NECESITATEA sI ACTUALITATEA AUTOEDUCAtIEI
Tendinta naturala a omului de a se autodepasi reprezinta " combustibilul " straduintei de a izbuti pe un plan superior fata de inaintasii sai
Fiinta umana vine pe lume neimplinita si ea nu inceteaza sa se perfectioneze ca om pana la adanci batraneti
Autoperfectionarea continua este ceruta inainte de toate de exigentele mereu sporite ale activitatii profesionale , oamenii fiind nevoiti sa - si schimbe odata sau chiar de doua ori profesia initiala Astfel , oamenii trebuie sa invete din mers profesii si specialitati noi.
Bogdan Suchodolski afirma : " intram intr-o epoca in care factorii principali nu mai sunt ca pana acun resursele naturale , investitiile si nici tehnica Factorii esentiali ai dezvoltarii socio - economice sunt oamenii calificati , oameni cu aptitudini creatoare , inteligenti "
INTELIGENtA UMANa - SURSa INEPUIZABILa DE PROSPERITATE sI DE
PROGRES NEiNTRERUPT AL NOtIUNILOR
Are ca tendinta intelectualizarea muncii fizice
TIMPUL LIBER - AUTOCULTIVARE
Paul Lengrand spunea : " Plictiseala reprezinta pentru spirit un flagel tot atat de puternic cum sunt microbii pentru corp "
AUTOEDUCAtIA reprezinta un concept corelat cu :
Educatia
Instruirea
Autoinstruirea
Educatia permanenta
Autoeducatia poate fi definita ca fiind activitatea fiintei umane desfasurata in scopul perfectionarii propriei personalitati,
adica educatie prin sine insusi
Se identifica uneori cu conceptul de autoinstruire
Autoinstruirea - actiunea fiintei umane de a invata singur, fara profesor.
Autoeducatie inseamna autoinstruire si autoformare
Dancsuly, Salade, Vrabie, Comanescu prin notele definitorii asupra Autoeducatiei demonstreaza :
caracterul constient , sistematic, planificat
existenta scopului
motivatia intrinseca
efortul propriu
Caracterul constient , sistematic, planificat nu exista totdeauna in autoeducatie pentru ca intervin :
lipsa de experienta la inceputul procesului de autoeducatie ;
particularitatile de varsta;
nivelul scazut al vointei;
natura sarcinilor urmarite.
Continutul autoeducatiei poate fi analizat din perspectiva procesului de dezvoltare a personalitatii in diferite etape ale vietii ( Barna, Andrei, ). in acest context, autoeducafia, in calitatea sa de "activitate desfasurata in scopul perfectionarii propriei personalitati" are simultan:
un caracter subiectiv, reprezentand un produs al educatiei superior proiectata, organizata, coordonata, (auto)perfectionata;
un caracter auto-reglator, reprezentand saltul functional de la conexiunea inversa externa (subiect-obiect) la conexiunea inversa interna (subiect-subiect);
un caracter corelativ, reprezentand legatura structurala existenta intre autoins-truire-autoinstruire permanenta-autoeducafie-autoeducatie permanenta;
un caracter procesual, reprezentand linia de continuitate dintre etapa autoeducatiei potentiale si etapa autoeducatiei reale, posibila dupa dobandirea "constiintei de sine"
Barna,A.,, in puterea noastra autoeducavia - Tinerete , autoeducatie , responsabilitate " , Ed . Albatros , Bucuresti , 1989
Barna,A.,,Autoeducatia.probleme teoretice si metodologice''E.D.P.1995
Barna,A,,Curs de pedagogie.Fundamentele teoretice ale educatiei''
http://www.eltauniversitate.ro/
http://www.observatorul.com/
http://www.activ.andirivac.ro
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.