Conflictul

Extras din referat Cum descarc?

Principalul concept abordat in acest studiu este conflictul tratat din punct de vedere teoretic,si practic. Cea de-a doua parte a lucrarii contine un studiu de caz dintr-o organizatie reala.
Visul tuturor managerilor este ca organizatiile pe care le conduc sa functioneze lin, iar intre angajati sa fie pace si armonie, pentru ca numai in felul acesta obiectivele organizationale sunt atinse la nivel maximal si toata lumea este multumita. Insa, nu exista organizatie de succes in care sa nu existe conflicte. Cultura unei organizatii este formata din norme de comportament si atitudini care arata modul cum trebuie sa actioneze angajatii, iar daca aceste norme sunt incalcate ele dau nastere unor ciocniri de interese sau unei contradictii in aspiratii. 
Cand vorbim despre conflict, trebuie sa avem in vedere atat aspectele sale pozitive, cat si pe cele negative. Ele pot genera haos sau progres, in functie de felul in care sunt abordate. Diferentele care apar intre asteptarile diferitelor "grupuri de interes" pot fi foarte mari, depinzand atat de functiile si rolurile lor sociale, cat si de contextul si situatiile concrete in care se manifesta. Pot fi oferite numeroase exemple, dar importanta este constientizarea si luarea in considerare a diferentelor de opinii si interese pentru stabilirea si punerea in opera a unei strategii organizationale adecvate. Or, aceasta se poate realiza numai prin abordarea realista si constructiva a situatiilor conflictuale si prin strategii adecvate de negociere. Conflictele pot fi o sursa de progres, daca sunt bine gestionate. Pentru ca, pe termen scurt, exista o relatie stransa intre nivelul conflictului intr-o organizatie si nivelul performantei in cadrul acelei organizatii.
De aceea, la nivel organizational, exista conflicte fara de care organizatia respectiva ar intra intr-o stare de regres. Conflictul este esential pentru sanatatea si dezvoltarea organizatiei, mai ales in situatiile de schimbare si dezvoltare organizationala, care afecteaza motivatia si sentimentele membrilor organizatiei.
Conflictul este o forma de opozitie centrata pe adversar, bazata pe incompatibilitatea scopurilor, intentiilor si valorilor partilor oponente. El trebuie privit ca pe ceva natural si inevitabil. 
De aceea, identificarea surselor de conflict intr-o organizatie este utila pentru a demonstra ca nu orice dezacord este de natura extrema, nerezolvabila; depinde mult de ceea ce a cauzat respectivul impact.
In organizatii exista mai multe grupuri sau clase cu care oamenii se pot identifica. Ele pot fi bazate pe caracteristici personale (de exemplu, rasa sau sex) tipul de functie (de exemplu, productie sau vanzari)sau nivelul functiei (de exemplu, manager sau non-manager). In plus, departe de a fi intamplatoare sau nesemnificative, diferentele dintre grupuri se pot accentua prin reale diferente de putere, sanse, clienti serviti etc. Cel mai probabil, oamenii care se considera ca apartinand unui grup tind sa fie suspiciosi cu cei din afara lui. Probabilitatea conflictului creste pe masura ce factorii la care ne vom referi mai jos patrund in relatiile dintre grupuri. Accentul pe care il pun organizatiile pe munca in echipa considera drept un mare succes aducerea angajatului pe punctul de a se identifica puternic cu echipa lui.
Sursele conflictului pot fi extrem de numeroase, dintre care, cele mai frecvente sunt: discrepantele din cultura organizationala, peceptiile gresite, competitia exacerbata dublata de agresivitate, criteriile diferite de definire a performantei, diferentele de mediu inconjurator sau de ambianta, ambiguitatea definirii ariilor de autoritate si de responsabilitate. Mai putem discuta si despre conflictele externe, angajati-clienti de exemplu. Acesta din urma este unul dintre cele mai frecvent intalnite conflicte, cel mai dificil de abordat, pentru ca adesea nu poate exista o parte neutra intre cei doi implicati in situatia conflictuala, iar foarte frecvent unicul care poate lua atitudine este angajatul.
Multe din firme sunt afectate de conflict. Conflictul este prezent acolo unde exista diverse presiuni la nivelul interactiunii dintre membrii unei organizatii Presiunile pot veni de la conflictul de interese dintre diverse persoane care au un rol important in companii, pot veni de la diferenta dintre mesaje si faptele care urmeaza. Alte presiuni pot venii de la intelegerea defectuoasa a mesajelor date de managementul companiilor, de la lipsa de interes si comunicare pe diversele trepte ierarhice. Firmele care sunt afectate puternic de conflicte sunt cele care au mentinut aceasta stare timp indelungat. Daca conflictul afecteaza de mult organizatia respectiva, costurile cresc exponential, iar firma trebuie sa ia masuri rapide. Aceste conflicte genereaza costuri ca timp, energie, scaderea productivitatii, cresterea stresului.
De aceea, trebuie sa se ia o atitudine de rezolvare a conflictului cat mai repede. Cel care ar fi bine sa ia prima atitudine este unul dintre cei implicati in conflict Aceasta persoana este cea care constientizeaza conflictul ca un potential pericol, sau cea care are deja abilitati de gestionare a situatiei conflictuale. Atitudinea unuia sau ambilor "parteneri" de conflict este esentiala in rezolvarea acestuia. Un alt rol important il joaca managerii directi si nu in ultimul rand departamentul de resurse umane In primul rand, acest departament sa constientizeze existenta acestuia si sa-l "scoata" la lumina, sa medieze partile implicate daca exista aceasta posibilitate, sa angajeze training-uri de dezvoltare de abilitati de management al conflictului, mai ales in cazul conflictelor externe.
Trebuie, aici, sa subliniem faptul ca evitarea sau neglijarea conflictului (cu speranta ca se va rezolva de la sine) va duce, in cele din urma, la acutizarea lui, afectand, astfel, eficacitatea organizationala si pierzandu-si, in acelasi timp, orice potential inovativ. De aceea, orice situatie conflictuala trebuie abordata cu luciditate, in mod constructiv, fara prejudecati.
Rezolvarea conflictelor depinde, inainte de toate, de anumite optiuni strategice ale managerilor si ale organizatiei din care fac parte, ce au la baza, la randul lor, considerarea conflictului ca daunator sau, dimpotriva, ca util (intre anumite limite) dezvoltarii organizationale. Dupa cum s-a mentionat in introducerea la acest capitol, managerul are o multitudine de variante; optiunile variaza de la impunerea unei solutii de rezolvare a conflictului pana la incurajarea partilor in litigiu sa rezolve conflictul pe cont propriu, cu numeroase diferente intre acestea


Fisiere in arhiva (1):

  • Conflictul.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!