Extras din referat
Prin competenta se intelege, de obicei,capacitatea cuiva de a solutiona corespunzator o problema ,de a lua decizii potrivite,de a indeplinii o misiune sau de a practica o profesie in bune conditii si cu rezultate recunoscute bune.
Competent (intr-un anumit domeniu) este considerat omul bine informat,recunoscut pentru capacitatea de a face ceea ce face asa cum trebuie, de a emite pareri si aprecieri (despre un obiect,fenomen etc)in cunostinta de cauza, demne de luat in seama.
Pentru indeplinirea la un inalt nivel de performanta si eficienta a activitatii sale complexe,profesorul trebuie sa si formeze si sa manifeste o gama variata de calitati (competente) ale personalitatii sale care sa-l defineasca drept specialist,om de stiinta,om de cultura,pedagog,cetatean si manager.
Competentele cadrului didactic trebuie sa fie: capacitati de specialitate (cunoasterea materiei,stabilirea de legaturi intre teorie si practica);competente psihopedagogice (organizarea materiei,comunicare cu elevii,elaborarea de startegii de instruire);competente psihosociale si manageriale (asumarea raspunderii,organizare,coordonare,orientare a elevilor).Aici intervine pedagogia.
Obiectul de studiu si definitia pedagogiei
Pedagogia are ca obiect de studiu:educatia.In acest sens este necesar de precizat faptul ca pedagogia nu se confunda cu educatia-ca fenomen socio-uman,ci ea este o teorie despre educatie,este stiinta educatiei.
Aceasta poate fi definita ca stiinta ce studiaza legile,continutul,metodele,mijloacele si formele instructiei,educatiei si invatamantului tinerei generatii,in special,dar si a educatiei si perfectionarii personalitatii si profesionalitatii adultilor.
Caracteristicile pedagogiei
Pedagogia este o stiinta socio-umana;o stiinta cu caracter teoretic,gnoseologic(de cunoastere),raspunde la intrebarea:”ce este educatia?”;si caracter actional,praxiologic (practic).Raspunde si la intrebarea:”cum se realizeaza educatia?” si astfel bazandu-se pe legile educatiei,pe teoriile pedagogice elaboreaza strategii de instructie si educatie ale tinerei generatii.
Pedagogia ca stiinta,sustine caracterul estetic al educatiei.In acest context ea urmareste sa adapteze principiile si strategiile pedagogice la categoriile de varsta si individuale ale tinerelor generatii,la conditiile concrete ale actului educational.De asemenea ea urmareste sa asigure conditiile asigurarii actului instructiv-educativ cu maiestrie si tact,in care sa imbine seriozitatea,raspunderea,vointa,priceperea si competenta profesionala cu normele etice,cu vocatia si talentul educational al cadrelor didactice,cu atractivitatea,interesul si satisfactia actului invatarii,orientand si mobilizand tineretul la propria-i dezvoltare si pregatire,la o activitate competenta creativa,eficienta si frumoasa plina de initiativa,intelegere si sprijin fata de tineri.
Rolul pedagogiei
Concomitent cu indeplinirea rolului gnoseologic de descoperire a legilor,de elaborare a teoriilor si a strategiilor educationale,pedagogia contribuie la pregatirea specialistilor pentru activitatea instructiv-educativa,la pregatirea cadrelor didactice pentru predarea disciplinelor de specialitate.
Pedagogia ii pregateste pe studenti,viitorii profesori,pentru a doua profesie aceea de dascal,de educator,de profesor.Un dascal,un profesor,ca orice specialist,obtine eficienta si prestigiu in primul rand prin competenta profesionala de specialitate.
Sunt cunoscute aprecierile ca anumite calitati de personalitate,anumite valente innascute,cum sunt cele de temperament sau aptitudinale,dar si calitatile obtinute in dezvoltarea generala a personalitatii si a pregatirii profesionale,trasaturile de vointa,de caracter etc.,pot sa contribuie la realizarea cu un anumit randament a profesiei de educator,de profesor.Importanta este si experienta pedagogico-metodica obtinuta dupa mai multi ani de profesorat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Competente Necesare Profesiunii Didactice.doc