Handicapul de Vedere

Extras din referat Cum descarc?

Deficientele de vizuale desemneaza pierderile partiale de vedere cunoscute sub denumirea de ambliopie cand vederea e afectata si dupa corectarea unui eventual viciu de refractie sau pierderile totale ale vederii cunoscute sub denumirea de cecitate.Diminuarea accentuata a vederii are consecinte atat fiziologice cat si psihologice.
Din punct de vedere fizic nevazatorii prezinta o dezvoltare fizica intarziata si mai putin armonioasa pentru ca lipsa vederii face inutila explorarea spatiului cu privirea mai ales in plan vertical, ceea ce duce la scaderea tonusului muscular care asigura pozitia corecta a capului (la nevazatori capul este aplecat spre piept). Din toate acestea pot aparea deformari ale coloanei atat in plan frontal (scolioze) sau sagital (cifoze, lordoze).
Miscarile sunt lipsite de imaginea vizuala a efectuarii si afecteaza mai ales mersul.
Automatismele mersului trebuie stimulate daca nu, nu se formeaza. Mersul necesita stimulare antrenament. Unele caracteristici ale mersului slab stimulat se intalnesc si la ambliopi.
Cel mai afectat proces psihic este perceptia vizuala care este absenta la nevazatori si la ambliopi apare modificata la nivelul indicilor functionali ai vederii. Perceptia vizuala este lipsita de precizie, este fragmentata, lacunara. Sunt necesare mai multe fixari ale ochiului in receptarea informatiei si pentru interpretarea si constientizarea informatiei. Se intampina dificultati la centrarea asupra obiectelor, perceptiile analitico-sintactice sunt deficitare. Apar deficiente in discriminarea obiectelor de fond in urma carora rezulta pierderea obiectelor din campul vizual si reluarea investigatiei cu un efort mai mare. Datorita nedistingerii unor detalii ele nu pot fi distinse sau sunt percepute izolat avand loc confuzii in recunoasterea obiectelor.
Tulburarile de vaz se rasfrang si in plan lexicografic si asupra formarii reprezentarilor vizuale care sunt incomplete, sarace in detalii si se sprijina pe unu sau doua elemente precise printre altele confuze.
La nevazatori problema reprezentarilor este diferita in functie de aparitia cecititatii. La cei congenitali sau la cei la care orbirea a survenit pana la trei ani reprezentarile vizuale nu se pastreaza fiind legate de componenta auditiva si tactila. Dupa varsta de 4 ani exista imagini vizuale mentale, exista reprezentari dar acestea se pot pierde daca nu sunt stimulate ca si la ambliopi prin reactualizarea lor si completarea lor, prin implicarea analizatorului auditiv, prin descrierea verbala sau tactila, prin descrierea de catre vazator.
Totusi volumul si calitatea reprezentarilor la nevazatori un decalaj in raport cu cunostintele vorbitorilor, acestea se accentueaza pe masura dezvoltarii limbajului si prin ritmul mai redus in forma reprezentarilor mai ales in domenii dificile de intuit. Nevazatorii pot folosi termeni corecti dar fara a avea acoperire intuitiva.
Atentia - este bine dezvoltata pentru ca ea are o deosebita importanta pentru nevazatori. La vazatori lipsa atentiei poate fi compensata prin receptare vizuala rapida a situatiei, in aceleasi conditii nevazatorii reactioneaza intr-un timp mai lung prin miscari dezorientate si imprecise. Nevazatorul nu poate urmari existenta unui obiect si deplasarea in spatiu. Pentru a urmari obiectul pe care-l percepe auditiv cu precizia pe care ti-o da vederea trebuie sa-si deplaseze atentia in diferite directii si sa si-o concentreze permanent in functie de intensitate si semnificatia stimulilor perceputi.
Fara educatia calitatii atentiei mai ales la orientarea in spatiu, adaptarea echilibrului la mediu, orientarile in spatiu sunt mult ingreunate. Manifestarile atentiei sunt diferite fata de ale vazatorilor, nevazatorii au o expresie specifica atunci cand sunt atenti (asculta cu capul in piept iar ambliopii asculta cu ochii inchisi) Aceste caracteristici determina o infatisare mai rigida, mai putin expresiva. 
Memoria - este nevoie sa fie apelata in permanenta la nevazatori fapt care constituie un antrenament continuu pentru ea. Nevazatorul este obligat sa mentina itinerariul, numarul statiilor cand merge pe jos este nevoie sa memoreze topografia locului, reperele tactile, auditive, directiile ce pot fi sinuoase, uneori mai ales la inceput e nevoit sa memoreze chiar si numarul pasilor.
Receptarea mesajelor cu caracter polisenzorial (vibratil, tactil, termic, auditiv) ii semnaleaza repere sau obstacole pe care le-a memorat sau pe care trebuie sa le memoreze pentru a se a orienta in spatiu. Memoria este superioara decat cea a vazatorilor nu este o memorie specifica, ci una mai bine antrenata.
Gandirea - din cauza ingustarii aferentatiei prin lipsa stimularilor optice se poate produce un decalaj intre latura concreta si cu abstracta (mai ales la cei congenitali). Notiunile, judecatile, rationamentele, pot fi corecte sub raportul generalizarilor verbale, dar formale in ce priveste suportul concret.
Unii nevazatori pot opera corect cu notiunile despre obiecte si fenomene; pot generaliza si abstractiza la nivel superior, dar cand li se cere sa descrie continutul generalizarii si abstractizarii exprimate fie nu cunosc acest continut, fie il prezinta gresit sau cu lacune.
Pentru prevenirea insusirii formale, in activitatea cu nevazatorii este necesara aplicarea intuitiei (imbinarea descrierilor si a indicarii verbale cu intuirea obiectelor) prin participarea a cat mai multi indicatori:
analiza;
compararea;
sinteza practica (in procesul de invatare sa fie descompus obiectul in partile componente si el sa le intuiasca prin pipait);
Astfel abstractizarea si generalizarea cu care opereaza vor reflecta corect nu numai implicarea rationala, cat si componentele senzoriale pentru a se evita formalismul.
Cu toate aceste eforturi in ce priveste datele spatiale concrete rationamentul logic al nevazatorului prezinta un retard fata de vazatorul de aceeasi varsta.
Limbajul
Ritmul de dezvoltare al limbajului este mai lent, expresivitatea, comunicarea este afectata din cauza mimico-gesticulatiei sarace. Si intelegerea limbajului este mai saraca, slaba din cauza lipsei de intelegere a unor nuante ale limbajului (din cauza neperceperii limbajului mimico-gestual).
Tulburarile de pronuntie sunt mai frecvente decat la vazatori datorita imposibilitatii imitarii vizuale a miscarilor articulatorii, ceea ce duce la o lipsa de sincronizare si modelare corecta a componentelor aparatului fono-articulator.
Dezvoltarea intelectului
Deficienta vizuala nu provoaca deficienta mintala. Desi in pofida limitarii functionale fizice si psihice legate de cecitate dezvoltarea intelectului. Din cauza coincidentei deficientelor de vedere si intelect la acelasi individ in scolile de nevazatori apare un procentaj mai mare de deficienti de intelect decat in scolile obisnuite.
Comportamentul / afectivitatea
Apar unele modificari in sfera comportamental-afectiva care prezinta riscul sa se adanceasca fata de cele intalnite la vazatori (nu este legic).
In conditii de mediu nefavorabil pot fi accentuate: instabilitatea afectiva, emotivitatea, agresivitatea, izolarea ca reactie de aparare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Handicapul de Vedere.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!