Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Muzică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 56 în total
Cuvinte : 20659
Mărime: 294.62KB (arhivat)
Publicat de: Marcu Chivu
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Barnea Alexandru
Aceasta lucrare am facut-o pentru a reaminti notiunea de "cor " si importanta acestuia in Moldova

Cuprins

  1. Argument 2
  2. CAPITOLUL I
  3. Viaţa lui Gavriil Musicescu
  4. 1.1 Muzica bisericească înainte de Gavriil Musicescu 4
  5. 1.2 Coristul Gavriil Musicescu 11
  6. 1.3 Dirijorul de cor Gavriil Musicescu 16
  7. 1.4 Profesorul Gavriil Musicescu 21
  8. CAPITOLUL II
  9. Activitatea lui Gavriil Musicescu
  10. 2.1 Culegerea melodiilor naţionale 28
  11. 2.2 Disputele purtate de Gavriil Musicescu 32
  12. 2.3 Valorificarea melodiilor naţionale 36
  13. CAPITOLUL III
  14. Opera lui Gavriil Musicescu
  15. 3.1 Opera lui Gavriil Musicescu 46
  16. 3.2 Importanţa operei lui Gavriil Musicescu 50
  17. Concluzii 53
  18. Bibliografie 54

Extras din referat

GAVRIIL MUSICESCU

1847-1903

Argument

Ideea de cor vine în Principatele Româneşti de la Răsărit din Rusia. În anul 1788 au auzit locuitorii Iaşiului la festivalul dat de Potemkin în amintirea luării Oceacovului pe cei 500 de cântăreţi ruşi care executau cu acompaniamentul unei formidabile mase de instrumentişti, de tunuri şi de clopote, oratoriul lui Sarti. “Analele noastre - spune Yussupoff - vorbesc de acest festival care a produs o prodigioasă impresiune asupra moldovenilor” dar nu o astfel de idee de cor ar fi putut să fie luată de model şi imitată de moldoveni, care în domeniul muzicii religioase nu cunoşteau încă şi nu întrebuinţau în practică cultul bisericesc decât homofonia vechiului octoih bizantin.

Dar în mănăstirea Neamţului, vechea chinovie moldovenească exista încă de pe la 1782, un cor bisericesc Acappella « Corul rusesc de muzică vocală » înfiinţat de arhimandritul Paisie. Până la 1859, a cântat la Neamţu « corul rusesc a lu Paisie ». Până atunci, ca şi de aici înainte, ideea de cor ajunge în Moldova şi pe alte căi.

În preajma anului 1860, mici grupuri de copii din Ismail plecau spre Iaşi la Seminarul Teologic de la Socola. Erau mai toţi curioşi, instruiţi în vestitul ansamblu de pe atunci al preotului Simeon Vigurzinschi.

Lucrarea de faţă prezintă rolul pe care l-a avut Gavriil Musicescu în dezvoltarea muzicii corale din Moldova. Muzician de înaltă pregătire, dirijor şi organizator de talent al uneia dintre cele mai impunătoare formaţii corale care au luat fiinţă pe pământul României - Corul Mitropolitan din Iaşi, unul dintre primii muzicologi care au pătruns în esenţa comorilor folclorului românesc, excelent pedagog muzician, Gavriil Musicescu a desfăşurat pe cele mai diverse planuri o adâncă operă de creaţie, de promovare a valorilor artistice româneşti, de educaţie muzicală. Motivul care a stat la baza alegerii prezentei lucrări este ocazia împlinirii a 55 de ani de la înfiinţarea « Corului Academic Gavriil Musicescu » în 1953, fiind unul primele ansambluri corale de Filarmonică din România.

Noutatea prezentei lucrări constă în faptul că se încearcă prezentarea activităţii lui Gavriil Musicescu dintr-o perspectivă istorică, urmărind în detaliu viaţa şi activitatea marelui muzician, dar şi impactul pe care l-a avut asupra întregii culturi româneşti.

