1. Necesitatea transmisiilor continue In timpul deplasarii automobilului legatura intre puterea efectiva -Pe , dezvoltata de motor si puterea la roata -PR, necesara antrenarii rotilor motoare, exista relatia: PR = ?tr - Pe (1) unde: ?tr reprezinta randamentul total al transmisiei Din "Dinamica autovehiculelor" se stie ca puterea la roata se calculeaza cu relatia: PR = Ft - V (2) in care Ft reprezinta forta de tractiune; V-viteza de deplasare a automobilului. In ipoteza unei miscari realizate la o putere constanta si apreciind randamentul transmisiei ca fiind constant, relatia 2 devine: Ft - V = Ct (3) Relatia 3 exprima, in conditiile amintite, caracteristica de tractiune a automobilului, iar in coordonate F si V, ea are forma unei hiperbole echilatere, fig. 1. Fig.1 Daca in relatia 3 este folosita puterea maxima a motorului (la plina admisiune) iar randamentul este egal cu unu, hiperbola respectiva poarta denumirea de hiperbola ideala de tractiune, ea reprezentand modul de utilizare perfecta a motorului si a transmisiei in diferite conditii de deplasare ale automobilului. Hiperbola de tractiune este limitata la partea superioara de forta de tractiune la limita de aderenta-F?, iar la partea inferioara de rezistenta la rulare-Rrul si a aerului Ra, la deplasarea pe cale orizontala Rrul+Ra ; V1, reprezinta viteza minima a automobilului pe drumul cu aderenta maxima, sar Vmax reprezinta viteza maxima pe care automobilul este capabil sa o atinga pe cale orizontala. In fig. 2 este prezentata caracteristica de tractiune a unui automobil echipat cu o cutie de mecanica in trei trepte, peste care s-a suprapus hiperbola de tractiune. Se constata ca aceasta se suprapune cu caracteristica de tractiune doar in punctele a, b, c, acestea corespunzand puterii maxime dezvoltata de motor in fiecare treapta. Acest lucru se explica prin faptul ca, raportul de transmitere in fiecare treapta fiind variabila in functie de turatie. Fig. 2 Suprafetele hasurate reprezinta abaterile caracteriticii de tractiune reale fata de caracteristica ideala, iar la scara de reprezentare aleasa ele reprezinta pierderile de putere care duc la reducerea performantelor si cresterea consumurilor. Cu cat numarul treptelor de viteze este mai mare cu atat suprafata hasurata este mai mica, iar pierderile sunt mai mici. Daca numarul de trepte tinde spre infinit, suprafata tinde catre zero, pierderile se anuleaza iar transmisia se numeste continua sau progresiva, ea functionand dupa hiperbola de tractiune.Transmisia continua permite realizarea acelor rapoarte de transmitere care sa poata obtine echilibrul permanent intre forta de tractiune si rezistentele la inaintare pentru orice regim de deplasare al automobilului. 2. Notiuni introductive despre transmisiile continue O conditie esentiala a exploatarii avantajoase a motoarelor de automobile este ca acestea sa functioneze in permanenta la un regim aproximativ constant, apropiat de cel al puterii maxime, la care consumul specific de combustibil este redus. Modificarea rezistentelor la inaintare in limite foarte largi a impus utilizarea transmisiei, care are rolul de a transmite si adapta valoarea momentului motorului la momentul rezistent. Din acest punct de vedere transmisiile mecanice in trepte corespund numai partial, deoarece ele nu pot realiza decat o apropiere intre caracteristica de tractiune reala si cea ideala. Suprapunerea acestor doua caracteristici care semnifica functionarea cu eficienta maxima a motorului de automobil este posibila prin folosirea unor transmisii care asigura variatia continua a raportului de transmitere si care realizeaza totdeauna ia rotile motoare forta de tractiune corespunzatoare puterii maxime a motorului, pentru intreaga gama de variatie a vitezei automobilului. Cerinta principala pentru transmisiile continue este ca ele sa fie automate si sa aiba un randament comparabil cu cel al transmisiilor in trepte.Prin automatizarea schimbarii treptelor de viteze, in afara cresterii comoditatii de conducere se mai obtin si alte avantaje ca : prelungire duratei de functionare a organelor automobilului, deoarece momentul motor se transmite lin si fara socuri; marirea sigurantei circulatiei, prin disparitia pedalei de ambreiaj si a efortului de schimbare a treptelor de viteze. Transmisiile continue trebuie sa permita schimbarea rapoartelor de transmitere fara intreruperea fluxului de putere, sa aiba pierderi minime in domeniul cel mai frecvent de utilizare; sa prezinte siguranta in exploatare; sa fie simple si sa aiba o greutate si un pret cat mai reduse.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).