Potrivit literaturii de specialitate, una din functiile de baza ale managementului calitatii
este functia de planificare a calitatii.
Importanta acestei functii rezida din faptul ca circa 70-80% din deficientele privind calitatea produselor comercializate se datoreaza desfasurarii necorespunzatoare a activitatilor de planificare si de conceptie.
Standardul ISO 8402 defineste planificarea calitatii ca fiind ,, ansamblul activitatilor prin care se stabilesc obiectivele si cerintele referitoare la calitate, precum si cerintele privind implementarea elementelor sistemului calitatii". O definitie asemanatoare o da si Standardul ISO 9000 : 2000, cu diferenta ca face referiri clare la procesele operationale si resursele materiale, umane si financiare necesare indeplinirii obiectivelor calitatii.
1. Procesul planificarii calitatii
Planificarea calitatii se refera la:
- planificarea realizarii produsului, care presupune identificarea, clasificarea si
determinarea importantei caracteristicilor de calitate, precum si stabilirea obiectivelor, a conditiilor si a constrangerilor referitoare la calitate;
- planificarea manageriala si operationala, consta in pregatirile ce trebuie facute
pentru aplicarea sistemului calitatii, inclusiv organizarea si programarea;
- elaborarea planurilor calitatii si stabilirea masurilor pentru imbunatatirea calitatii.
Planul calitatii este documentul care precizeaza practicile, resursele si succesiunea activitatilor specifice calitatii, relevante pentru un produs, proiect sau contract.
Plecand de la definitie, planificarea calitatii se subimparte in doua componente:
- planificarea strategica ;
- planificarea operationala
Planificarea strategica se refera la formularea principiilor de baza si a orientarii firmei
privitor la calitate, toate acestea concretizandu-se in continutul politicii privind calitatea;
considerente privind politica referitoare la calitate si cerintele standardului ISO 9000:2000.
Planificarea strategica este urmata de planificarea operationala, planificarea strategica cuprinde urmatoarele etape:
1. Diagnosticul calitatii;
2. Efectuarea de analize previzionale;
3. Stabilirea obiectivelor fundamentale in domeniul calitatii;
4. Stabilirea resurselor necesare pentru realizarea acestor obiective;
5. Stabilirea actiunilor si procedurilor optime de intreprins, prin planul strategic al calitatii.
2. Diagnosticul calitatii
Diagnosticul calitatii reprezinta o examinare metodica a tuturor proceselor intreprinderii, cu implicatii asupra calitatii produselor pe care le realizeaza.
Scopul diagnosticarii este evaluarea performantelor intrepinderii in domeniul calitatii, tinand seama si de contextul sau economic, tehnic si social; in raport cu rezultatele obtinute intr-o perioada anumita sau comparativ cu performantele concurentilor.
Eficacitatea diagnosticului calitatii depinde foarte mult de competenta persoanelor care-l efectueaza si de metodologia utilizata. Deoarece aceasta este o activitate complicata se
1. Ionita, Ion - Managementul calitatii sistemelor tehnico-economice, Editura ASE, Bucuresti, 2002.
2. Olaru, Marieta - Managementul calitatii, editia a II a revizuita, Editura Economica, Bucuresti, 1999
3. Olaru, Marieta (coord) - Managementul calitatii tehnici si instrumente, Editura ASE, Bucuresti, 1999.
4. Gresoi, Sorin, Baron, Tudor - Conducerea si gestiunea calitatii produselor in cadrul firmei, Editura ASE, Bucuresti, 2005.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.