Previzualizare referat:

Cuprins referat:

1. Tipuri de lagare, definitie 5
2. Caracteristici. Parti componente. Materiale 5
2.1. Caracteristici 5
2.2. Parti componente 6
2.3. Materiale 7
3 Clasificarea si simbolizarea rulmentilor 7
3.1. Rulmentii standardizati 7
3.2. Rulmentii nestandardizati 10
3.3. Rulmentii de joasa turatie 11
3.4. Rulmentii de inalta turatie 12
3.5. Simbolizarea rulmentilor 13
3.6. Alegerea rulmentilor 13
4. Determinarea solicitarilor si deformatiilor 15
4.1. Consideratii generale 15
5. Incarcarea si deformatiile elastice in rulmentul radial. Rigiditatea rulmentului radial 15
5.1. Rulmentul neincarcat 15
5.2. Rulmentul incarcat 16
6. Rulmenti radiali-axialimontati pereche 16
6.1. Incarcare axiala 16
6.2. Forte centrifuge 17
7. Cinematica rumentilor 18
7.1. Rulmentii de joasa turatie 18
7.2. Rulmentii de inalta turatie 18
7.3. Alunecarea diferentiala 20
8. Frecarea in rulmenti 20
8.1. Rostogolirea in conditiile frecarii uscate sau mixte 20
8.2. Rostogolirea in conditiile frecarii fluide. Lubreficatia elasto-hidrodinamica 22
9. Capacitatea de incarcare a rulmentilor 24
9.1. Capacitatea de incarcare statica 24
9.2. Capacitatea de incarcare dinamica 24
10. Probleme privind montajul, ungerea si etansarea rulmentilor 26
11. Bibliografie 30

Extras din referat:

Lagarele sunt organe de masini avand functia de sustinere si ghidare a arborilor si a osiilor cu miscare rotativa sub actiunea sarcinilor care actioneaza supra lor.

Dupa directia sarcinii principale fata de axa de rotatie, lagarele se grupeaza in:

- lagare radiale cu directia sarcinii principale perpendiculara pe axa de rotatie;

- lagare axiale si crapodine avand directia sarcinii principale paralela cu axa de rotatie;

- lagare radial-axiale a caror sarcina are componente dupa cele doua directii mentonate.

Dupa caracterul frecarii produse in functionare, lagarele se grupeaza in:

- lagare cu alunecare - intre suprafata exterioara a fusului si suprafata interioara a lagarului;

- lagare cu rostogolire - intre elementele rulmentilor;

- lagare combinate.

2. Caracteristici. Parti componente. Materiale

2.1. Caracteristici

Lagarul de rostogolire se obtine prin inlocuirea cuzinetului din lagarul cu alunecare printr-un rulment. De aceea lagarele se numesc si lagare cu rulmenti. Celelalte elemente componente ale lagarelor cu rostogolire difera foarte putin de elementele lagarelor cu alunecare. Ca urmare, studiul lagarelor cu rostogolire se reduce la studiul rulmentilor.

Datorita inlocuirii frecarii de alunecare prin frecare de rostogolire , randamentul lagarelor cu rostogolire este superior lagarelor cu alunecare avand valorile cuprinse intre 0,98 pana la 0,995.

2.2. Parti Componente

Elemente constructive caracteristice lagarelor cu rostogolire sunt:

- inelul interior si cel exterior- inelele rulmentilor pot prezenta una sau doua cai de rulare, pe care se rostogolesc corpurile de rulare, acestea sunt supuse la solicitarea de frecarea prin rostogolire;

- corpurile de rostogolire- sub forma de bile sau role;

-colivia- serveste la mentinerea unei distante constante intre corpurile de rostogolire si se executa din oteluiri carbon obisnuite, bronzuri, duraluminiu, materiale plastice etc.;

- diferite elemente pentru asamblare si etansare.

In figura 11.13 este reprezentat un lagar cu rostogolire cu bile pe care se pot urmari principalele elemente componente.

Dimensiunile de baza ale rulmentului sunt:

- "d" - reprezinta diametrul nominal corespunzator diamentrului nominal al fusului;

- "D" - reprezinta diametrul exterior al inelului exterior corespunzator diametrului interior al corpului lagarului;

- "B" - reprezinta latimea rulmentului.

Lagarele cu rulmenti reprezinta urmatoarele avantaje principale fata de lagarele cu alunecare:

- pierderi mai mici de putere prin frecare;

- turatii mari de 20000 - 30000rotatii/minut;

- consum redus de lubrefiant in perioade de intretinere;

- eficienta economica superioara, datorita avantajelor standardizarii si posibilitatile centralizarii executiei lor prin intreprinderi specializate cu procese de productie automatizate.

Lagarele cu rostogolire au dimensiunea radiala mai mare decat lagarele cu alunecare, de aceea necesita o precizie mai mare de executie si montaj, acestea sunt mai rigide si mai putin rezistente la socuri. In figura 11.13 este prezentat un lagar cu rulment cu bile pe care se pot urmari principalele elemente componente de mai sus.

2.3 Materiale

Corpurile de rostogolire si elementele caii de rulare, adica inelul interior si inelul exterior, se executa din oteluri speciale pentru rulmenti, cunoscute sub denumirea de RUL 1, RUL 2 (STAS 1456/1-80).

Colivia rulmentului se executa din oteluri obisnuite, bronzuri,

Bibliografie:

1. Damian, Tr. - Calculul si constructia elementelor de mecanica fina, vol. II, Edit., Didactica si pedagogica, Bucuresti, 1972

2. Damian, Tr. - Constructii la studiul si incarcarea lagarelor pentru varfuri, Teza de doctorat, Institutul politehnic Bucuresti, 1968

3. Damian, Tr. - Influenta uzurii din lagarele cu suprafete sferice asupra erorii fundamentale de indicare a aparatelor, Constructia de masini, 6 (1973)

4. Constantinescu, V.N. - Lubreficatia cu gaze. Edit. Academiei Bucuresti

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Rulmenti
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
30 pagini
Imagini extrase:
31 imagini
Nr cuvinte:
7 699 cuvinte
Nr caractere:
42 110 caractere
Marime:
458.80KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Referat
Materie:
Mecanică
Tag-uri:
rulmenti, componente, mecanica
Predat:
la liceu
Sus!