Capitolul 1 : Prezentare generala 2 Capitolul 2 : Procesul decizional de cumparare 3 2.1 Constientizarea nevoii 3 2.2 Cautarea informatiilor 6 2.3 Evaluarea variantelor 6 2.4. Efectuarea cumpararii 6 2.5 Evaluarea dupa cumparare 6 Capitolul 3 : Tendinte privind comportamentul consumatorului 7 Concluzie 10 Bibliografie 11
Capitolul 1 : Prezentare generala De mii de ani, oamenii fumeaza sau mesteca frunze de tutun (Nicotiana tabacum). Tutunul a fost descoperit si cultivat pentru prima data pe continentul american, chiar din anul 6000 i.e.n. Inca de la inceput, folosirea tutunului a fost extrem de controversata. Unele persoane ii apreciau calitatile medicinale. Spre exemplu, se presupunea ca tutunul protejeaza de efectele devastatoare ale ciumei. Mai tarziu, in secolul XVII, oamenii speculau ca poate exista o legatura intre boli, cum ar fi cancerul, si utilizarea tutunului. Metodele de cercetare moderne pun la dispozitie dovezi ale influentei nefaste a tutunului asupra sanatatii. In ciuda tuturor avertismentelor, oamenii continua sa foloseasca nicotina. Tigarile contin intre 8 si 20 de miligrame (mg) de nicotina (depinzand de marca), insa doar aproximativ 1 mg este absorbit de organism atunci cand se fumeaza o tigara. Fumul de tigara contine peste 4.000 de substante chimice diferite, dintre care 60 de substante cancerigene pentru om, mentionand aici nicotina, arsenic, radon, cianuri, fenol, DDT, azbest, benzen, monoxid de carbon". "Potrivit unui studio recent al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie, trei sferturi dintre romani se declara ca fiind nefumatori, dar 36% dintre acestia spun ca au consumat tutun in trecut. Peste 60% dintre fumatori declara ca zilnic fumeaza intre 11 si 20 de tigari. Aproximativ 36% fumeaza dimineata, in prima jumatate de ora dupa ce se trezesc, 15% fumeaza la 5 minute dupa trezire, 18% fumeaza in prima ora dupa ce se trezesc, iar 28% fumeaza la mai mult de o ora. Studiul a fost facut pe un esantion de 1960 de persoane cu o varsta de peste 18 ani, cu o eroare tolerata de plus sau minus 2,3%. La nivel global, la fiecare 6 secunde o persoana moare din cauza fumatului. Un studiu al Centrului pentru Politici de Sanatate arata ca anual 33 000 de romani mor din cauza unor boli cauzate de tutun". Capitolul 2 : Procesul decizional de cumparare Comportamentul de cumparare al unui consumator este influentat de factori culturali, sociali, personali. Acesta se refera in mod specific la actiunile intreprinse de consumator atunci cand se decide daca sa cumpere sau nu un produs. Decizia de cumparare propriu-zisa nu este adoptata instantaneu, ci apare ca rezultat final al unui proces secvential cu o anumita durata in timp. 2.1 Constientizarea nevoii Prima etapa a procesului decizional de cumparare consta in recunoasterea faptului ca exista o nevoie de acoperit sau o problema de rezolvat. Constientizarea nevoii se declanseaza la constatarea unei discrepante intre starea dorita si starea de fapt. Aceasta este resimtita ca o senzatie de lipsa sau de disconfort fizic sau psihic si genereaza o tensiune interioara care activeaza procesul decizional. Constientizarea problemei poate fi de doua tipuri: instantanee sau evolutiva. In cazul tigarilor, aceasta constientizare e mai mult evolutiva, daca tinem cont de faptul ca dependenta de nicotina se creeaza in timp. Cu cat fumezi mai mult, cu atat nevoia simtita este mai acuta si fumatul devine un obicei. Senzatia de disconfort pe care o provoaca lipsa tigarilor este o stare de nervozitate, iritare, pierderea rabdarii. Printre factorii ce contribuie cel mai frecvent la constientizarea nevoii sunt: epuizarea normala, disponibilitatea produsului, cultura, clasa sociala, grupurile de referinta,, starea financiara, factorii situationali si, nu in ultimul rand, eforturile de marketing ale ofertantilor. Factorii mentionati fac parte din cele 4 categorii de influente asupra deciziei de cumparare. A. Influentele psihologice Deciziile si actiunile fiecarei persoane sunt influentate de o varietate de forte interne intre se includ nevoile si motivatia, perceptiile, invatarea, atitudinea si personalitatea. Acestea afecteaza intregul comportament uman, inclusiv pe cel specific situatiilor de cumparare.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).