Cu totii stim , cel putin in mare, care este rolul cutiei de viteze, asa ca nu voi insista prea mult pe aceasta tema. Cand motorul este conectat la transmisie, viteza de rotatie a rotilor (da, stiu, suna stupid) este o fractiune fixa din viteza de rotatie generata de motor. Atunci cand schimbam treapta de viteza, acea fractiune se modifica. Un exemplu cu caracter orientativ: sa presupunem ca in viteza a 2-a, rotile se invart o treime din turatia motorului : 1/3 (in realitate, raportul e mult mai mic). Atunci cand schimbam in treapta a 3-a, sa presupunem ca rotile se vor invarti la 1/2 din turatia motorului (deci mai repede). Daca am schimba in treapta 1, in loc de 3, rotile s-ar roti , sa zicem, la 1/5 din turatia motorului. Din nou, explicatia e simplificata, si cifrele sunt doar cu titlul de exemplu (rapoartele cutiei de viteze pot fi gasite in specificatiile masinii, si depind de la model la model). Sa revenim. Schimbam din viteza a 2-a, in viteza a 3-a. Viteza rotilor in timpul schimbarii este aproximativ constanta (in usoara crestere de fapt, deoarece acceleram). In schimb, datorita faptului ca raportul este mai mare (1/2 fata de 1/3), inseamna ca motorul va trebui scada in turatie. Aceasta "potrivire" a turatiei este facuta de un mecanism din cutia de viteze, numit sincronizator. El scade sau creste turatia motorului, pentru a o "potrivi" cu turatia rotilor, la un anumit raport. In lipsa acestui mecanism, raportul dintre turatia motorului si turatia rotilor ar trebui sa fie adus "manual (cu piciorul Very Happy )" la valoarea raportului vitezei in care schimbam. Cu alte cuvinte, daca nu am avea sincronizator, ar trebui ca inainte de a schimba in viteza a 3-a, sa facem ca viteza rotilor sa fie jumatate din turatia motorului. Altfel, nu am putea baga in noua treapta.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).