Asigurarea - Managementul calității

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Asigurarea calitatii este o parte a managementului calitatii. Concentrate pe furnizarea increderii ca cerintele referitoare la calitate vor fi indeplinite. Asigurarea calitatii acopera toate genurile de activitati, de la design, dezvoltare, implementare si pana la productie, instalare, prestare servicii, etc. Asigurarea calitatii actioneaza pe principiile "potrivit pentru scop" si: realizeaza correct de prima data". Principalul scop al asigurarii calitatii este acela de a asigura faptul ca produsele indeplinesc sau chiar depasesc asteptarile clientilor.

Sistemul de management al calitatii este un mod de conducere a organizatiei orientat catre client. Orice tip de organizatie indiferent de marime, natura produsului/ serviciului furnizat, de forma de proprietate si modul de organizare (societate comerciala, organizatie non guvernamentala, institutie a administratiei publice locale sau centrale) isi poate implementa un Sistem de Management al Calitatii.

Aspecte generale privind managementul calitatii

In perioada timpurie a productiei industriale rezultatul muncii lucratorilor era controlat in scopul luarii deciziei de acceptare sau respingere a produselor respective. Odata cu largirea productiei a crescut si rolul persoanelor care efectuau inspectia,ceea ce a condus la aparitia unor ocupatii noi asa cum erau inspectorii de calitate. Simultan, cu aparitia acestor meserii noi s-au diversificat si problemele cu care se confrunta personalul care efectua inspectia calitatii. Asa cum observam diversificarea sarcinilor a impus folosirea unor indemanari si abilitati speciale, pe care nu toti muncitorii le aveau. Dezvoltarea rapida a impus instruirea permanenta a inspectorilor, uneori acestora li se cerea sa tolereze produse cu unele defecte, in scopul cresterii productiei. Cei mai valorosi muncitori au fost promovati in posturi de inspectori ai calitatii, lasand sarcinile operative de baza pe seama altor lucratori mai putin experimentati. Toti acesti factori au condus la aparitia unui departament de control al calitatii in organizatie, condus de un inspector sef. De asemenea, in sprijinul acestei activitati au fost introduse utilizarea standardelor, inregistrarilor de date si a aparaturii precise de masurare.In aceste conditii a devenit evident ca atributiile unui inspector sef depaseau simpla acceptare-respingere a produselor ceea ce a determinat aparitia unei noi activitati- controlul preventiv.

Nu lipsit de importanta este si faptul ca prima conferinta internationala asupra calitati( sponsorizata de Japonia, SUA si Europa) s-a tinut la Tokyo in 1963. Cu acest prilej, Feigenbaum a folosit pentru prima data conceptul de "calitate totala" cu referiri la concepte mult mai largi ca sens, cum ar fi planificarea, organizarea si responsabilitatea managementului. Calitatea totala presupune urmarirea produsului pe toata marimea ciclului de viata, demersurile calitatii incepand odata cu designul, produsul fiind ulterior urmarit pana la comportarea lui in consum. Japonezul Ishikawa a explicat cum "controlul total " al calitatii este oferit de Japonia, folosind conceptul de "management al calitatii companiei" in sens larg, descriind modul in care toti salariatii, de la muncitori pana la top-manager, trebuie sa studieze si sa participe la controlul calitatii. Acest concept, prezentat de Ishikawa a fost operational in Japonia pana la sfarsitul anilor '70. In lumea occidentala, revolutia calitatii a fost mai lenta si nu a demarat dcat prin anii '80 si mai ales pentru a contracara produsele japoneze.Managementul caltitatii totale- TQM- cum mai este cunoscut , a devenit centrul preocuparilor in cele mai multe din marile companii japoneze.

Evolutia inregistrata de-a lungul timpului in modul de abordare a calitatii la nivelul organizatiilor este:

1. Etapa inspectiei de calitate: presupune supravegherea produselor finale prin identificarea defectelor, si clasificarea acestora in "produse admise "si "produse respinse", fiind considerata o singura reactie fata de produsul final.

2. Etapa controlului de calitate: marcheaza trecerea catre tinerea sub control a calitatii produsului final prin introducerea si mentinerea sub control statistic a aprovizionarii si productiei si reglarea in timp util a procesului de productie.

3. Etapa asigurarii calitatii: are la baza construirea permanenta, pe baza de proceduri organizatorice si tehnice, a calitatii intermediare si finale a produselor prin actiuni de prevenire a defectelor, in vederea garantarii fiabilitatii produselor si a obtinerii increderii din partea clientilor.

4. Etapa calitatii totale: este o revolutie sociala la locul de munca si o apropiere riguros eficienta catre profesionalism si excelenta; implica o mobilizare permanenta a tuturor functiilor unei organizatii si o conducere globala a calitatii tuturor activitatiilor, prin mobilizarea la maxim a resurselor materiale si umane.

Managementul calitatii reprezinta ansamblul activitatiilor coordonate, prin care se orienteaza si se tine sub control o organizatie in ceea ce priveste calitatea.

In domeniul managementului calitatii se utilizeaza standardele internationale I.S.O 9000:2000, inca in vigoare, iar de la sfarsitul acestui an va fi publicata editia revizuita a acestora si anume I.S.O 9000:2008.

Familia de standarde ISO 9000 a fost elaborata pentru

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Asigurarea - Managementul calitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 719 cuvinte
Nr caractere:
11 137 caractere
Marime:
14.77KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Merceologie
Tag-uri:
calitate, asigurare, servicii, produse
Predat:
la facultate
Materie:
Merceologie
Profesorului:
Anca Atanase
Sus!