subcategorii: exercitii de comunicare orala sau scrisa, exercitii subsumate domeniului limbii romane si exercitii subsumate domeniului literaturii pentru copii. 
In cadrul exercitiilor de comunicare orala sau scrisa includem exercitiile de exprimare corecta, de trasare a unor semne grafice urmand conturul punctat, exercitii de formulare de intrebari, de formulare de raspunsuri, exercitii de redare a unui mesaj, de transmitere a acestuia prin canale diferite, exercitii de comunicare in diferite situatii (doctor-pacient, vanzator-client, mama-copil, educator-copil, etc.).


Fisiere in arhiva (1):

  • Competentele de comunicare ale copiilor prescolari.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Balint, M. (2008). Metodica activitatilor de educare a limbajului in invatamantul prescolar. Didactica limbii si literaturii romane. Cluj Napoca: Editura Syllabus;
2. Cristea, S. (2000). Dictionar de pedagogie, Chisinau-Bucuresti: Editura Litera International;
3. Cucos, C. (2006). Pedagogie, Iasi: Editura Polirom;
4. Dulama, M., E. (2011). Didactica axata pe competente. Teorie si aplicatii. -  Editia a II-a, Cluj-Napoca: Presa Universitara Clujeana
5. Hobjila, A. (2008). Elemente de didactica a activitatilor de educare a limbajului. Iasi: Institutul European;
6. Ilyes, I. (2010). Competenta de comunicare a scolarului mic. Braila: Editura Sfantului Ierarh Nicolae;
7. Rusu, F. (2010). Dezvoltarea competentelor de comunicare orala la copiii de varsta prescolara. Vaslui;
8. Jocul -  forma de evaluare a limbajului utilizat in activitatile din gradinita www.scrigroup.com; 
9. Samuelsson, I., Carlsson, M. (2008). The Playing Learning Child: Towards a pedagogy of early childhood, Scandinavian Journal of Educational Research Vol. 52, No. 6 - http://dx.doi.org/10.1080/00313830802497265.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!