Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale

Referat
9.3/10 (3 voturi)
Domeniu: Negociere
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 2344
Mărime: 20.26KB (arhivat)
Publicat de: Carmina Lupu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Chitiba Constanta
UNIVERSITATEA CREŞTINA „DIMITRIE CANTEMIR” FACULTATEA DE RELAŢII ECONOMICE INTERNAŢIONALE

Extras din referat

1. CONCEPTUL DE CULTURĂ ÎN NEGOCIERE

Cuvântul cultură provine din latinescul “cultura” care este legat de “cultus” (cult sau veneraţie). In latină, cult înseamnă “a locui” sau “a venera”; sufixul “-ură” are semnificaţia de “rezultat al”. Astfel, în sens larg, cultura poate fi definită ca rezultat al activităţii umane (Berthon). In trecut, termenul era asociat unor concepte etiliste precum perfecţionare a minţii, gusturi şi maniere bazate pe o educaţie superioară. Termenul a fost, de asemenea, identificat cu latura intelectuală a unei civilizaţii, mai ales în limba germană (Heller, 1985). In Europa, înainte de cel de-al doilea Război Mondial, el era folosit în special pentru a susţine superioritatea socială şi rasială a unor grupuri faţă de altele.

In lucrările sale, Hall defineşte cultura ca un mod de gândire general acceptat despre cum ar trebui să acţioneze un grup de oameni. Alte definţii includ termeni ca: valori, credinţe, atitudini şi comportamente comune; reguli comune; eroi, simboluri, obiceiuri, ritualuri, ceremonii comune, e.t.c.

Adesea, cultura este desemnată prin termeni generali, ca de exemplu, cultura americană, cultura engleză, franceză, germană ş.a.m.d.. In prezent, conceptul este folosit la nivel organizaţional pentru a contura politica unei corporaţii. Astfel, se poate vorbi de cultura IBM, cultura Shell, cultura MacDonalds, e.t.c..

Poate mai mult decât orice alt domeniu, negocierea internaţională are ca premisă diversitatea culturală. Există mii de culturi şi subculturi care nu pot fi integrate într-un tot unitar. Abordarea unei negocieri internaţionale trebuie să aibă ca punct de plecare recunoaşterea diferenţelor culturale, găsirea punctelor comune şi acceptarea limitelor acestora din urmă.

Diferenţele pot apare nu numai la nivel de naţiune sau regiune, ci şi la nivel de grup de persoane, departament sau organizaţie. Ele privesc comportamentul şi aptitudinile şi au calitatea de a fi observabile şi cunoscute de către negociatori. Dar există şi diferenţe legate de valori, atitudini, credinţe şi identităţi care nu pot fi sesizate decât prin contact direct cu o alta cultură şi care, de obicei, sunt ascunse.

Punctele comune pot constitui un avantaj important în negociere, care trebuie exploatat. Găsirea lor presupune, însă, o bună cunoaştere a unei culturi. De asemenea, trebuie respectate limitele până la care acestea pot fi folosite pentru a evita încălcarea principiului diversităţii culturale. O greşeală făcută adesea de negociatorii neexperimentaţi este considerarea partenerului ca fiind egal în ceea ce priveşte valorile culturale. Pentru un negociator este foarte important să cunoască caracteristicile naţiunii ale partenerului strain cu care se angajează în negociere şi sa înţeleagă că partenerul nu acţionează identic cu el însuşi.

2. IMPORTANŢA CONTEXTULUI INTERCULTURAL ÎNTR-O NEGOCIERE

Persoane din ţări diferite au moduri diferite de a evalua lucrurile, atitudini şi experienţe diferite, simboluri şi gesturi care nu au aceaşi semnificaţie.

Pentru pregătirea unei negocieri într-o ţară străină trebuie să se aibă în vedere, în primul rând, înţelegerea mediului social şi personal în care ne găsim, înţelegerea dinamicii sale. Este uşor de constatat că anumite moduri de organizare, anumite simboluri şi chiar anumite tehnici sunt mult mai adaptate unor culturi decât altora. Ideea de confort, de exemplu, nu se materializează în acelaşi fel la toate culturile şi în toate ţările. Chiar şi o culoare poate avea semnificaţii diferite de la un grup de persoane la altul.

