Cap.1Introducere 3 1.1 Destinatia sistemului de directie 3 1.2 Tipuri constructive de sisteme de directie 4 Cap.2 Cutia de viteze planetara 6 Cap.3Evolutia servomecanismului pentru sistemul de directie 15 Cap.4Aplicatii ale sistemelor moderne de directie 21 Bibliografie 23
Cap. 1Introducere 1.1.Destinatia sistemului de directie Sistemul de directie deserveste la modificarea directiei de deplasare a automobilului, schimbarea directiei de mers se obtine prin schimbarea unghiului de bracare a rotilor directoare in raport cu planul longitudinal al autovehicului. Conditiile impuse sistemului de directie sunt: - sa permita stabilizarea miscarii rectilinii a rotilor directpare, dupa ce s-a efectuatvirajul; - sa aiba tendinta de a reveni in pozitia mersului in linie dreapta; - efortul necesar pentru manevrarea directiei sa fie cat mai redus; - randamentul sa fie cat mai ridicat; - socurile provenite din iregularitatile caii de rulare sa nu fie transmise la volan; - sa permita reglarea si intretinerea usoare; - sa nu prezinte uzuri excesivecare pot duce la jocuri mari si prin aceasta sa ingreuneze condusul; - sa aiba o constructie simpla si sa prezinte o durabilitate ridicata; In figur nr. 1 este prezentata schema virajului unui automobil cu doua punti. Fig.1.1 Schema virajului automobilului. Virajul automobilului este corect, adica rotile ruleaza fara alunecare, cand toate descriu cercuri concentrice in centrul de viraj O. Acest centru trebuie sa se gaseasca la intersectia dintre prelungirea axei, rotile de directie nu sunt paralel ci bracate cu unghiuri diferite. Astfel unghiul de bracare al rotii interioare este mai mare decat unghiul de bracare al rotii exterioare. 1.2. Tipuri constructive de sisteme de directie Pentru a schimba directia automobilului, conducatorul actioneaza asupra volanului 1(fig.1.2), care transmite miscarea prin intermediului axului 2, la melcul 3, se angreneaza cu sectorul dintat 4. Pe axul sectorului dintat se afla levierul de directie (comanda)5, care este in legatura cu bara longitudinala de directie (comanda) 6. Prin rotirea sectorului dintat, deci si a levierului de directie, bara logitudinala de directie va a vea o miscare axiala care depinde de sensul de rotatie a sectorului dintat. Fig. 1.2 Partile componente ale sistemului de directie. Prin deplasarea axiala a barei longitudinale de directie, bratul fuzetei 8va roti fuzeta 9 in jurul pivotului 10 si o data cu ea si roata din stanga.Legatura care exista intre fuzeta9 si fuzeta 13, prin intermediullevierelor8 si 14 si bara transversala de directie 7, va produce rotirea13. Patrulaterul format din puntea propriu - zisa 12, levierele fuzetelor 8 si14 si bara transversala de directie 7 se numeste trapezul directiei. Volanul de directie este realizat, in general, din material plastic cu armatura metalica, avand forma circulara cu 1-4 spite. Axul volanului este format dintr-o bucata sau din doua bucati, legate intre ele printr-o articulatie cardanica elastica de cauciuc. Solutia din doua bucati se foloseste atunci cand caseta de directie nu se afla pe directia axului volanului . Din motive de securitate, incepe sa se raspandeasca la autoturisme solutia cu coloana volanului deformabila, sub actiunea unui soc puternic. In general s-a raspandit solutia coloanei telescopice, compusa din doua tuburi, care devin telescopice la o anumita forta axiala. Launele automobile pozitia volanului poate fi reglata (prin deplasarea in durectie axiala si inclinare cu un anumit unghi). Elementele componente ale sistemului de directie se impart in doua grupe, in functie de destinatia lor, si anume : - mecanismul de actionare sau comanda a directiei, ce serveste la transmiterea miscarii de la volan la levierul de directie; - transmisia directiei, cu ajutorul careia miscarea este transmisa de la levierul de directie la fuzetele rotilor.
1. Gh. Fratila si altii, - Automobile.Cunoastere, intretinere si exploatare.- Edituradidactica si pedagogica, Bucuresti 2001. 2. https://en.wikipedia.org/wiki/Steering 3. https://prezi.com/fqbtl8srz7cj/history-of-steering/ 4. https://www.moogparts.eu/content/loc-emea/loc-eu/fmmp-moog/en_GB/blog/front-end-assembly-check/_jcr_content/article/article-par/image.img.png/schema-1-1542970135387.png 5. https://www.moogparts.eu/content/loc-emea/loc-eu/fmmp-moog/en_GB/blog/front-end-assembly-check/_jcr_content/article/article-par/image_205922571.img.png/schema-2-1542970135434.png 6. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Ackermann_turning.svg/1200px-Ackermann_turning.svg.png 7. https://www.seminarsonly.com/mech%20&%20auto/Four-Wheel-Steering-System_clip_image002_0000.jpg 8. http://4.bp.blogspot.com/-bsppcfmpR1s/UPWSjtk1SrI/AAAAAAAAABE/2X81Bjvko7s/s1600/image002.gif 9. https://i2.wp.com/www.theengineerspost.com/wp-content/uploads/2018/09/Capture.png?w=810&ssl=1 10. https://www.moogparts.eu/content/dam/marketing/emea/moog/blog/four-wheel-steering.png 11. https://www.moogparts.eu/content/dam/marketing/emea/moog/blog/moog_hydraulic_steering.png 12. https://www.nissan-global.com/JP/TECHNOLOGY/FILES/2010/08/f4c5a673acb597.jpg 13. https://www.carthrottle.com/post/electronic-power-assisted-steering-how-does-it-work/ 14. https://images.cdn.circlesix.co/image/1/1366/0/uploads/articles/xelectric-power-steering-800x5-577e74c683614.jpg 15. https://images.cdn.circlesix.co/image/1/1366/0/uploads/articles/519e327246950ceps-577f8e32ee41f.jpg 16. https://image.slidesharecdn.com/eps-150903042957-lva1-app6891/95/epselectronic-power-steering-5-638.jpg?cb=1441254862 17. https://cars.typepad.com/.a/6a00d83451b3c669e20133ed272d33970b-800wi 18. https://content.drive-now.com/sites/default/files/styles/large/public/2017-08/park_assistant_1440x600.jpg 19. https://geospatialmedia.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2016/07/tesla-autopilot-1024x522.jpg 20. https://www.youtube.com/watch?v=wo-_-YnkZBU
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).