Extras din referat
ARGUMENT
Ramura transporturi reprezintă ansamblul de unităţi specializate, constituite după criteriul diviziunii sociale a muncii, a căror activitate se desfăşoară într-o formă organizată ( centrale, întreprinderi de transport etc. ) care îndeplinesc funcţii social-economice similare ( circulaţia bunurilor şi persoanelor ).
Ca ramură a economiei naţionale, transporturile îndeplinesc funcţia economică de deplasare a călătorilor şi mărfurilor, legarea tuturor ramurilor economiei naţionale, a regiunilor ( zonelor ) unei ţări, precum şi realizarea şi dezvoltarea legăturilor economice, politice, ştiinţifice şi culturale între diferite state.
Având în vedere obiectul transportului , există următoarele categorii de transporturi : transporturi de persoane ; transporturi de mărfuri ; transporturi de informaţii.
După mijloacele întrebuinţate, transporturile pot fi : feroviare ; rutiere ; navale ( maritime şi fluviale ) ; aerian ; speciale şi combinate. Există şi alte criterii de clasificare a transporturilor, ca de exemplu : natura mărfurilor trasportate, modul de folosire a mijloacelor de transport etc.
Transportul feroviar efectuează deplasarea în spaţiu a bunurilor şi a persoanelor cu ajutorul mijloacelor de tracţiune ( locomotive ) şi a mijloacelor tractate ( vagoane ), care circulă pe trasee fixe ( căi ferate ). El se caracterizează, în primul rând, prin regularitatea efectuării circulaţiei în toate anotimpurile, ziua şi noaptea şi aproape independent de vreme. Mijloacele de transport pe calea ferată dispun de o capacitate mare în raport cu mijloacele de transport auto şi aerian. Ca urmare a acestui fapt, ele sunt în măsură să răspundă unor necesităţi mari în ceea ce priveşte traficul de mărfuri şi de călători chiar în condiţiile unei intensităţi şi frecvenţe deosebite ale curenţilor de mărfuri şi de călători din anumite zone social-economice. Dacă avem în vedere viteza de deplasare a mijloacelor de transport pe căile ferate, se remarcă faptul că aceasta este din ce în ce mai mare şi, ca atare, durata de transport a mărfurilor şi a călătorilor este tot mai mică (comparativ cu transportul aerian, viteza este mult mai mică ).
Din punctul de vedere al eficienţei economice, remarcăm costul mai ridicat în transportul feroviar în comparaţie cu transportul fluvial, maritim şi prin conducte şi mai mic faţă de transportul auto şi aerian. Ieftinitatea transportului pe calea ferată este mai evidentă în transporturile de masă şi pe distanţe lungi. Transportul pe calea ferată necesită investiţii mari comparativ cu transportul auto., cunoscând, de exemplu, că volumul investiţiilor pentru construcţia de căi ferate este mai mare decât cel pentru construcţia de drumuri asfaltate ( moderne ) de circa trei ori, iar cele pentru mijloacele de tracţiune şi vagoane se situează de asemenea la un nivel superior.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Buldozerul.doc