Cuplajele sunt organe de masini care realizeaza legatura permanenta sau intermitenta intre 2 arbori, cu scopul transmiterii miscarii de rotatie si a momentelor de torsiune, fara modificarea valorilor nominale si a sensului acestora. Cuplajele se pot utiliza si pentru realizarea legaturilor intre un arbore si piesele montate liber pe acesta: roti dintate, roti de transmisie, roti pentru lant. Cuplajele pot servi ca elemente de siguranta (limitare de moment, turatie, sens). Obiectivele utilizarii cuplajelor: cuplarea arborilor chiar in cazul existentei unor abateri de la coaxilitate (radiale, unghiulare) sau in cazul existentei deplasarilor axiale; modificarea frecventelor proprii ale agregatului din care fac parte (cuplaje cu elemente elastice); micsorarea efectului solicitarilor dinamice prin inmagazinarea unei energii potentiale la aparitia supraincarcarilor (cuplaje elastice) ; cuplarea sau decuplarea arborilor in timpul mersului si sub sarcina (cuplaje intermitente = ambreiaje). Clasificare: 1. permanente - fixe (rigide): - cu bucse - cu manson - cu flanse - dintate - mobile (compensatoare)- cu elemente intermediare rigide - abateri axiale - abateri radiale - abateri unghiulare - abateri combinate - cu elemente intermediare elastice - metalice - nemetalice 2. intermitente (ambreiaje) - dupa modul de transmitere a momentelor de torsiune - mecanice - electromagnetice - hidraulice - dupa caracteristicile functionale - comandate - cu comanda mecanica - cu comanda hidrostatica - cu comanda electromagnetica - automate - centrifuge (?) - directionale (sens) - siguranta Intr-un cuplaj actioneaza urmatoarele sarcini : - momentul de torsiune util care trebuie transmis; - sarcini dinamice care se manifesta in timpul regimului tranzitoriu; - sarcini datorate socurilor si vibratiilor. Marimea acestor sarcini depinde de : tipul motorului de antrenare si al caracteristicilor sale mecanice constructia masinii antrenate si regimului de lucru M tc ??kM t unde : M tc - momentul de torsiune de calcul; M - momentul de torsiune nominal : Mt= P/?= 30P/(?n) [N.m] cu puterea P [W], viteza unghiulara ?[rad/s] si turatia n [rot/min]; k=k1* k2 - coeficientul de suprasarcina k1- coeficient dependent de masina motoare; k2 - coefficient dependent de masina de lucru. Coeficientul k este functie de: K=f ( masa accelerata, mersul masinii, tip masina lucru, motoare) - f.micamare -uniform.. -ventilator.. - M.A.I. socuri foarte mari m.ridicat ...1) Exemplu: k=1,6...1,7 pentru acceleratia unei mese mici, a unei benzi transportoare cu mers uniform, actionarea cu motor cu ardere interna (MAI) cu 4 cilindri.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).