Instalatia electrica a automobilelor

Extras din referat Cum descarc?

I.1 Rolul. Echipamentul electric al automobilelor cuprinde totalitatea aparatelor si masinilor electrice avand drept scop alimentarea cu energie electrica, la o tensiune de lucru aproape constanta, a receptoarelor si consumatorilor automobilului, atat in timpul rularii cat si in timpul stationarii acestuia.
I.2 Schema generala a echipamentului electric. Cu ajutorul echipamentului electric se asigura:
- pornirea si functionarea motorului;
- marirea sigurantei in circulatie;
- marirea gradului de confort in timpul conducerii prin reconditionarea si incalzirea aerului;
- urmarirea functionarii sau semnalizarea unor defectiuni la diferite instalatii;
- semnalizarea optica si acustica exterioara;
- iluminarea optica a drumului pe timp de noapte
sau alte cerinte care usureaza conducerea automobilului la orice regim de lucru si in orice conditii climatice.
- De obicei se folosesc sisteme de alimentare in curent continuu, cu tensiunea nominala 
-de 6 V, pentru motociclete si unele autoturisme ( de exemplu: TRABANT, WARTBURG );
-de 12 V la majoritatea autoturismelor si autocamioanelor de tonaj mic si mediu si motoare stationare;
-de 24 V la autobuze si autocamioane de tonaje, respectiv puteri mari.
Exista tendinta ca pentru instalatiile electrice ale autovehiculelor echipate cu generatoare cu puteri mai mari de 500 W sa se utilizeze tensiuni nominale de 24 V.
- Sisteme de alimentare in curent alternativ se folosesc rar, doar pe unele tractoare, motorete etc., deoarece neavand baterie nu asigura alimentarea cu energie electrica decat in timpul functionarii motorului.
- Sisteme de alimentare mixte functioneaza partial in curent continuu si partial in curent alternativ. 
Spre exemplu, la unele autobuze o parte a instalatiei electrice este alimentata in curent continuu de la bateria de acumulatoare, iar in alta parte a instalatiei electrice in curent alternativ, fiind conectata, ceea ce permite utilizarea luminatului fluorescent pe autovehiculului respectiv.
De asemenea exista sisteme la care instalatia electrica a autocamionului ( de exemplu ROMAN, DAC ) este alimentata cu curent continuu de 24 V, iar remorca sau semiremorca sunt alimentate cu 12 V printr-un divizor de tensiune.
I.3 Conditii tehnice generale impuse echipamentului electric auto.
Spre deosebire de alte produse electrotehnice utilizate in instalatiile stabile, echipamentul electric auto trebuie sa faca fata unor solicitari deosebite care depind pe de o parte de influenta mediului
( climatul regiunii ) si a modului de exploatare, iar pe de alta parte de functionarea aparatelor in ansamblul instalatiei electrice de pe automobile astfel:
A. Conditii determinate de influenta mediului si modului de exploatare
In functie de mediul respectiv, de climatul regiunii si de modul de exploatare, aparatele, receptoarele 
si accesoriile electrice auto trebuie sa corespunda la diferite conditii in ceea ce priveste functionarea la :
ovariatii de temperatura;
oinfluenta radiatiilor solare;
oumezeala;
opraf;
osolicitari mecanice.
1. Temperatura ambianta pentru functionarea echipamentului electric se considera 20 - 50 ( uneori 
25 - 50C ). In cazul automobilelor insa, functionarea trebuie sa fie corecta intr-o gama mai larga de temperaturi. Pentru spatiul motorului se admite o temperatura maxima de 80 - 950 C pentru spatiul pasagerilor maximum 650C, iar pentru spatiul exterior maximum 450C. In ceea ce priveste temperaturile scazute, se prescrie in general ca produsele sa functioneze sigur pana la - 200C si sa functioneze limitat pana la - 400C, cu exceptia pornirilor care de obicei la automobile se la -180C, iar la tractoare la -50C.
2. Umiditatea relativa in timpul exploatarii echipamentului electric al automobilelor este cuprinsa
intre 10% si 80 %. Incarcarile echipamentului electric in hidrostat se fac de obicei la umiditate de 95- 3% dupa care se verifica rezistenta de izolatie si, daca este cazul, capacitatea de functionare.
3. Patrunderea corpurilor straine in functie de locul de amplasare pe automobil si categoria de drum, echipamentul electric este mai mult sau mai putin expus la patrunderea corpurilor straine, in special a prafului, noroiului si apei.
Executia deschisa se intalneste la unele piese sau subansambluri simple, ca de exemplu:
-regletele si casetele cu borne de legatura;
- bornele unor aparate. 
Dintre produsele de executie protejata fac parte dinamurile si alternatoarele la care insa scuturile sunt 
gaurite.
Produsele care nu permit patrunderea corpurilor straine nu influenteaza functionarea unor elemente 
cu rulmenti, contacte, perii, se utilizeaza executia inchisa, daca produsele lucreaza in locuri acoperite de exemplu sub capota, si executia etansata.
4. Solicitarile mecanice Elementele de instalatie electrica montate pe motor sunt mai solicitate decat cele montate pe caroserie. Verificarea comportarii la vibratie a produselor se face la frecventa fix sau frecventa variabila apropiata de frecventa de rezonanta de pe automobil.
Incercarile la socuri se fac in general cu frecvente mici si amplitudini mari.
B. Conditii determinate de functionarea fiecarui element


Fisiere in arhiva (1):

  • Instalatia electrica a automobilelor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.G. Tocaiuc - Instalatii si echipamente auto - tehnologia meseriei electrician auto
  E.D.P. Bucuresti, 1994
2.Mateevici, V. - Automobile ROMAN cu motoare Diesel
 Ed. Tehnica, Bucuresti, 1975
3.C. Mondiru - Automobile Dacia 
  Ed. Tehnica, Bucuresti, 1990
4. V. Raicu - Intretinerea si repararea echipamentului electric al automobilului
 Ed. Tehnica, Bucuresti, 1971


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!