Competențe necesare profesiunii didactice

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1397
Mărime: 9.52KB (arhivat)
Publicat de: Titus Sârbu
Puncte necesare: 6
UNIVESITATEA DE VEST DIN TIMISOARA FACULTATEA DE SOCIOLOGIE SI PSIHOLOGIE SPECIALIZAREA PSIHOLOGIE

Extras din referat

Prin competenta se intelege, de obicei,capacitatea cuiva de a solutiona corespunzator o problema ,de a lua decizii potrivite,de a indeplinii o misiune sau de a practica o profesie in bune conditii si cu rezultate recunoscute bune.

Competent (intr-un anumit domeniu) este considerat omul bine informat,recunoscut pentru capacitatea de a face ceea ce face asa cum trebuie, de a emite pareri si aprecieri (despre un obiect,fenomen etc)in cunostinta de cauza, demne de luat in seama.

Pentru indeplinirea la un inalt nivel de performanta si eficienta a activitatii sale complexe,profesorul trebuie sa si formeze si sa manifeste o gama variata de calitati (competente) ale personalitatii sale care sa-l defineasca drept specialist,om de stiinta,om de cultura,pedagog,cetatean si manager.

Competentele cadrului didactic trebuie sa fie: capacitati de specialitate (cunoasterea materiei,stabilirea de legaturi intre teorie si practica);competente psihopedagogice (organizarea materiei,comunicare cu elevii,elaborarea de startegii de instruire);competente psihosociale si manageriale (asumarea raspunderii,organizare,coordonare,orientare a elevilor).Aici intervine pedagogia.

Obiectul de studiu si definitia pedagogiei

Pedagogia are ca obiect de studiu:educatia.In acest sens este necesar de precizat faptul ca pedagogia nu se confunda cu educatia-ca fenomen socio-uman,ci ea este o teorie despre educatie,este stiinta educatiei.

Aceasta poate fi definita ca stiinta ce studiaza legile,continutul,metodele,mijloacele si formele instructiei,educatiei si invatamantului tinerei generatii,in special,dar si a educatiei si perfectionarii personalitatii si profesionalitatii adultilor.

Caracteristicile pedagogiei

Pedagogia este o stiinta socio-umana;o stiinta cu caracter teoretic,gnoseologic(de cunoastere),raspunde la intrebarea:”ce este educatia?”;si caracter actional,praxiologic (practic).Raspunde si la intrebarea:”cum se realizeaza educatia?” si astfel bazandu-se pe legile educatiei,pe teoriile pedagogice elaboreaza strategii de instructie si educatie ale tinerei generatii.

Pedagogia ca stiinta,sustine caracterul estetic al educatiei.In acest context ea urmareste sa adapteze principiile si strategiile pedagogice la categoriile de varsta si individuale ale tinerelor generatii,la conditiile concrete ale actului educational.De asemenea ea urmareste sa asigure conditiile asigurarii actului instructiv-educativ cu maiestrie si tact,in care sa imbine seriozitatea,raspunderea,vointa,priceperea si competenta profesionala cu normele etice,cu vocatia si talentul educational al cadrelor didactice,cu atractivitatea,interesul si satisfactia actului invatarii,orientand si mobilizand tineretul la propria-i dezvoltare si pregatire,la o activitate competenta creativa,eficienta si frumoasa plina de initiativa,intelegere si sprijin fata de tineri.

Rolul pedagogiei

Concomitent cu indeplinirea rolului gnoseologic de descoperire a legilor,de elaborare a teoriilor si a strategiilor educationale,pedagogia contribuie la pregatirea specialistilor pentru activitatea instructiv-educativa,la pregatirea cadrelor didactice pentru predarea disciplinelor de specialitate.

Pedagogia ii pregateste pe studenti,viitorii profesori,pentru a doua profesie aceea de dascal,de educator,de profesor.Un dascal,un profesor,ca orice specialist,obtine eficienta si prestigiu in primul rand prin competenta profesionala de specialitate.

Sunt cunoscute aprecierile ca anumite calitati de personalitate,anumite valente innascute,cum sunt cele de temperament sau aptitudinale,dar si calitatile obtinute in dezvoltarea generala a personalitatii si a pregatirii profesionale,trasaturile de vointa,de caracter etc.,pot sa contribuie la realizarea cu un anumit randament a profesiei de educator,de profesor.Importanta este si experienta pedagogico-metodica obtinuta dupa mai multi ani de profesorat.

Preview document

Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 1
Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 2
Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 3
Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 4
Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 5
Competențe necesare profesiunii didactice - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Competente Necesare Profesiunii Didactice.doc

Alții au mai descărcat și

Problematizarea - Metoda Didactica Modernă

Problematizarea  Metoda Didactica Moderna Problematizarea este una dintre metodele didacticii moderne, alaturi de brainstorming sau...

Gestionarea Situațiilor Conflictuale în Sala de Clasă

CAPITOLUL I GESTIONAREA SITUAŢIILOR CONFLICTUALE ÎN SALA DE CLASĂ „Viaţa contemporană trepidantă şi bulversantă chiar şi în mediile şcolare...

Competențe profesionale

Profesia didactică are o dimensiune umană extrem de puternică, fapt care implică nu doar cunoştinţe şi competenţe, ci şi atitudini, valori, etos,...

Managementul Clasei

1. In sistemul social actual de educatie si invatamant, cadrele didactice trebuie sa se raporteze la cei pe care ii educa, sa stabileasca relatii...

Structura Dimensională a Managementului Clasei

1. Managementul clasei - caracteristici şi delimitări conceptuale Activitatea de management (conducere) este definită în literatura de...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Didactică

I. ASPECTE INTRODUCTIVE 1. Didactica generală şi didacticile speciale 2. Obiectul Didacticii limbii şi literaturii române 3. Relaţia cu...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Rolul Profesorului în Construirea Autonomiei Elevului

ARGUMENT „Idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea...

Agresivitatea - Ca formă de adaptare în relațiile conflictuale părinți - adolescenți

INTRODUCERE Actualitatea si importanta problemei abordate. Pentru a face parte urmatoarei provocari privind educatia copilului in cercul familiar,...

Rolul și personalitatea dascălului

“ Educatia are drept scop sa dea sufletului si corpului frumusete si perfectiune de care sunt susceptibile” - PLATON - Pedagogia isi...

Teză capacitatea de învățare a copiilor de vârstă preșcolară

INTRODUCERE Actualitatea temei. Ca primă etapă a sistemului de învăţământ, grădiniţa de copii are o importanţă covârşitoare în formarea...

Competențe specifice necesare profesiei de cadru didactic

Dragostea pentru copii, capacitatea de empatie, delicatețea sufletască, măiestria și tactul pedagogic, puterea de stăpânire de sine, pasiunea...

Răspunderea și responsabilitatea în activitatea prefesorului de economie

Cuvântul „dascăl” îşi are originea în limba greacă şi are sensul de „cel care vorbeşte în faţa cuiva”, putând fi chiar un model. Modelul educativ...

Conspecte

TEMA nr. 1 SISTEMUL DE INVATAMANT Sistemul de Invatamant - principalul subsistem al sistemului de educatie (se refera la organizarea...

Teoria și Metodologia Instruirii

PARTEA I TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII CAPITOLUL I DIDACTICA – TEORIA PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT 1.1. PRECIZĂRI CONCEPTUALE Activitatea...

Ai nevoie de altceva?