Atunci cand vorbim despre modurile de transport avem tendinta de a neglija cateva categorii care ori nu sunt prea interesante, ori nu sunt prea importante ca pondere. Transportul cu vehicule pe perna de aer este cu siguranta foarte interesant dar nu a capatat o amploare prea mare. Este un mod revolutionar de transport ce are o istorie de decenii, este adaptat pentru unele nevoi specifice si opereaza si pe unele rute regulate. Vehiculul de baza este deseori denumit si hovercraft. Vehiculul pe perna de aer este un dispozitiv care se deplaseaza propulsat de aer, in timp ce este sustinut deasupra suprafetei de deplasare de o perna de aer. Perna de aer este un concept prin care aerul suflat de un ventilator intr-o incinta speciala este adus la o presiune mare si care circula relativ incet in afara incintei, sustinand tot ansamblul suspendat deasupra suprafetei. Un element esential al pernei de aer este o banda circulara din material flexibil, numita fusta, montata la baza vehiculului, care permite crearea in interiorul ei a unei incinte cu aer sub presiune. Aerul impins cu presiune sub fusta poate propulsa si vehiculul, prin ajutaje speciale, sau se pot folosi pentru asta ventilatoare suplimentare exterioare. Configuratia descrisa sta la baza vehiculelor pe perna de aer care constituie o categorie specializata ce este folosita in deplasarea pe suprafete combinate: uscat, apa, mlastini sau gheata. Pentru fiecare suprafata exista vehicule specializate, mai eficiente dar deplasarea pe perna de aer raspunde in mod unic cerintelor tuturor acestor suprafeteNava pe perna de aer numita si pernopter[1] sau aeroglisor (engleza : hovercraft; franceza: aeroglisseur) este o nava care se deplaseaza deasupra apei sau solului planand pe o perna de aer creata sub carena cu ajutorul unor ventilatoare puternice. Aceasta perna este formata de jeturi de aer refulat in cantitate mare si cu presiune de o instalatie turbo-suflanta. Jeturile de aer sunt dirijate spre suprafata apei printr-o duza inelara asezata la periferia navei. Perna de aer are grosimi de 0,5-5 m, functie de tonajul navei, viteza, suprafata de glisare etc. Deplasarea pe orizontala se obtine printr-un sistem propulsor cu elice aeriana, sau cu un sistem de propulsie reactiv cu jet. Viteza unei astfel de nave poate fi de 100-200 km/h. Navele cu perna de aer prezinta avantaje multiple cum ar fi viteza mare de deplasare, rezistenta si consum mic de combustibil, posibilitatea de a trece peste zone cu adancimi mici sau teren uscat accidentat. Navele de dimensiuni mici sunt utilizate la transportul de pasageri, patrulare, paza, pe distante scurte si medii in apropierea coastei si pe canale, servicii de ambulanta, competitii sportive, iar modelele mai mari, pentru operatiuni militare, transportul de autoturisme si pasageri, cisterne cu diversi combustibili si echipament greu in medii dificile si greu accesibile pentru alte tipuri de nave.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).