Totuşi, cultura nu a fost şi nu este un obstacol într-o negociere cu un partener străin. O cunoaştere superficială a unei culturi nu implică în mod obligatoriu eşecul. Dar o cunoaştere mai profundă poate constitui un avantaj şi poate contribui semnificativ la obţinerea unui rezultat mai bun decât în cazul deţinerii unor informaţii vagi despre aceea ţară.

Fiecare cultură îşi are propriile tradiţii şi obiceiuri, iar în funcţie de acestea se pot identifica diverse abordări ale negocierii. Un aspect important de care trebuie să se ţină cont într-o negociere internaţională este că, odată ajuns în ţara partenerului, negociatorul este străinul şi el va fi privit ca atare.

Un negociator neexperimentat comite adesea două erori: fie nu face nici o diferenţă între ţara gazdă şi ţara sa, fie încearcă să imite partenerul dând naştere la confuzii şi bănuieli. Negociatorul experimentat însă urmăreşte, nu să imite, ci să cunoască un număr maxim de informaţii care să-i permită să evite greşelile şi neînţelegerile. Păstrarea unui comportament în conformitate cu valorile şi tradiţiile proprii, respectând cultura şi tradiţiile partenerului va conferi un cadru solid şi eficient de desfăşurare a negocierilor şi ajungerea la un acord satisfăcător pentru ambele părţi.

3. PARTICULARITĂŢI ALE NEGOCIERII INTERCULTURALE

Atunci când negociază două persoane aparţinând unor culturi diferite, apare o “zonă tampon” în ceea ce priveşte comportamentul lor. Părţile nu vor mai reacţiona aşa cum ar face-o în aria propriei culturi. Inţelegerea între cei doi parteneri depinde de respectarea sau încălcarea condiţiilor specifice fiecareia dintre culturile aflate în contact. Ca regulă generală, odată aflaţi pe un teritoriu străin, negociatorii vor respecta „lex loci” (legea locului).

Preview document

Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 1
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 2
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 3
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 4
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 5
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 6
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 7
Negocierea Interculturală în Tranzacțiile Comerciale Internaționale - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Negocierea Interculturala in Tranzactiile Comerciale Internationale.doc

Alții au mai descărcat și

Persuasiunea, artă a relaționării

TEHNICI DE PERSUASIUNE Legile in sine nu sunt nici bune, nici rele. Ele exista si nimic mai mult. Felul cum manipulam sau folosim legile este...

Negociere și Contractare

1.Importanta negocierii in afacerile economice internationale Negocierea a aparut cu f mult timp inainte de a se dezvolta afacerile, pt ca...

Programarea Neuro-Lingvistica

Neuro-linguistic programming (NLP) is a set of techniques, axioms and beliefs, that adherents use primarily as an approach to personal development....

Te-ar putea interesa și

Sistemul Organizatoric al Managementului

Introducere Mediul în care-şi desfăşoară activitatea instituţiile este tot mai complex şi imprevizibil, iar ritmurile schimbărilor acestuia este...

Tranzacții Comerciale Internaționale

Introducere Dezvoltarea afacerilor în lumea de azi se realizează într-un mediu economic, politic, social complex, definit pe două coordonate...

Negocierea

Lumea in care traim, lumea noastra reala, este o uriasa masa de negocieri la care, fiecare dintre noi, fie ca vrem sau nu, este participant. Ne...

Stiluri și tactici de negociere eficiente

INTRODUCERE Negocierea este o activitate des întâlnitã în practica socialã, astfel încât adesea se considerã cã negocierea reprezintã o...

Rețete de succes și erori în negociere

Introducere Negocierea este un talent, un har înnascut, dar și o abilitate dobândită prin experiență și învățare. Specialiștii spun că negocierea...

Strategii, tehnici și tactici de negociere în afacerile internaționale

INTRODUCERE Astăzi, mai mult ca oricând, ne aflăm în situaţia de a învăţa să recepţionăm critic mesajele care ajung la noi şi care încearcă să ne...

Tehnici de Negociere

Rezumat Conceptul de negociere Negocierea este un mod de a gândi, o atitudine, un comportament, o ştiinţă, o filosofie. „Totul este negociabil“ a...

Strategii și tactici în negocierea internațională

INTRODUCERE Comparativ cu piaţa internă negocierile comerciale purtate cu partenerii străini se caracterizează printr-o mai mare complexitate...

Ai nevoie de altceva?