Cultura muzicală în evul mediu

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Muzică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3318
Mărime: 26.12KB (arhivat)
Publicat de: Ilarie Păun
Puncte necesare: 8

Extras din referat

Conceptia medievala asupra frumosului a fost reprezentata de filosofia crestina, pastrand idei si solutii din Antichitate, carora li s-a schimbat semnificatia sau le-au fost adaugate elemente noi. In ceea ce priveste viziunea muzicala, in aceasta perioada gasim doua stiluri conceptuale importante, fiecare reprezentand cele doua Imperii Romane, de Rasarit si de Apus.

Imperiul Roman de Rasarit

Noua Roma, asa cum era numit Bizantul, a pastrat traditia artei grecesti. In privinta muzicii, conceptiile au ramas, in mare, aceleasi, pastrandu-se modurile diatonice, cromatice si enarmonice utilizate in Antichitate, precum si conceptia despre numere si proportii. Motivatia pastrarii traditiilor elene este mai usor de inteles daca precizam un mic amanunt: limba oficiala a Imperiului Roman de Rasarit era cea greaca.

Muzica bizantina este prima de tip crestin, preluand din practica ebraica genuri de recitare, cantarile responsoriale (doua grupuri care canta alternativ), antifonice (care contin scurte exclamatii) si ecfonetice (cu accente). Cantecul bizantin cunoaste trei mari perioade de creatie si notatie. Prima dintre acestea este cea paleo-bizantina (sec. IV-XII), cand apar primele genuri muzicale: psalmul, imnul si cantecul spiritual. Din punctul de vedere al notatiei muzicale, semiografia folosita era alcatuita din neume (semne) si marturii (litere grecesti cu ajutorul carora se determina inaltimea). Piesele aveau o forma arhitecturala bine stabilita, alcatuita din inceput, recitare melodica, opriri (cadente interioare) si terminare printr-o formula specifica (cadenta finala). A doua perioada este cea medio-bizantina (sec. XIII-XVIII) si se remarca prin semne neumatice si hirnomice care ofereau informatii despre inaltimea notelor si ritm. Aceste semne sunt atribuite lui Ioan Cucuzel (sec. XII-XIII) si aratau sensul melodiei, intervalele melodice asociate cu durate si accente, semne agogice si pentru modulatie. A treia si ultima perioada se numeste neo-bizantina (sec XIX) si reflecta schimbarile datorate evolutiei teoretice la nivel muzical, dar si conceptiei muzicale a vremii. Dupa modelul guidonic de denumire a sunetelor, Hrysant scrie un ghid pentru cele sapte sunete, care primesc numele dupa prima silaba a unui text religios: ni, pa, vu, gha, di, che, zo, ni. Acestora, Hrysant le adauga semne separate pentru durata, numite “timporale”.

Imperiul Roman de Apus

Marea schisma din anul 1054 i-a impartit pe crestini in doua tabere: ortodoxi si catolici, cele doua religii stand la baza formarii celor doua Imperii Romane. Ca urmare, au rezultat si doua stiluri muzicale principale: bizantin si gregorian. Aceasta din urma reprezenta muzica romano-crestina si este usor de recunoscut datorita formei de cantec monodic (pe o singura voce) barbatesc, a intonatiei strict vocale a imnurilor, psalmilor si coralelor, care alcatuiesc stilul numit “cantus planus”, din cauza valorilor aproape egale a notelor care alcatuiau o astfel de piesa. Ca si muzica bizantina, si cantecul gregorian cunoaste trei etape. Prima este numita ambroziana, dupa numele lui Ambrozie din Milano, un episcop care a trait in secolul VI. Imnurile compuse de acesta sunt simple ca melodie, au un mers treptat, fara salturi intervalice importate si pastreaza un ritm poetic uniform (o silaba pe nota sau la doua note), iar ambitusul nu depaseste o octava. Cantecul este influentat de melosul bizantin, avand nenumarate ornamente, numite melisme. Unificarea modurilor melodice utilizate de Ambrozie s-a facut in timpul Papei Grigorie cel Mare (sec. VI), rezultand un gen muzical numit cantec gregorian si o culegere liturgica numita Antifonar. A doua etapa este cea gregoriana, caracteristicile sale principale fiind ritmul aproximativ egal in care se succed sunetele, de natura prozodica, care beneficia de opriri care aveau o durata mai mare decat cea normala, procedeu cunoscut sub numele de mora vocis (intarziere a vocii), care aduce cu sine si aparitia ictusului (punctul culminant al unei fraze muzicale). Daca initial muzica era monodica (pe o singura voce), mai tarziu ea a devenit polifonica (pe mai multe voci). Ritmul ramane totusi nemasurat, avand la baza o durata determinata (doime, nota intreaga etc.) stabilita ca etalon. A treia etapa este cea a polifoniei medievale (sec. XI-XVI) si cuprinde perioadele Ars Antiqua, Ars Nova si Renasterea.

