Arhitectură navală

Referat
6.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Mecanică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2694
Mărime: 75.11KB (arhivat)
Publicat de: Victor Barbu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof.Univ. Dr. Ing. Chitu Greti

Extras din referat

1. Evolutia constructiilor navale

Încă din cele mai îndepărtate timpuri, oamenii au fost atraşi de regiunile scăldate de apele râurilor, fluviilor şi mărilor care asigurau o sursă de hrană sigură. Începuturile navigaţiei au fost timide, iar evoluţia ei lentă a fost determinată de dezvoltarea forţelor de producţie, acumularea de cunoştinţe şi experienţă.

Datele documentare existente permit urmărirea istoriei dezvoltării construcţiilor navale, începând din al treilea mileniu î.e.n., istorie care începe din centrele culturale ale Mării Mediterane şi din nordul Europei.

Din documentele vechi, găsite în Egipt (mileniul 3-2 î.e.n.), s-a putut stabili că locuitorii deltei Nilului au ajuns la o tehnică avansată în construcţia navelor şi dispuneau de o navigaţie complexă. După egipteni, lideri incontestabili în navigaţie au fost fenicienii care erau, de altfel, primii navigatori care au avut curajul să iasă în larg. Fenicienii sunt urmaţi de greci, care cedează imperiului roman dominaţia mărilor şi odată cu aceasta, dezvoltarea rapidă a navigaţiei. Navele lor se numeau galere şi erau propulsate de un număr mare de rame acţionate de sclavi.

În nordul Europei, din fiordurile peninsulei Scandinavia, vikingii au atins cu navele lor uşoare, insă extrem de trainice, ţărmurile Groenlandei şi Americii de Nord, pătrunzând până la vărsarea fluviului Congo din Africa.

Construcţiile navale şi navigaţia cunosc un avânt deosebit în perioada expediţiilor maritime, de la sfârşitul secolului al XV-lea până la mijlocul secolului al XVIII-lea. Portughezii şi spaniolii sunt creatorii navelor cu velă, denumite caravele, cu care au întreprins cele mai îndrăzneţe misiuni ce au condus la o serie de descoperiri geografice.

Inventarea maşinii cu abur, în primele decenii ale secolului XIX, a produs o revoluţie în domeniul construcţiilor navale. Primul care a găsit soluţia satisfăcătoare a folosirii aburului ca mijloc de propulsie a navei a fost Robert Fulton, care în 1807 realizează vaporul cu zbaturi „Clermont”.

Între 1860 şi 1870 zbaturile sunt înlocuite complet de către elice, la toate navele maritime, perioadă care coincide cu deschiderea Canalului Suez. De atunci şi până la deschiderea Canalului Panama se înregistrează progrese continue atât în construcţia corpului, cât şi în construcţia maşinilor. Corpul navei este construit acum complet din oţel, maşinile cu abur cu piston sunt înlocuite prin turbine, iar mai apoi prin motoare cu combustie internă.

Motorul diesel, introdus iniţial ca maşină de propulsie la navele mici, prin perfecţionare, a devenit principala maşină pentru propulsia navelor. Aceasta face posibil ca navele să realizeze viteze mari, fiind dotate cu motoare puternice, cu consum specific redus de combustibil.

Perspectivele de viitor pe plan mondial în construcţiile navale sunt legate de posibilitatea înlocuirii motoarelor diesel prin turbine cu gaze şi de utilizare a reactoarelor nucleare pentru propulsia navelor, spărgătorul de gheaţă sovietic Lenin, fiind prima navă cu propulsie nucleară.

Secolul nostru se caracterizează în domeniul construcţiilor navale printr-o tendinţă spre gigantism, cum este de altfel şi pasagerul Mary Queen II, o adevărată insulă cu elice.

2. Instalatia de ancorare

Instalaţia de ancorare are rolul de a asigura legătura dintre navă şi fundul apei, în locuri special destinate şi cu funduri relativ mici. Nava poate staţiona la ancoră în bazinele sau radele portuare sau în locuri costiere (adăposturi), funcţie de natura ţărmului. Nava se fixează de fundul apei cu ajutorul ancorei, prin intermediul lanţului de ancoră, care pot fi ridicate la bord de către mecanismul de ancorare. Pentru a permite fixarea sigură a navei ancorate şi desprinderea ancorei la virare, ancora este construită astfel încât forţa de fixare să fie maximă când asupra ei acţionează o forţa orizontală şi minimă când asupra ei acţionează o forţa verticală.

Ancorele sunt elemente de fixare a navei faţă de fundul apei, prin intermediul lanţurilor

sau parâmelor. Ancorele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: construcţie simplă, rezistenţă mecanică ridicată, comoditate în manevrare şi întreţinere, forţă maximă de fixare, să se fixeze rapid de fundul apei, să se poată prinde din nou de fundul apei după smulgere, să se desprindă uşor de fundul apei la ridicare, să permită acţionarea numai prin lanţ sau parâmă.

Preview document

Arhitectură navală - Pagina 1
Arhitectură navală - Pagina 2
Arhitectură navală - Pagina 3
Arhitectură navală - Pagina 4
Arhitectură navală - Pagina 5
Arhitectură navală - Pagina 6
Arhitectură navală - Pagina 7
Arhitectură navală - Pagina 8
Arhitectură navală - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Arhitectura Navala.doc

Alții au mai descărcat și

Arhitectură navală - calculul caroiajului și digrama de caroiaj

CAPITOLUL I: Planul de forme 1.1. Consideraţii generale Planul de forme constituie reprezentarea geometricã a corpului teoretic al navei prin...

Proiectarea procesului tehnologic și matriță sau ștanță pentru o piesă cilindrică

Sa se proiecteze procesul tehnologic si stanta sau matrita pentru obtinerea piesei din figura 1. Materialul utilizat este TDA3 ( tabla decapata...

Te-ar putea interesa și

Arhitectură Navală

TEMA DE PROIECT Pornind de la urmatoarele date initiale: - Lungimea intre perpendiculare a navei - Lpp = 112 m - Rapoartele intre dimensiuni...

Potențialul turistic și valorificarea acestuia în Israel

Introducere Israel face obiectul de studiu al acestei lucrări,cuprinzând informaţii utile şi necesare tuturor celor care doresc sa îşi...

Rolul Israel în Turismul Mondial de Litoral

INTRODUCERE Activitatea turistică se numără printre cele câteva fenomene ce s-au impus în epoca contemporană, dezvoltarea sa spectaculoasă...

Gestionarea de Crossdocking Naval

I.Gestionarea de Crossdocking Naval. Aceasta tema a fost aleasa pentru a optimiza gestionarea de transporturi internatioanale in cadrul porturilor...

Rezistența la înaintare a navei

1. CALCULUL REZISTENTEI LA INAINTARE O nava difera fata de alte structuri mari ingineresti prin faptul ca, in afara altor functiuni pe care...

Metoda elementului finit în construcții năvale

Capitolul 1 Etapele analizei prin metoda elementului finit. Generalitati Metoda elementului finit a fost iniţial aplicată la construcţia...

Proiect TCVN

1. Trasarea planului de forme Etapele trasării planului de forme prin utilizarea transversalului carenei navei sau modelului de referinţă sunt:...

Arhitectură navală - calculul caroiajului și digrama de caroiaj

CAPITOLUL I: Planul de forme 1.1. Consideraţii generale Planul de forme constituie reprezentarea geometricã a corpului teoretic al navei prin...

Ai nevoie de altceva?