Consideratii generale asupra cuplajelor
Cuplajul este un organ de masina sau un sistem echivalent functional acestuia, care realizeaza legatura intre doua elemente consecutive ale unui lant cinematic in scopul transmiterii momentului de torsiune si a miscarii de rotatie, fara a modifica legea de miscare
In general, un cuplaj este format din partea conducatoare, element de transmitere a momentului si partea condusa.
Elementele de transmitere a momentului pot fi corpuri solide in contact direct (fara sau cu frictiune), fluide, campuri magnetice etc.
In conformitate cu STAS 8072-84, se prezinta criteriile de clasificare a cuplajelor:
A. Dupa tip:
- Mecanice
- Hidrodinamice
- Eectromagnetice
B. Dupa natura legaturii:
a. permanente - fixe
- mobile
- rigide
- elastice
b. intermitente - comandate
- automate
- asincron
- centrifugale
- de siguranta
- de sens unic
Parametrii caracteristici ai unei tipodimensiuni de cuplaj sunt:
- momentul de torsiune - indicat in standarde sau in documentatia tehnica a firmei producatoare - corespunde valorilor maxime care pot fi preluate de cuplaj in regimul stationar de functionare;
- viteza unghiulara limita;
- masa si momentul de inertie masic;
- cotele de gabarit si de legatura.
Cuplaje permanente fixe
Din punct de vedere constructiv se caracterizeaza prin simplitate si robustete, conferind legaturii o rigiditate mare (rigiditatea sa la incovoiere si torsiune depaseste cu mult rigiditatea elementelor cuplate).
Ca urmare, socurile si vibratiile se transit fara atenuare intre elementul conductor si condus. Acestor cuplaje li se prescriu conditii severe de aliniere (centale)
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.