Scurt istoric O data cu dezvoltarea industriei auto, numarul de autovehicule a crescut simtitor. Daca in anii 1900, in America, singura tara care le producea, existau doar 4192 de automobile. In 1985 numarul lor a crescut pina la 109 milioane de autovehicule. Numarul autovehiculelor produse in toata lumea s-a marit de aproximativ 6 ori pana in anul 2003 (fata de 1985). Acest lucru s-a datorat si faptului ca tot mai multe tari au devenit producatori de autovehicule. In acelasi timp cu cresterea numarului de autovehicule a crescut si cantitatea de emisii poluante eliminate in atmosfera. - In 1970, Congresul American a reactionat la aceasta problema, prin adoptarea unor amendamente, Clean Air Act Amendaments, care se referea reducerea emisiilor poluante prin intermediul performantei tehnologice. - In 1970 Amendamentele pentru Aer Curat, se specifica o reducere cu mai mult de 90 % a emisiilor de hidrocarburi (HC), a emisiilor de monoxid de carbon (CO) pana in anul 1975 si cu 90% a emisiilor de oxizi de azot (NOx, NO, NO2 ) pana in anul 1976. - In 1977, Congresul a impus mai multe standarde stricte ce trebuiau aplicate pana in anul 1983. Standardele au fost inasprite in continuare si in 1990 s-au impus penru ani 1994 standarde ce poarta denumirea Tier1. - . Agentia de Protectie a Mediului (E.P.A.) a mers mai departe si a impus pentru anul 2004 un nou standard Tier2, care a fost in vigoare pana in 2009. Principalii poluantii atmosferici In Europa reglementarile prevad limite pentru sapte poluanti atmosferici: - Dioxidul de sulf (SO2); - Particulele in suspensie (PM10); - Plumb (Pb); - Dioxidul de Azot (NO2); - Ozonul (O3); - Oxidul de Carbon (CO); o Hidrocarburile. Standardele referitoare la poluare stabilite de autoritatea americana Anul Hidrocarburi (HC)[g/mila] Monoxid de Carbon (CO) [g/mila] Oxid de Azot (NOx) [g/mila] 1960 10,6 84 4,1 1970 4,1 34 5 1975 1,5 15 3,1 1980 0,41 7 2 1981 0,41 3,4 1 1983 0,41 3,4 1 1994 (Tier 1) 0,31 4,2 0,6 2004 (Tier 2) 0,13 4,2 0,2 REGLEMENTARI EUROPENE PRIVIND PROTECTIA MEDIULUI DE CATRE VEHICULELE RUTIERE VEHICULELE RUTIERE - Directiva 70/220/CEE, emisa in anul 1970, a stabilit primele reguli privind armonizarea cerintelor Statelor membre CEE asupra emisiilor poluante (la inceput numai CO, apoi si HC si NOx, mai apoi si particule pentru motoare diesel); - Dupa anul 1992 se produce reducerea sistematica, a emisiilor poluante, in cele patru trepte denumite generic EURO, utilizandu-se in mod obligatoriu, in toate cazurile, numai benzina fara plumb; - EURO 1, presupune in principiu tratarea post combustie utilizand catalizatoare de oxidare pentru CO si NOx si ciclul de conducere EUROPA (urban). S-a aplicat incepand cu 1 ianuarie 1992 pentru omologarea de tip si 1 ianuarie 1993 pentru livrarile pe piata; - EURO 2, presupune tratarea post combustie cu catalizator pentru trei componente cu sonda pentru reglarea raportului ?, injectie de benzina, si masurarea noxelor conform noului ciclu NCCE (urban + interurban), reducerea drastica a valorilor limita pentru noxe (de 8-10 ori fata de EURO 0). S-a aplicat de la 1 ianuarie 1996 (omologarea de tip) si 1 ianuarie 1997 (livrarea pe piata).