CAP.I.Etalarea marfurilor-consideratii generale 3 CAP.II. Reguli generale de etalare a marfurilor in spatiul de vanzare 6 2.1 Tehnici de promovare a marfurilor in interiorul magazinului 8 2.2 Etalarea marfurilor in vitrine 10 2.3 Etalarea marfurilor in magazine 12 CAP.III. Exemple si sugestii de etalare a diferitelor tipuri de marfuri 13 Bibliografie 17
CAP.I. Etalarea marfurilor In selectarea si dezvoltarea modurilor de etalare a marfurilor, designerul va lua in considerare impactul fizic si psihologic asupra atragerii clientilor. Modul fizic se refera la felul in care sunt asamblate spatiile, echipamentele si dependintele vizand confortul, atat al consumatorului, cat si al vanzatorului. Mediul psihologic al magazinului reprezinta imaginea mentala pe care magazinul o produce in mintea cumparatorului. Eficienta si unicitatea unui magazin rezida in abilitatea de a crea, planifica si contracta atat caracteristicile fizice, cat si pe cele psihologice ale magazinului, destinate unui anumit consumator "tinta". Etalarea marfurilor trebuie sa duca la realizarea obiectivelor: sa intereseze,sa placa si sa-i motiveze pe cumparatori in achizitionarea produselor dorite.Etalarea efectiva urmeaza principiile armoniei echilibrului, proportiei dominantelor si contrastului. Dispozitia consumatorului va fi influentata prin crearea unei atmosfere care sa influenteze pozitiv comportamentul de cumparare. O asemenea atmosfera implica cele cinci simturi: vaz, auz, miros, tactil si gustul. -Atractia vizuala. Simtul vederii furnizeaza oamenilor mai multa informatie decat oricare alt simt si, deci, trebuie considerat cel mai important mijloc de atragere. Marimea, forma si culoarea marfurilor sunt trei stimuli vizuali folositi pentru a spori atentia consumatorului. Armonia este "acordul vizual", contrastul este "diversitatea vizuala" si dezacordul este "conflictul vizual"; pot aparea in multe parti ale oricarei expuneri,asezari sau aranjament fizic. In orice situatie data, fie armonia, fie contrastul, fie dezacordul pot constitui un mod de a crea o atmosfera de cumparare atractiva;relatiile vizuale armonioase sunt in general asociate cu magazine de o configuratie mai linistita si somptuoasa, in timp ce relatiile vizuale contrastante si discordante promoveaza o atmosfera emotionanta, vesela sau informationala. Formele creeaza anumite emotii cumparatorilor. In planificarea amenajarii magazinului si proiectarea expunerilor trebuie sa se tina cont ca linia verticala de o calitate "rigida, severa, masculina" * exprima tarie si stabilitate, da privitorului o miscare a ochiului sus-jos, tinde sa inalte suprafata, da iluzia de spatiu sporit in acea directie. Similar, liniile orizontale promoveaza o senzatie de odihna, relaxare si repaus; liniile diagonale sugereaza actiune si miscare si uneori dau iluzia de instabilitate; liniile curbe sugereaza o atmosfera feminina si adauga miscare in flux,care directioneaza ochiul spre o alta marfa sau raion. Uneori alaturarea marfurilor in mod nearmonios poate fi folosita pentru crearea contrastului si in anumite conditii a unui punct de atractie. Modelele de baza ale etalarii sunt: in trepte, evantai, piramida sau zig-zag. o Modelul in trepte se realizeaza cu ajutorul piedestalutilor sau altor tipuri de suporturi; diferitele suprafete suport sunt pozitionate una deasupra alteia, producand efecte multiple, asemanator sirurilor de trepte. Suprafetele suport pot fi circulare, ovale sau patrate. o Modelul evantai - Acest interesant model este utilizat adesea pentru a atrage atentia cumparatorilor asupra puterii, conformitatii articolelor.Astfel, asezand vertical, la vedere, o mica si concentrata grupa de marfuri, aceasta apare la baza evantaiului. De la baza, desenul se inalta si se largeste mult. Randurile de tricotaje impletite manual ce se vad in vitrinele magazinelor pot reflecta acest model. De asemenea,expunerea de acuarele in magazinele de arta sau randurile de cutii de ciocolata ce sunt expuse in cofetarii pot sa fie alte doua exemple edificatoare. Aranjamentul de tip evantai poate sa fie utilizat in plan orizontal sau vertical. o Modelul piramida - desenat in trei dimensiuni geometrice, modelul piramida este o aparitie placuta si trainica. Acesta este folosit pentru expunerea cantitativa a marfurilor intr-un spatiu relativ redus. Pentru privitori, fiecare dintre cele patru fete ale piramidei se prezinta ca o fatada triunghiulara atractiva. Largimea de la baza se restrange urcand spre varf. o Modelul zig-zag - Utilizat mai rar decat modelul piramida, dar nicidecum nefolosit, este si modelul zig-zag. Acest aranjament imprumuta elemente atat de la modelul in trepte cat si de la cel piramidal.Baza este larga si plina, iar etalarea devine mai ingusta spre varf. Oricum, fiecare nivel din model domina sau este adancit la nivelul urmator. Pe scurt, expunerea marfurilor da impresia de zig-zag in lungul caii. Rezultatul expunerii asimetrice este mentinerea cu claritate a echilibrului neformal. Culoarea este un element esential in expunerea marfurilor: ea atrage atentia si scoate in evidenta produsele; le poate accentua si insufleti; le poate releva frumusetea si finetea.Prea multe culori folosite in expunerea marfurilor pot sa provoace confuzii,chiar pot sa-i deranjeze pe cumparatori. Unele combinatii sunt neplacute, fiind intr-un mare dezacord. Din fericire, cele mai multe combinatii plac ochiului.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).