Calitatea Educației

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2012
Mărime: 13.53KB (arhivat)
Publicat de: Igor C.
Puncte necesare: 5

Extras din referat

1. Conceptul calităţii în educaţie

Calitatea educaţiei este indicatorul de bază al dezvoltării sociale şi ca urmare a

calităţii vieţii.În condiţii în care societăţile contemporane au devenit în mare

măsură, societăţi al cunoaşterii şi informatizării, producere atît a bunurilor materiale, cît şi a celorlante valori nemateriale este asigurată de un număr, din ce

în ce mai mare de oameni care produc şi valorifică cunoaşterea.

Calitatea învăţămîntului a devenit în ultimul timp centrul discuţiilor privind starea

actuală şi de perspectivă a învăţămîntului în Republica Moldova.

Nevoia de perfecţionare a învăţămîntului, a şcolii , în special, a situate în prim plan

ideia calităţii învăţămîntului care se impune din mai multe considerente.

Învăţămîntul contemporan tot mai mult interacţioniază cu economia, cultura, cu alte sferi ale vieţii sociale, devenind unl din factori prioritari, dominanţi în

dezvoltarea umană şi socială.

Învăţămîntul în general şi şcoala, în special se într-un process continuu de schimbare şi în aceste contexte se încearcă a stabili anumite criterii de eficienţă,efectivitate. De exemplu, se face referirea la crearea de condiţii pentru

egalizarea şanselor de acces şi reuşita şcolară sau la sporirea numărului de elevi buni,democretizarea viaţii şcolii, capacitatea elevilor, absolvenţilor de a soluţiona

problemele etc.Întra-devăr ,aceastaşi altecriterii sunt importante , însă diversitatea

lor se impune a fi unificată. E nevoie de nişte criterii universale pentru aprecieria

activităţii şcolii, învăţămîntului în general.Acest criteriu comun este tocmai calitatea care de rind cu alte componente integratoare ale sale :efectivitatea ,eficienţa optimitizare, competivitatea,competenţa funcţionarea/dezvoltarea etc., denotă procesele reale de învăţămînt , gradul de corespundere a rezultatelor activităţii şcolii ,cerinţilor sociale şi inviduale.

Ideea calităţii este actuală peste toate structurile educaţionale,organizaţionale ale învăţămîntului, implicătoată irarhia sistemului de conducere de învăţămînt ,deoarece această entitate reflectă aportul tuturor subiectilor şi fiecărui , în parte

în ceea ce priveşte optinerea rezultatului comun

Calitatea educaţiei

Calitatea învăţămîntului exprimă capacitatea acestuia, a şcolii de a-şi exercita misiunia, funcţiile într-o perioadă de schimbare continuă ,volumul şi nivelul de realizare deplină a potenţialului uman, ştiiţifica-metodic,material didactic şi etnic, a altelor surse Caliatea denotă dezvoltarea învăţămîntului ca sistemul social, competitivitatea învăţămîntului, pregătirea absolvenţilor pentru integrarea în viaţa socială, aprecierea învăţămîntului de către societate, dinamica schimbărilor conţinutului educaţionale, procesele dezvoltării, perfecţionării şcolii, implementării tehnologiilor didactice etc.

Calitatea cuvînt de origine latină, qualitas-atis, şi semnifică fel de a fi,proprietate.

Dicţionarul explicativ al limbii române reţine următoarea semnificaţie “Calitate”:

a) totalitatea însuşirilor şi laturilor esenţiale în virtutia cărora un lucru este, ceea ce este ,deosebindu-sede celelante lucruri;

b)însuşire (bună sau rea),fel de a fi (bun sau rău);

Noţiunia de calitate este examinată în mai multe cazuri sub două aspecte:

a) filozofic, în sens de valoare,însuşire specifică

b) rezultat al procesului de “producţie”.

Calitatea nu are o definiţie anonym acceptată. Calitatea se prezintă uneori drept un obiect global de realizat, ulterior ca obiectiv care accentuiază preponderant aspectul de valoare şi mai puţin pe cel cantitativ, altă dată ca obiectiv particular,împreună cu alte obiective, ca eficienţă, eficacitate,echitate, transparenţa rezultatelor şi a funcţionării sistemului educaţional.Adesea calitatea este percepută

ca obiectiv sau un asamblu de reguli , norme ,ca o atitudine sau un comportament, o valoare o stare de spirit.

Calitatea educaţiei este asamblul de caracteristici ale unui program de studii şi ale

furnizorului acestuia, prin care sunt satisfăcute aşteptările beneficiarului.

