1. Generalitati 3 Elementele componente ale sistemului de franare 3 Functiunile sistemului de franare 4 Cerintele privind sistemele de franare 5 Clasificarea franelor in functie de energia utilizata 5 2. Metode de diagnosticare a sistemului de franare 6 Inspectia vizuala si functionala 6 Verificarea eficacitatii si performantei sistemului de franare al .vehiculelor 10 Verificarea eficacitatii si performantei sistemului de franare al vehiculelor cu decelerometrul cu compensare si inregistrare 12 3. Sistemul ABS 13 4. Diagnosticarea generala a sistemului de franare 15 BIBLIOGRAFIE 17
1. Generalitati Capacitatea de franare prezinta o importanta deosebita deoarece determina direct securitatea activa a autovehiculului si posibilitatea de utilizare integrala a vitezei si acceleratiei acestuia in timpul exploatarii. Franarea este procesul prin care se reduce partial sau total viteza autovehiculului. In timpul franarii, o parte din energia cinetica (care se datoreaza vitezei de deplasare) acumulata de autovehicul se transforma in enrgie calorica, prin frecarea in frane, iar o parte se pierde la invingerea rezistentelor la rulare si rezistentei aerului. Fig. 1.1 - Sistemul de franare al unui autovehicul Roulul sistemului de franare este de a permite reducerea vitezei de deplasare a automobilului, inclusiv pana la oprire, de a limita viteza la coborarea pantelor si de a-l mentine imobilizat in lipsa conducatorului auto. Elementele componente ale sistemului de franare Componentele oricarui sistem de franare pot fi grupate in trei categorii: - Comanda - este elementul actionat in mod direct de catre conducator. Poate consta intr-o pedala, un levier, un buton ce permite realizarea unei actiuni a sistemului de franare. - Frane - sunt elemente care produc, direct sau indirect, fortele de franare. - Transmisia - mecanismul de actionare, numit si transmisia sistemului de franare, realizeaza legatura dintre comanda si frane, asigurand fiabilitatea sistemului, distribuind optim fortele de franare si asistand conducatorul auto in efort si in decizie. Functiunile sistemului de franare Sistemele de franare ale automobilelor trebuie sa realizeze urmatoarele functiuni: 1. Franarea de serviciu - reprezinta modul obisnuit de utilizare a sistemului de franare. Autovehiculul este franat prin apasarea pe pedala de frana care determina actionarea tuturor franelor. Subsistemul de actionare trebuie sa dispuna de minimum doua circuite de franare pentru comanda franelor. 2. Franarea de siguranta (de ajutor) - trebuie sa permita oprirea automobilului in conditii de siguranta atunci cand intervine o defectiune la o frana sau un circuit al transmisiei franei de serviciu. 3. Franarea de stationare (de parcare) - trebuie sa permita imobilizarea autovehiculului, in lipsa actiunii conducatorului, in pante ce pot fi intalnite in conditii de deplasare obisnuite. Ea este actionata cu mana si va determina, fie strangerea unor frane, fie blocarea transmisiei sistemului de propulsie. 4. Franarea de incetinire - trebuie sa inlocuiasca sau sa ajute franarea de serviciu la coborarea pantelor lungi si accentuate. Ea este obligatorie pentru automobilele grele, dar nu sunt impuse performantele minimale obligatorii pentru automobilele usoare si medii. 5. Franarea recuperativa - este specifica autovehiculelor electrice si hibride. Prin acest tip de franare, o parte din energia (cinetica sau potentiala) a autovehiculului este recuperata, fiind stocata la bord pentru o utilizare ulterioara (in scopul accelerarii sau urcarii unei rampe). 6. Franarea automata - se realizeaza doar la vehicule foarte moderne. Se pot utiliza la autovehiculele care se pot deplasa in lipsa interventiei conducatorului auto - mod autonom.
- RNTR 1 OMTCT 2133-2005 cons OMTIC 960-2020 - ,,AUTOMOBILE" - M.UNTARU, V.CIMPIAN, E.IONESCU, N.SEITZ, I.SOARE - EDITURA DIDACTICA SI PEDAGOGICA, BUCUCRESTI - 1975 - Curs ,,Diagnosticarea Autovehiculelor" - Nicolae Turea - ,,Advances Automotive Fault Diagnosis" - Tom Denton
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).