Preview document

Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 1
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 2
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 3
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 4
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 5
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 6
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 7
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 8
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 9
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 10
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 11
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 12
Cultura muzicală în evul mediu - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Cultura Muzicala in Evul Mediu.doc

Alții au mai descărcat și

Muzica în Antichitate

Muzica este forma noastră de exprimare cea mai veche, mei veche decât graiul sau arta. Incepe odată cu vocea şi cu nevoia noastră copleşitoare de a...

Muzica în Epoca Creștină Timpurie

Nu putem aborda tema temporalităţii muzicale în primele secole ale Evului Mediu fără a pune în discuţie concepţia despre lume a gânditorilor...

Istoria Rock

Muzica rock este un gen muzical specific celei de-a doua jumătăți a secolului 20 și a secolului 21, mai exact la sfârșitul aniilor 1940....

Domenico Scarlatti

Fiu al lui Alessandro Scarlatti, Domenico Scarlatti beneficiaza de o educatie muzicala adecvata, care îi va permite ulterior sa devina organist si...

Stilul mozartian în interpretarea pianistică

Pe langa calitatile sale creatoare, Mozart a fost si un mare pianist. Virtuozitatea pe care o poseda a starnit admiratia si entuziasmul...

Impresionismul Muzical

Curentul artistic al impresionismului a aparut in Franta in ultimele decenii ale secolului XIX si s-a propagat in Germania, Italia, Rusia si mai in...

Istoria Muzicii

Introducere Muzica este mai mult decat o stiinta a sunetelor ; ea reprezinta o limba universală, care se pliază perfect pe simţurile omului,...

Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart Johannes Chrisosthomus Wolfgangus Theophilos Mozart s-a nascut în data de 27 ianuarie 1756 în orasul Salzburg din Austria,...

Te-ar putea interesa și

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Țiganii

Sir Angus Fraser a fost presedintele Comisiei de Taxe Vamale si Accize a Marii Britanii, iar intre 1988 si 1992 consilier al prim-ministrului...

Muzica în Antichitate

Muzica este forma noastră de exprimare cea mai veche, mei veche decât graiul sau arta. Incepe odată cu vocea şi cu nevoia noastră copleşitoare de a...

Bulgaria

1. Prezentare generală 1.1. Date generale Bulgaria , oficial Republica Bulgaria este o ţară europeană situată în Peninsula Balcanică. Se...

Marketing General și Turistic - Italia

I Prezentarea generală a destinaţiei turistice/introducere Limbă oficială: Italiana Capitala : Roma Sistemul politic: Republică Suprafaţă: 301...

Bibliotecă - bibliotecari - carte

1. Evoluţia bibliotecilor şi a meseriei de bibliotecar În spaţiul european, biblioteca, în accepţiunea clasică a termenului, începe să funcţioneze...

Italia - Regionare Turistică

CALABRIA Regiune situată în sudul Italiei, incluzînd provinciile Catanzaro, Cosenza, Crotone, Reggio di Calabria şi Vibo Valentia. Are aspectul...

O foarte scurtă istorie a muzicii

Cultura muzicala in antichitate Pana in prezent, istoria Orientului Antic constituie cea mai veche dovada a existentei lumii. Intins din estul...

Ai nevoie de altceva?