Extras din referat
Ambalarea si marcarea marfii reprezinta operatiuni importante care contribuie la o buna functionare a procesului logistic international.
Ambalarea – asigura protectia marfii pe toata durata transportului si realizarea operatiunilor de manipulare,deplasare si depozitare a acesteia. Un ambalaj corespunzator protejeaza marfa impotriva socurilor si coroziunii care pot surveni in timpul transportului, asigura siguranta produsului, faciliteaza operatiunile la care marfa este supusa (incarcare/descarcare, transbordare, verificare, desfacerea).
In concluzie, activitatea de ambalare raspunde cerintelor tehnice, de securitate a marfii si de realizare a efectelor publicitare.
Un ambalaj trebuie sa aiba masa si volum propriu reduse, sa nu fie toxic, sa fie compatibil cu marfa, sa aiba rezistenta mecanica ridicata, sa fie etans si sa aiba forma, culoare si grafica care sa asigure indeplinirea functiei comerciale.
Conform INCOTERMS, vanzatorul este cel care se ocupa de obtinerea ambalajului pentru marfa. Fac exceptii de la regula situatiile in cadrul carora marfa nu necesita ambalaj pentru a putea fi transportata. Pentru a preveni cazurile in care folosirea unui ambalaj necorespunzator duce la deteriorarea marfii pe parcursul transportului si implicit la o reactie negativa din partea cumparatorului, exportatorul trebuie sa defineasca in mod corect ambalajul, sa precizeze natura acestuia, sa il garanteze si sa il testeze, luand in calcul un complex de parametri care sa asigure calitatea ambalajului si un nivel inalt de protectie a marfii. Una dintre cele mai importante garantii este certificatul international de garantie a ambalajului, oferita de LNE – Laboratoire National d’Essais.
Marcarea – obligatie ce revine exportatorului in mod exclusiv, constand in procesul de individualizare a marfii prin inscrierea de insemne specifice pe ambalajul acesteia. Finalitatea acestei operatiuni, marcajul, trebuie sa fie incadrat, lizibil si sa contina in caractere alfanumerice elementele de identificare a marfii, identitatea destinatarului si locul de destinatie. Marcarea trebuie sa fie realizata intr-o maniera simpla si obiectiva, fara a cumula detalii nesemnificative. Marcajul trebuie sa apara de regula pe partea de sus, pe cea de jos si pe una din lateralele ambalajului.
In situatia marfurilor cu anumite insusiri (fragilitate, sensibilitate la umiditate/caldura, perisabilitate) sau a celor la care operatiunile de manevrare a ambalajelor necesita o serie de indicatii, in continutul marcajului, pot aparea pictograme, conform reglementarilor ISO – Organizatia Internationala de Standardizare.
Pentru transportul materialelor periculoase cu un inalt grad de toxicitate sau radioactivitate sau a explozibililor, marcajul este unul specific care respecta normele ONU si contine indicatii referitoare la certificarea ambalajului de catre un laborator oficial, o eticheta care atesta calitatea marfii de produs periculos si elemente de identificare a acesteia.
In urma operatiunilor de ambalare si marcare a marfii, exportatorul/incarcatorul completeaza si elibereaza lista de colisaj, document ce insoteste marfa de la locul de expeditie pana la locul de destinatie. In cadrul listei de colisaj, se regasesc detalii importante privind continutul marfii si tehnicile de ambalare si marcare.
Marcajul CE
CE reprezintă prescurtarea pentru Comunităţile Europene şi trebuie să reprezinte concordanţa unui produs cu directivele UE corespunzătoare. Marcajul CE este marcajul european de conformitate si se adresează în special autorităţilor de supraveghere pentru asigurarea liberei circulaţii a mărfurilor. În cazul marcajului CE autorităţile de supraveghere a pieţei pot pleca de la îndeplinirea cerinţelor de siguranţă fundamentale ale respectivelor directive UE; prin aceasta, marcajul CE reprezintă un “paşaport de călătorie” european al produselor.
Marcajul CE este reglementat în Directiva UE 93/68/CEE din 22.07.1993, publicată în Monitorul Oficial al CE numărul L 220. Pentru o mai bună înţelegere a “noului concept” şi a marcajului CE, Comisia Europeana a publicat in 1999 “Liniile directoare ale aplicării directivelor elaborate conform noului concept şi conceptului general”.
Aplicarea marcajului CE se face întotdeauna de producător (sau de persoana autorizată de acesta in UE). Marcajul CE trebuie să fie aplicat în mod vizibil, lizibil şi astfel încât să nu se şteargă. Este necesară o înălţime minimă de 5 mm a marcajului pentru a-i asigura lizibilitatea. Marcajul CE înlocuieşte toate marcajele obligatorii cu aceeaşi semnificaţie.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Ambalarea si Marcarea Marfii.doc