CAPITOLUL I

Viaţa lui Gavriil Musicescu

1.1 Muzica bisericească înainte de Gavriil Musicescu

Între Bisericile care au adoptat cultul şi muzica bizantină este şi Biserica Ortodoxă Română, unde creştinismul a pătruns, după cum se ştie, din primele secole după Hristos. Noi suntem, şi ca popor şi ca Biserică, cei mai vechi în aceste ţinuturi răsăritene ale Europei. Faptul acesta, ca şi situarea geografică în imediata apropiere a Bizanţului, precum şi multiplele legături economice, culturale şi religioase cu Bizanţul au făcut ca muzica bizantină nu numai să se transplanteze în Biserica străromânilor şi apoi a românilor, ci să înregistreze un curs şi o dezvoltare care dau dreptul României să aibă un cuvânt greu de spus în privinţa evoluţiei şi cunoaşterii muzicii bizantine din trecutul îndepărtat. Ceea ce face ca astăzi să se vorbească, atât pe plan naţional, cât şi internaţional, de muzică bisericească românească şi să se arate un interes pentru cercetarea şi cunoaşterea ei cât mai deplină este, în primul rând, vechimea ei, care în pofida forţelor centrifuge, a reuşit să reziste veacuri la rând, păstrându-şi nealterată esenţa şi robusteţea. Începuturile muzicii bizantine la noi sunt strâns legate de apariţia şi răspândirea creştinismului oriental pe aceste meleaguri, consemnat în multe documente arheologice şi istorice, cum ar fi descoperirea unor bazilici străvechi, cimitire, martiri, obiecte şi inscripţii creştine, ori chiar existenţa unei episcopii în sec. IV, la Tomis (Constanţa).

Unele ştiri vorbesc şi despre practicarea muzicii la noi, cum este ştirea despre martiriul Sfântului Sava de la Buzău (372), despre care ni se spune că era cântăreţ de psalmi şi cultiva această cântare cu mult zel. Tot din această perioadă antică ne-a rămas de la episcopul Niceta de Remesiana (sec. IV-V), un imn Te Deum laudamus, care reprezintă un model de muzică ce a circulat la populaţia străromână. Tot o mărturie a prezenţei muzicii bizantine în perioada de început este şi Condacul Naşterii Domnului, creaţie a Sf. Roman Melodul (sec. VI), care a circulat într-o formă simplă şi a cărui construcţie modală este în Ehul 3 bizantin. O altă caracteristică a muzicii bizantine pe pământul ţării noastre este unitatea ei. Ca şi muzica populară, muzica bizantină a avut un caracter unitar la toţi românii, chiar şi la cei uniţi cu Roma, la începutul secolului al XVIII-lea, desigur cu unele diferenţieri stilistice, datorate în bună parte influenţei creaţiei populare şi mai ales oralităţii, ca în Banat, Transilvania şi Bucovina.

Alături de cântecul popular, cântarea bisericească a constituit al doilea izvor al fenomenului sonor muzical pe pământul românesc şi o pârghie de nădejde în apărarea conştiinţei etnice. Şi ceea ce este şi mai important e faptul că el a rămas fidel acestui filon muzical până astăzi.

