Ambreiajul

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Ambreiajul este inclus in transmisia automobilelor si tractoarelor in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna care sunt caracterizate prin incapacitatea de a porni sub sarcina, existenta unei zone de functionare instabila, obtinerea mersului in gol la o turatie relativ mare si mersul neuniform.
Cuplarea ambreiajului este necesara la pornirea din loc a automobilului si dupa schimbarea treptelor din cutia de viteze, iar decuplarea la pomirea motorului,inaintea schimbarii treptelor de viteze in cazul franarii pana la viteze mici si a opririi automobilului cu motorul in functiune.
Datorita faptului ca motorul cu ardere interna folosit Ia automobile nu porneste in sarcina. In cazul pornirii din loc a automobilului trebuie realizata cuplarea intre arborele motor, care are o turatie suficient de mare, si restul transmisiei solidara cu rotile motoare, ce au turatia zero. Daca aceasta cuplare se realizeaza brusc in trans!misia automobilului apar solicitari mari care pot sa conduca la ruperea danturii rotilor dintate in angrenare si a altor organe ale transmisiei, in afara de aceasta, acceleratiile mari care ar aparea la pornirea din loc ar fi daunatoare atat pasagerilor cat si incarcaturilor ce se transporta.
Prin decuplarea motorului de transmisie, rotile dintate din cutia de viteze nu se mai afla sub sarcina si cuplarea lor se poate face fara eforturi mart intre dintii aflati in angrenare. In caz contrar schimbarea treptelor de viteza este aproape imposibila, functionarea cutiei de viteza este insotita de zgomot putemic,uzura dintilor este deosebit de mare si se poate produce chiar ruperea lor.
In prezent, in constructia de automobile se folosesc cu precadere ambreiaje mecanice 
uscate (de frictiune), datorita faptului ca satisfac in buna masura cerintele principale si anume: sunt simple, ieftine, au siguranta in exploatare,usor de manevrat si intretinut si au momente de inertie mici ale pieselor partii conduse.
Functionarea acestor ambreiaje se bazeaza pe fortele de frecare ce iau nastere intre suprafetele partilor conduse si conducatoare ale acestora. De aceea se impune ca suprafetele de frecare sa fie curate si uscate ca o conditie obligatorie de functionarea acestora.
Capitolul 1
ROLUL SI CLASLFICAREA AMBREIAJELOR
1.1. ROLUL AMBREIAJULUI
Ambreiajul este subansamblul care se plaseaza cntre arborele cotit al motorului si cutia de viteze separandu-le cinematic de celelalte elemente ale transmisiei.
Ambreiajul are rolul de a decupla transmisia de motor la oprirea temporara a autovehiculului cu motorul in functiune precum si la schimbarea treptelor de viteze.De asemenea, are rolul sa asigure demararea in bune conditii,asigurand o crestere progresiva a solicitarilor in transmisie, limitand valoarea maxima a momentului de torsiune in organele de transmisie si a motorului prin patinarea elementelor sale in cazul cand rezistentele intampinate de autovehicul cresc brusc, indeplinind astfel si rolul de cuplaj de siguranta. Inca un rol al ambreiajului este de a actiona unele
mecanisme de lucru in cazul tractoarelor, ca de exemplu, prizele independente sau semidependente de putere.
a) Punerea in miscare a automobilului. Lucrul mecanic de patinare al ambreiajului.
Pornirea automobilului de pe loc se realizeaza dupa pornirea motorului, care se face fara sarcina prin cuplarea lui progresiva cu organele transmisiei aflate initial in repaus. Progresivitatea cuplarii se obtine prin alunecare relativa a elementelor in rotatie cu elementele initiale in repaus, asigurandu-se o crestere treptata si fara socuri a turatiei in piesele transmisiei.
Punerea in miscare a automobilului se suprapune peste fazele de
functionare ale ambreiajului din momentul in care incepe cuplarea si pana cand automobilul 
a obtinut miscarea uniforma corespunzatoare regimului de deplasare.
Ambreiajul cuprinde elemente solidare cu arborele cotit al motorului si
elemente solidare cu transmisia. Comanda de cuplare si decuplare a celor doua parti se face prin sistemul de actionare.
Asupra partii conducatoare a ambreiajului actioneaza momentui motor Mm iar asupra partii conduse, cand este cuplata cutia de viteze un moment rezistent Mp ce se opune deplasarii automobilului (fig. 1.1), readus la arborele primar al cutiei de viteze.
Figura 1.1
Momentul de inertie Ip aplicat arborelui primar p, atunci cand este cuplata o
treapta de viteza oarecare va fi dat de relatia:
(1.1) 
,unde IA este momentul de inertie al partii conduse a ambreiajului, (A), arborelui
primar (p) al cutiei de viteze si al rotii dintate de pe el, al arborelui intermediar (i) si al
rotilor dintate de pe el, redus la arborele primar al cutiei de viteze, la momentul de inertie al masei intregului automobil redus la arborele secundar (S) al cutiei de viteze; 
raportui de transmitere al cutiei de viteze.
La cercetarea procesului de ambreiere se considera ca:
- momentui transmis de ambreiaj, Ma , variaza proportional cu timpul de
ambreiere, adica:
(1.2.)
Unde: - k este un coeficient de proportionalitate (k=30...50 Nm/sec.);
-t este timpul de ambreiere;
- viteza unghiulara a arborelui motor si deci a partii conducatoare ramane
constanta pe toata durata ambreierii.
1.2. CERINTE ALE AMBREIAJULUI
Pe langa conditiile generale, impuse tuturor subansamblelor autovehiculelor, ambreiajul trebuie sa indeplineasca si urmatoarele conditii specifice:
o sa decupleze cu eforturi minime din partea conducatorului, fara a se obtine insa o cursa la pedala mai mare de 120-200 mm. Forta la pedala necesara decuplarii nu trebuie sa depaseasca 150 N la autocamioane si autobuze;
o partea condusa sa aiba un moment de inertie cat mai redus pentru ca schimbarea treptelor sa se faca fara jocuri;
o sa permita cuplarea lina (progresiva) pentru a se evita pornirea brusca a automobilului si socurile in organele transmisiei;
o sa asigure in stare cuplata o imbinare perfecta (fara patinare) intre motor si transmisie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ambreiajul.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!