Extras din referat
1. Conceptul calităţii în educaţie
Calitatea educaţiei este indicatorul de bază al dezvoltării sociale şi ca urmare a
calităţii vieţii.În condiţii în care societăţile contemporane au devenit în mare
măsură, societăţi al cunoaşterii şi informatizării, producere atît a bunurilor materiale, cît şi a celorlante valori nemateriale este asigurată de un număr, din ce
în ce mai mare de oameni care produc şi valorifică cunoaşterea.
Calitatea învăţămîntului a devenit în ultimul timp centrul discuţiilor privind starea
actuală şi de perspectivă a învăţămîntului în Republica Moldova.
Nevoia de perfecţionare a învăţămîntului, a şcolii , în special, a situate în prim plan
ideia calităţii învăţămîntului care se impune din mai multe considerente.
Învăţămîntul contemporan tot mai mult interacţioniază cu economia, cultura, cu alte sferi ale vieţii sociale, devenind unl din factori prioritari, dominanţi în
dezvoltarea umană şi socială.
Învăţămîntul în general şi şcoala, în special se într-un process continuu de schimbare şi în aceste contexte se încearcă a stabili anumite criterii de eficienţă,efectivitate. De exemplu, se face referirea la crearea de condiţii pentru
egalizarea şanselor de acces şi reuşita şcolară sau la sporirea numărului de elevi buni,democretizarea viaţii şcolii, capacitatea elevilor, absolvenţilor de a soluţiona
problemele etc.Întra-devăr ,aceastaşi altecriterii sunt importante , însă diversitatea
lor se impune a fi unificată. E nevoie de nişte criterii universale pentru aprecieria
activităţii şcolii, învăţămîntului în general.Acest criteriu comun este tocmai calitatea care de rind cu alte componente integratoare ale sale :efectivitatea ,eficienţa optimitizare, competivitatea,competenţa funcţionarea/dezvoltarea etc., denotă procesele reale de învăţămînt , gradul de corespundere a rezultatelor activităţii şcolii ,cerinţilor sociale şi inviduale.
Ideea calităţii este actuală peste toate structurile educaţionale,organizaţionale ale învăţămîntului, implicătoată irarhia sistemului de conducere de învăţămînt ,deoarece această entitate reflectă aportul tuturor subiectilor şi fiecărui , în parte
în ceea ce priveşte optinerea rezultatului comun
Calitatea educaţiei
Calitatea învăţămîntului exprimă capacitatea acestuia, a şcolii de a-şi exercita misiunia, funcţiile într-o perioadă de schimbare continuă ,volumul şi nivelul de realizare deplină a potenţialului uman, ştiiţifica-metodic,material didactic şi etnic, a altelor surse Caliatea denotă dezvoltarea învăţămîntului ca sistemul social, competitivitatea învăţămîntului, pregătirea absolvenţilor pentru integrarea în viaţa socială, aprecierea învăţămîntului de către societate, dinamica schimbărilor conţinutului educaţionale, procesele dezvoltării, perfecţionării şcolii, implementării tehnologiilor didactice etc.
Calitatea cuvînt de origine latină, qualitas-atis, şi semnifică fel de a fi,proprietate.
Dicţionarul explicativ al limbii române reţine următoarea semnificaţie “Calitate”:
a) totalitatea însuşirilor şi laturilor esenţiale în virtutia cărora un lucru este, ceea ce este ,deosebindu-sede celelante lucruri;
b)însuşire (bună sau rea),fel de a fi (bun sau rău);
Noţiunia de calitate este examinată în mai multe cazuri sub două aspecte:
a) filozofic, în sens de valoare,însuşire specifică
b) rezultat al procesului de “producţie”.
Calitatea nu are o definiţie anonym acceptată. Calitatea se prezintă uneori drept un obiect global de realizat, ulterior ca obiectiv care accentuiază preponderant aspectul de valoare şi mai puţin pe cel cantitativ, altă dată ca obiectiv particular,împreună cu alte obiective, ca eficienţă, eficacitate,echitate, transparenţa rezultatelor şi a funcţionării sistemului educaţional.Adesea calitatea este percepută
ca obiectiv sau un asamblu de reguli , norme ,ca o atitudine sau un comportament, o valoare o stare de spirit.
Calitatea educaţiei este asamblul de caracteristici ale unui program de studii şi ale
furnizorului acestuia, prin care sunt satisfăcute aşteptările beneficiarului.
Calitatea în educaţie după Ssrban Iosifescu înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea mai completă “utilizare –dezvoltare”.
în contextul acestei definiţii autorul menţioniază ca (1) conţinutul de concepţie de calitate este dependent de valorile societăţii în care funcţioniază sistemul respectiv de educaţie, deci de scopurile şi criteriile politice educaţionale.(2) există foarte multe valori care pot fundamenta definişia calitate(democraţie, umanismul, echitatea, autonomia intelectuală ţi morală, calitatea relaţiilor interpersonale ,îmbogăţirea comunităţii, insertia, optima socială şi profesională,individual ca membru critic şi responsabil al comunităţii profesionale etc.)
Preview document
Conținut arhivă zip
- Calitatea Educatiei.doc