Un alt aspect foarte important al muzicii bizantine româneşti îl constituie descoperirea în bibliotecile, arhivele şi muzeele din ţară, şi chiar şi în unele de peste hotare, a unui număr impresionant de mare de manuscrise muzicale bizantine. Cercetătorii români actuali, care au întreprins o acţiune de studiere şi valorificare a documentelor muzicale din trecut, au descoperit peste 1.000 de astfel de documente muzicale, dintre care peste 200 cu muzică şi notaţie veche bizantină, adică anterioară secolului al XIX-lea, când a avut loc o reformă a muzicii bizantine, cunoscută sub numele de reforma chrysantică, realizată de trei mari cunoscători ai acestei muzici: Hrusant Mitropolitul, Grigorie Levitul şi Hrmuz Hartofilaxul, toţi din Constantinopol. Reforma a fost pregătită în timp dar s-a aplicat în anul 1814, iar la noi a fost adoptată începând în 1816. Acest fond de manuscrise muzicale din perioada medievală reprezintă un tezaur de mare importanţă muzicală şi cultural-naţională. Cercetarea lor ne dă o imagine asupra muzicii bisericeşti pe pământul României, asupra dezvoltării şi rolului cultural-artistic din perioada medievală şi post-medievală a istoriei poporului român şi a Bisericii Ortodoxe Române. Între acestea amintim: Lecţionarul evanghelic de la Iaşi, manuscris în notaţie ecfonică, datând din secolul al XI-lea; trei Stihirare: cel de la Iaşi din sec. XIII, cel de la Bucureşti din sec. XIV şi cel de la Putna din sec XV; nouă manuscrise rămase de la mănăstirea Putna, unde a existat o vestită şcoală de muzică bizantină. Şi nu numai la Putna, ci şi alte centre româneşti de cultură, precum: Suceava, Iaşi, Bucureşti, Braşov, Făgăraş, Socola, Neamţ etc. Aşa se face că în 1558, domnitorul Alexandru Lăpuşneanu solicită comunităţilor ortodoxe din Lvov şi Przemisl să trimită în Moldova (probabil la Suceava) patru tineri cu voci frumoase pentru a învăţa cântările greceşti şi sârbeşti (adică muzica bizantină cu text grecesc şi slavon). Pe la sfârşitul secolului al XVI-lea, patriarhul Dorothei, călătorind în ţara noastră împreună cu protopsaltul Ieremia de la Constantinopol, ne spune despre domnitorul Petru Şchiopul că “el iubea încă şi cântăreţii şi avea un iscusit dascăl de cântări”.

Preview document

Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 1
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 2
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 3
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 4
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 5
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 6
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 7
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 8
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 9
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 10
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 11
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 12
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 13
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 14
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 15
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 16
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 17
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 18
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 19
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 20
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 21
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 22
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 23
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 24
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 25
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 26
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 27
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 28
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 29
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 30
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 31
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 32
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 33
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 34
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 35
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 36
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 37
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 38
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 39
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 40
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 41
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 42
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 43
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 44
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 45
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 46
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 47
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 48
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 49
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 50
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 51
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 52
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 53
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 54
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 55
Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu - Pagina 56

Conținut arhivă zip

  • Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu.doc

Alții au mai descărcat și

Sabin V. Dragoi - omul și opera

INTRODUCERE Printre compozitorii valoroşi ce s-au afirmat cu vigoare în muzica românească şi au contribuit la dezvoltarea şcolii noastre muzicale,...

Cântece și coruri pentru copii în creația lui Alexandru Pascanu

PRIVIRE GENERALA ASUPRA CREATIEI CORALE ROMANESTI POSTBELICE 1.1 CONTEXTUL SOCIAL-CULTURAL . Perioada postbelica in care , de fapt, Romania a...

Educația muzicală - componentă principală a educației estetice

“Muzica este graiul in care se oglindesc fara putinta de prefacatorie, insusirile sufletesti ale omului.” George Enescu Educatia estetica a...

Sistemul muzical bizantin și muzica bizantină

Este greu sa exprimam in cateva cuvinte particularitatile muzicii bizantine. Comparatia cu muzica vest-europeana culta (exceptie facand a doua...

Domenico Scarlatti

Fiu al lui Alessandro Scarlatti, Domenico Scarlatti beneficiaza de o educatie muzicala adecvata, care îi va permite ulterior sa devina organist si...

Stilul mozartian în interpretarea pianistică

Pe langa calitatile sale creatoare, Mozart a fost si un mare pianist. Virtuozitatea pe care o poseda a starnit admiratia si entuziasmul...

Impresionismul Muzical

Curentul artistic al impresionismului a aparut in Franta in ultimele decenii ale secolului XIX si s-a propagat in Germania, Italia, Rusia si mai in...

Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart Johannes Chrisosthomus Wolfgangus Theophilos Mozart s-a nascut în data de 27 ianuarie 1756 în orasul Salzburg din Austria,...

Te-ar putea interesa și

Sabin V. Dragoi - omul și opera

INTRODUCERE Printre compozitorii valoroşi ce s-au afirmat cu vigoare în muzica românească şi au contribuit la dezvoltarea şcolii noastre muzicale,...

Ai nevoie de altceva?