Copiii cu Surdocecitate

Cuprins referat Cum descarc?

Deficienta multisenzoriala in surdocecitate
Particularitati de dezvoltare si posibilitati de interpretare
Informatii minimale privind psihopedagogia interventiei


Extras din referat Cum descarc?

11. 1 Deficienta multisenzoriala in surdocecitate
Copilul cu surdocecitate pare a reprezenta una dintre cele mai putin intelese combinatii de deficiente senzoriale. El nu este un copil orb care nu aude si nici un copil surd care nu vede, ci un copil cu deficiente multisenzoriale care nu poate folosi in mod eficient nici vederea si nici auzul. 
Deficienta multisenzoriala (DMS) in cazul copiilor cu surdocecitate nu este doar o problema de surditate la care se adauga vorbirea si nici viceversa (J.M. Mc. Innes si J.A. Treffry).
Deficienta multisenzoriala reprezinta un handicap major. Aceste persoane au si alte dificultati, pe langa cele doua mentionate: nu isi pot folosi vazul si auzul ca simturi de distanta, pentru a putea primi informatii nedistorsionate. Complexitatea si implicatiile dezavantajante ale deficientelor multisenzoriale se exprima prin faptul ca este posibil ca aceste persoane sa:
- nu aiba capacitatea de a comunica cu mediul inconjurator intr-o maniera inteligibila;
- aiba o perceptie distorsionata a mediului in care evolueaza;
- nu aiba capacitatea de anticipa anumite evenimente sau rezultatele activitatii lor;
- fie lipsite de multe dintre motivatiile extrinseci de baza;
- aiba probleme medicale, care sa conduca la lacune serioase in dezvoltare;
- fie catalogate ca retardate ori cu probleme psihice;
- fie fortate sa asimileze doar anumite metode de a invata in compensarea deficientelor lor multiple;
- aiba dificultati majore in stabilirea si mentinerea relatiilor cu alte persoane.
Frecventa pare a fi destul de scazuta - 1 copil cu surdocecitate la 5.595 de copii surzi (Coli si Dumoulin, 1983, apud Virole, 2000) - dar complexitatea provocarilor pentru parinti si profesionisti este foarte mare.
Acesti copii prezinta o mare varietate clinica si de etiologie. Este necesara de aceea asocierea cu atentie a anamnezei tulburarilor senzoriale si somatice cu cele psihice. 
Multi copii cu DMS au vedere sau auz rezidual, care trebuie folosite cat mai eficient. Acest potential trebuie utilizat, trebuie integrat cu acumularile senzoriale de la simturile la distanta si cu semnalele provenite de la alte simturi.
Existenta unui copil surd si orb pune din punct de vedere psihologic problema alegerii modelului adaptat pentru a descrie simptomatologia acestuia precum si necesitatea unei abordari pluridisciplinare. 
11. 2 Particularitati de dezvoltare si posibilitati de interpretare
In pofida marii diversitati de etiologie, de tablouri clinice si de dezvoltare exista cateva caracteristici asemanatoare. 
Retardul psihomotor, mai ales la copiii care au o etiologie legata de rubeola, se poate explica prin deficitele senzoriale care limiteaza interactiunea cu mediul si impiedica reglarile motrice. Achizitiile motorii ale acestor copii sunt fragile si au nevoie de o consistenta si continua stimulare si sustinere psihopedagogica, pentru a se realiza si pentru a nu regresa.
Absenta limbajului
Absenta dezvoltarii naturale a limbajului, atat a celui verbal cat si a celui gestual se explica prin dubla deficienta senzoriala, care atinge cele doua campuri perceptive in care se structureaza limbajul uman. Copiii care utilizeaza unele semne gestuale din limbajul surzilor sunt cel mai adesea dintre cei care au avut un debut de activitate vizuo-constructiva. Perceptia unica pe calea tactil-kinestezica face dificila invatarea semnelor la copiii cu sordocecitate innascuta. 
Stereotipiile
Cei mai multi copii cu surdocecitate prezinta stereotipii de tip gestual si motric, manipularea de obiecte, preferinte deosebite pentru caracteristicile de relief ale lumii fizice. 
Posibilitati de interpretare
Din perspectiva neuropsihologiei
Etiologia legata de rubeola a unor cazuri de surdocecitate antreneaza, in afara deficitelor senzoriale si importante dezordini pe substrat neurologic ale functiilor superioare. Aceasta abordare este importanta dar limitata de constrangeri intrinseci metodologiei:
- definirea tulburarilor neuropsihice nu se poate realiza doar prin observatia clinica, sunt necesare si teste, extrem de greu de aplicat insa in conditiile surditatii si cecitatii 
- intrucat este necesara o metodologie adaptata a aplicarii testelor, aceasta face foarte dificil recursul la norma, compararea cu distributia de tip gaussian 
Psihologia genetica
Din perspectiva modelului piagetian de dezvoltare a copilului, copilul cu 
surdocecitate, din cauza actiunilor limitate pe care le poate exercita asupra lumii, exterioare lui, nu poate asimila decat scheme operatorii partiale, care sa-i potenteze dezvoltarea cognitiva Educatia speciala are de aceea ca sarcina propunerea unui numar cat mai mare de contacte operatorii cu lumea, pentru a-si putea dezvolta in cat mai mare masura schemele operatorii. Teoretic modelul pare a fi in armonie cu necesitatile educationale si de invatare ale acestor copii dar in realitate este foarte greu de realizat. 
Cel putin doua motive se pot invoca aici
- dificultatea evaluarii nivelului achizitiilor cognitive
- dificultatea aplicarii unor modele de invatare dezvoltate pe copii care aud si vad 
Abordarea psihanalitica
Distinctia dintre constructia obiectului cunoasterii si cea a obiectului placerii 
este dificil de realizat la acesti copii, din cauza unei pozitii de dependenta, fata de ingrijirile parentale (si mai ales maternale), pana la o varsta avansata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Copiii cu Surdocecitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!