In ultimul timp franele cu disc sau pe scurt franele disc au inceput sa fie utilizate frecvent mai ales la autotorisme. Ele se utilizeaza fie la toate rotile fie sub forma mixta, frane cu disc in fata si frane cu tambur in spate.
Tipuri constructive de frane cu disc
Franele cu disc pot fi de: - tip deschis
- tip inchis
Cele de tip deschis se utilizeaza mai ales la autotorisme pe cand cele de tip inchis in special la autocamioane si autobuze.
Frana cu disc deschisa
In fig 10.35 se prezinta frana cu disc deschisa compusa din discul 2 montat pe butucul rotii 3 precum si din cadrul 5 in care se gasesc pistoanele 4 prevazute cu garniturile de frecare 1. Cadrul monobloc se monteaza flotant sau fix de talerul franei (fig 10.36). In cazul de fata cadrul este fixat rigid si prevazut cu doi cilindri de actionare
La solutiile la care cadrul 1 se monteaza flotant pe punte exista un singur cilindru de actionare dispus numai pe una din fetele discului In acest caz cursa pistonului de actionare 14 este dublata fata de aceea de la franele cu cadru fix. Cadrul trebuie sa fie suficient de robust spre a nu se deforma sub actiunea unor forte mari.
Datorita faptului ca discul se dilata putin in planul axial aceasta frana permite ca jocul dintre disc si garniturile de frictiune sa fie mentinute la valori mult mai mici decat la franele cu tamburi.
Discul poate fi montat pe butucul rotii fie pe circomferinta interioara fie pe circomferinta exterioara In primul caz exista posibilitatea deformarii discului sub actiunea fluxurilor termice create la franare. In cazul al doilea acest pericol este mai redus iar butucul rotii sub forma de ventilator creeaza un curent de aer care favorizeaza racirea mai rapida a discului
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.