Structura si Functionarea Servodirectiilor Modelarea Matematica a Servodirectiilor

Extras din referat Cum descarc?

1. Structura si functionarea servodirectiilor. Modelarea matematica a servodirectiilor
Studiul si cercetarile efectuate in domeniul servodirectiilor au aparut datorita necesitatii amplificarii momentului de virare de la volan la roti, pentru o mai usoara manevrabilitate a vehiculelor industriale si de mare tonaj. Ulterior sistemele de directie au fost implementate si pe automobile, odata cu cresterea cerintelor asupra nivelului de confort in rulare si maniabilitate a autovehiculului. Odata cu introducerea pneurilor de joasa presiune pe automobilele de pasageri, a crescut incomod de mult resistenta la virare, in special in timpul manevrelor de parcare a automobilului. Din aceste considerente, pentru a evita un factor de demultiplicare forte mare intre unghiul volanului si unghiul rotilor directoare, ceea ce ar fi dus la o crestere ingrijoratoare a timpului de raspuns al sistemului de directie, au fost necesare gasirea unor noi solutii. Servomecanismele hidraulice de directie reprezinta o solutionare a acestui inconvenient deoarece confera sistemului de directie forta necesara pentru o manevrare usoara si in acelasi timp, privind siguranta in manevrarea automobilului, un factor de demultiplicare indeajuns de mic.
Principial, mecanismele de directie asistate hidraulic (fig. 1.1) au o functionare relativ simpla: o pompa hidraulica volumica antrenata in miscare de rotatie de catre motorul termic al autovehiculului prin intermediul unei transmisii mecanice (transmisie cu curea), transforma energia mecanica in energie hidraulica de presiune, energie utilizata pentru a amplifica comenzile soferului in ceea ce priveste conducerea automobilului.
Comanda (marimea de intrare), este data de utilizator prin intermediul volanului si a coloanei de directie asupra sertarului distribuitorului hidraulic rotativ. Bucsa distribuitorului este cuplata mecanic prin intermediul unui angrenajul pinion-cremaliera de tija cilindrului hidraulic (legatura de reactie).
Intre sertar si bucsa exista o legatura mecanica de tip elastic, reprezentata prin bara de torsiune, care realizeaza autocentrarea sertarului in pozitia de nul hidraulic in lipsa une comenzi (volanul este lasat liber). Unghiul maxim de rotatie al sertarului fata de bucsa, corespunzator deschiderii maxime a distribuitorului este limitat mecanic.
Fig. 1.1. Schema hidraulica de principiu a unei servodirectii:
1. motor termic; 2. transmisie; 3. pompa volumica; 4. regulator de debit; 5. supapa de limitare a presiunii; 7. conducta flexibila; 8. distribuitor hidraulic; 9. rezervor ulei; 10. coloana de directie; 11. volan; 12. roata dreapta; 13. bieleta dreapta; 14. cilindru hidraulic; 15. angrenaj pinion - cremaliera; 16. bieleta stanga; 17. roata stanga.
Fig. 1.2. Variatia fantelor de curgere ale distribuitorului in functie de deplasarea relativa dintre sertar si bucsa 
Fig. 1.3. Schema de incercare pentru determinarea amplificarii in presiune a distribuitorului hidraulic
Avand in vedere schema hidraulica a distribuitorului din figura 1.3, si tinand cont de ecuatiile variatiei ariei fantelor de curgere (fig. 1.2):
(1.1)
se poate determina expresia caracteristicii de regim stationar a distribuitoarelor cu acoperire negativa:
(1.2)
Expresia presiunii de alimentare se determina din relatia:
(1.3)
Pentrul domeniul I de functionare (fig. 1.2) considerat critic din punct de vedere al stabilitatii sistemului, prin linearizarea caracteristicii de regim stationar in jurul nulului hidraulic, se obtine forma liniarizata:
(1.4)
unde
1.5)
Fig. 1.4. Schema de calcul a servodirectiei
Urmarind schema servodirectiei din figura, se pot scrie celelate ecuatii ce constituie modelul matematic:
- ecuatia de continuitate a subansamblului cilindru hidraulic - distribuitor liniar (1.6)
- ecuatia de deplasare a pistonului (1.7)
- ecuatia comparatorului mecanic. (1.8)
2. Simularea numerica a servodirectiilor
Analiza unui sistem dinamic are ca rezultat concret colectarea de informatii cu privire la variatia in timp a valorilor marimilor sistemului. Realizarea simularii numerice a unui sistem dinamic impune codificarea intr-un limbaj de programare a tuturor informatiilor cu privire la experimentele de simulare necesare. Limbajul de programare utilizat in acest scop poate fi un limbaj universal sau un limbaj specializat, numit limbaj de simulare. Pentru simularea servodirectiilor s-au folosit doua programe diferite din punct de vedere structural, Simulink - MATLAB si AMESim. Modelele matematice au fost validate si verificate prin compararea rezultatelor obtinute in cele doua medii de simulare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Structura si Functionarea Servodirectiilor Modelarea Matematica a Servodirectiilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!