Maramuresenii horesc si cantecele lor se cheama hori... " Preponderent liric (de dragoste, de dor, de jale, de catanie si haiducie), re?per?toriul mu?zi?cal traditional e completat de colinde, cantece de leagan, bocete si balade. De regula, melosul insoteste expresia verbala versificata, insa il regasim si in in?ter-pretari instrumentale, individuale sau in acompaniament orchestral. In acest caz, distingem o parti?cu?laritate folcloristica: in Maramures, virtuozitatea interpretarilor in?stru?mentale a atins uneori performante fara precedent, prin contopirea notelor muzicale cu tonalitatea cuvintelor, intr-o simbioza perfecta. Astfel, o legenda consemnata la inceputul secolului al XX-lea, referitoare la tema stana pradata, vorbeste despre performanta fetei unui proprietar de oi de a transmite oamenilor din sat avertismentul ca stana a fost pra?data de hoti folosindu-se doar de sunetele unei trambite (instru?ment muzical pastoral, arhaic, de forma unui tulnic lung de circa trei metri): ,,Din sunetele trambitei se des?prin?deau limpede urmatoarele cuvinte: Ina, tata, ina! / Oile furate, / In tara manatu, / Pe mi?ne legatu! / Esi, tata, afara / Oile-s pe tara!" (T. Papahagi, 1925; legenda con?semnata in loc. Sat Sugatag in 1923). * Din gama instrumentelor muzicale se remarca, alaturi de cele eminamente pas?torale (trambita, cavalul si fluierul), vioara sau ,,cetera"
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).