Anton Semionovici Makarenko

Cuprins referat Cum descarc?

1) Introducere 3
2) Motivarea alegerii temei 4
3) Prezentare  4
3.1Date biografice 4
3.2Conceptia pedagogica 5
3.3,,Originile reeducarii" Luminita Banu 7
3.4Texte reprezentative 8
4) Concluzii  9


Extras din referat Cum descarc?

La inceputul secolului XX, gandirea pedagogica propunea un nou sistem educational axat pe cerintele si trebuintele copilului, nu centrat pe intresul educatorului. In timp, aceasta tendinta, devine un puternic curent pedagogic, fiind denumit ,,Educatie noua".
Datorita imbunatatirii conditiilor de viata, oamenii si-au manifestat un viu interes ,,ingrijirii sporite a copilului", astfel incat gandirea pedagogica a influentat in mod pozitiv dorinta omului de a invata, de a cunoaste, de a stii.
Relatia dintre ,,scolile noi" si ,,educatia noua" stimuleaza o noua gandire pedagogica. Ea contesta fundamentele filosofice ale institutiilor traditionale impregnate de ,,herbartianism".
Prima parte a sec XX s-a caracterizat prin atitudini critice la adresa ,,eucatiei vechi" rigida si artificiala.
In perioada interbelica pot fi evidentiate mai multe curente de gandire pedagogica dezvoltate pe filiera ideilor ,,educatiei noi", printre care si ,,pedagogia cooperarii" in cadrul muncii in echipe", bazata pe valorificarea particularitatilor individuale ale elevului (Roger Cousinet, Peter Petersen) sau pe resursele morale ale colectivitatii ( A.S. Macarenko).
A.S. Makarenko emite o serie de concepte-cadru-oarecum reductioniste- care au facut epoca in tarile socialiste.
Asupra necesitatii efectuarii unei educatii la timpul potrivit insista A.S. Makarenko: ,,O educatie justa din cea mai frageda copilarie nu e o sarcina atat de greu cum ar parea. Dar oricat de grea ar fi, ea nu depaseste puterile oricarui om, oricarui parinte. Fiecare poate, usor, fara oboseala sa-si creasca bine copilul, numai daca doreste intr-adevar Cu totul altceva este reeducarea. Daca copilul nu a fost bine educat, daca ati neglijat ceva, v-ati preocupat prea putin de el, sau din intamplare v-ati lasat pe tanjeala si ati uitat de copil, atunci multe vor trebui refacute, indreptate. Aceasta munca de indreptare, de reeducare nu mai e un lucru atat de usor".
2.Motivarea alegerii temei
Nimeni nu se poate apuca sa faca un lucru- sa zicem un scaun - daca nu are intelegerea mintala a acelui lucru si pregatirea, indemnarea practica pentru savarsirea lui.
Fiind cadru didactic, sunt de parere ca si in opera educatiei, nimeni nu se poate apuca de educatie, nimeni nu poate fi educator daca nu are intelegerea teoretica, stiintifica a problemei educatiei si daca nu are pregatirea si indemnarea practica necesara.
Am vazut ca pentru intelegerea obiectiv-stiintifica a problemei educatiei este absolut necesar studiul istoriei pedagogice. O clipa nu ne putem inchipui ca aceasta problema ar fi lamurita pentru noi, fara a-i cunoaste istoricul ei.
Am ales aceasta tema deoarece, mi-a starnit interesul metoda Makarenko si mi-am dorit sa stiu cat mai multe despre educatia in viziunea pedagogului sovietic ,,in si prin colectiv" si despre pedagogia reeducarii.
Dupa parerea mea, a adus beneficii in cadrul metodelor pedagogice a secolului trecut cat si al nostru si pot fi dezvoltate cu succes daca se elimina absolutizarile voite promovate pe scara larga de zelosii activisti ai epocii comuniste.
3.Prezentare
3.1 Date biografice
S-a nascut in 1888, in localitatea Bjelopolje din Ucraina, ca fiu al unui muncitor feroviar. Dupa ce a urmat gimnaziul si un curs de pedagogie, si-a inceput cariera sa de invatator, continuandu-si studiile intre 1914 si 1917 la Institutul Pedagogic din Poltava. A fost numit la absolvire conducatorul unei scoli. Dupa 1920 i se incredinteaza, mai intai, conducera unei colonii de tineri vagabonzi. In localitatea Trepke si la Kureaj - colonia Maxim Gorki, iar mai tarziu conducerea altei colonii - Felix Dzerdjinski - intr-o localitate de langa Harkow, pentru a realiza reeducarea tinerilor cu comportamente sociale deviante. Amintim faptul ca, in urma razboiului din perioada 1914-1917, numerosi copii orfani au devenit vagabonzi si delincventi. Primele doua colonii educative erau organizate pe profil agricol, iar ultima pe profil industrial. In coloniile mentionate, Makarenko a organizat educatia colectivelor de elevi pentru o profesiune. Se considera ca el a canalizat placerea pentru aventura a tinerilor, impulsul spre fapte si ,,romantismul tineresc'' spre scopuri educative. In colonia Dzerdjinski, Makarenko a pus in practica principiul muncii productive cu invatamantul. Makarenko a fost un stralucit practician, dar si un teoretician pedagog, precum si talentat scriitor. Principalele sale lucrari cu profil pedagogic sunt: Poemul pedagogic (1933), Cartea pentru parinti (1937), Steaguri pe tunuri (1938).


Fisiere in arhiva (1):

  • Anton Semionovici Makarenko.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Cucos, C. ,Istoria Pedagogie. Idei si doctrine pedagogice fundamentale. Iasi: Ed. Polirom, 2001
2. Ion Gh. Standiu, Istoria Doctrinelor Pedagogice, Editura CREDIS , 2008
3. N. C. Enescu,Istoria pedagogiei. Editia a III - a Editura Soc. Coop. ,,Oficiul de Librarie",Bucuresti,1948
4. Revista de comunicari stiintifice Didactica, nr.3-ianuarie 2009, Ed. Didactica Publishing House.
5. www.cnsas.ro


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!