Calitatea în educaţie după Ssrban Iosifescu înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea mai completă “utilizare –dezvoltare”.

în contextul acestei definiţii autorul menţioniază ca (1) conţinutul de concepţie de calitate este dependent de valorile societăţii în care funcţioniază sistemul respectiv de educaţie, deci de scopurile şi criteriile politice educaţionale.(2) există foarte multe valori care pot fundamenta definişia calitate(democraţie, umanismul, echitatea, autonomia intelectuală ţi morală, calitatea relaţiilor interpersonale ,îmbogăţirea comunităţii, insertia, optima socială şi profesională,individual ca membru critic şi responsabil al comunităţii profesionale etc.)

Preview document

Calitatea Educației - Pagina 1
Calitatea Educației - Pagina 2
Calitatea Educației - Pagina 3
Calitatea Educației - Pagina 4
Calitatea Educației - Pagina 5
Calitatea Educației - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Calitatea Educatiei.doc

Alții au mai descărcat și

Personalitatea Elevului

Termenii de persoana si personalitate sunt atat de utilizati in limbajul cotidian, incat fiecare are sentimentul intrebuintarii lor corecte in cele...

Finalitățile educației - definiție, funcții, caracteristici, importanța lor pentru sistemul de învățământ

Educaţia, aşa cum demonstrează inclusiv etimologia acestui concept (lat. educe, educere – a duce, a conduce), nu este o activitate desfăşurată în...

Noile educații

In educaţie, analizandu-se problemele apărute pe parcurs, s-au găsit unele sugestii pentru educarea noului individ, pe baza noilor direcţii a...

Noile Educații

Modul de dezvoltare a lumii contemporane este legat, în mare masură, de modul în care educaţia poate să satisfacă cerinţele acestei dezvoltări. În...

Finalitățile educației

Finalităţile educaţiei reprezintă orientările valorice ale activităţii de formare-dezvoltare a personalităţii definite la nivel de sistem şi de...

Calitatea în educație

Calitatea în educație este un concept elaborat la nivelul de construct sau de model pedagogic care vizează aprecierea valorică a educației în...

Noile Domenii ale Educației

Introducere Astăzi, mai mult ca întotdeauna, într-o societate caracterizată printr-o dinamică accelerată a schimbărilor structurale, dar și a...

Finalitățile Educației

Conceptul de finalitate, la nivelul educaţiei, sugerează ansamblul orientărilor teleologic - axiologice ale activităţii educaţionale, considerată...

Te-ar putea interesa și

Influența sistemului de educație în procesul de stratificare socială

INTRODUCERE Motivul pentru care am ales să studiez tema „Influența sistemului de educație în procesul de stratificare socială” este determinat de...

Sistemul calității în organizația școlară - calitatea evaluării demersurilor și rezultatelor educaționale

INTRODUCERE In literatura de specialitate se gaseste tot mai des intrebarea : “De ce este nevoie totusi de introducerea unui sistem national al...

Tehnici și Metode Moderne de Evaluare și Monitorizare a Calității în Educație la Liceul Vitomirești

INTRODUCERE Mi-am ales această temă pentru că în educaţie, ca în toate domeniile, avem nevoie de calitate, iar sistemul naţional de management şi...

Implementarea și Dezvoltarea unui Management al Calității Performant la Liceul Vitomirești

I. INTRODUCERE Peste tot, în toate ocaziile şi în toate domeniile, se vorbeşte astăzi de calitate. Acestui concept i s-au consacrat mai multe...

Calitatea în Educație

MOTIVAREA ALEGERII TEMEI Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea mai bună, completă şi utilă...

Perfecționarea managementului calității procesului educațional

1. INTRODUCERE Schimbările radicale de ordin politic înfăptuite la sfârşitul secolului XX la nivel internaţional, dispariţia graniţelor, libera...

Performanța Actului Didactic Măsurată prin Formarea Spiritului Antreprenorial al Elevilor Liceului Grup Școlar Iordache Golescu Găești

ARGUMENT Problema asigurǎrii şi menţinerii calitǎţii serviciilor educaţionale este una deosebit de importantǎ cu un impact imediat , dar şi pe...

Reorganizarea sistemului de învățământ superior, în vederea creșterii calității educației pentru un sistem de învățământ eficient

Introducere “Educaţia are dificila misiune de a transmite o cultură acumulată de secole, dar şi o pregătire pentru un viitor în bună masură...

Ai nevoie de altceva?