Ambreiajul

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Mecanică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 111 în total
Cuvinte : 21320
Mărime: 1.70MB (arhivat)
Publicat de: Pavel S.
Puncte necesare: 10

Extras din referat

INTRODUCERE

Ambreiajul este inclus in transmisia automobilelor si tractoarelor în scopul compensării principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere internă care sunt caracterizate prin incapacitatea de a porni sub sarcina, existentă unei zone de funcţionare instabilă, obţinerea mersului in gol la o turaţie relativ mare şi mersul neuniform.

Cuplarea ambreiajului este necesară la pornirea din loc a automobilului şi după schimbarea treptelor din cutia de viteze, iar decuplarea la pomirea motorului,inaintea schimbării treptelor de viteze in cazul frânării până la viteze mici şi a opririi automobilului cu motorul în funcţiune.

Datorită faptului că motorul cu ardere internă folosit Ia automobile nu porneşte în sarcină. În cazul pornirii din loc a automobilului trebuie realizată cuplarea între arborele motor, care are o turaţie suficient de mare, şi restul transmisiei solidară cu roţile motoare, ce au turaţia zero. Dacă această cuplare se realizează brusc în trans¬misia automobilului apar solicitări mari care pot să conducă la ruperea danturii roţilor dinţate în angrenare şi a altor organe ale transmisiei, în afară de aceasta, acceleraţiile mari care ar apărea la pornirea din loc ar fi dăunătoare atât pasagerilor cât şi încărcăturilor ce se transportă.

Prin decuplarea motorului de transmisie, rotile dinţate din cutia de viteze nu se mai află sub sarcina si cuplarea lor se poate face fara eforturi mart între dinţii aflati in angrenare. În caz contrar schimbarea treptelor de viteza este aproape imposibila, funcţionarea cutiei de viteza este însotita de zgomot putemic,uzura dinţilor este deosebit de mare si se poate produce chiar ruperea lor.

În prezent, în construcţia de automobile se folosesc cu precădere ambreiaje mecanice

uscate (de fricţiune), datorită faptului că satisfac in bună masură cerinţele principale şi anume: sunt simple, ieftine, au siguranţă in exploatare,uşor de manevrat şi întreţinut şi au momente de inertie mici ale pieselor părţii conduse.

Funcţionarea acestor ambreiaje se bazează pe forţele de frecare ce iau naştere intre suprafeţele părţilor conduse şi conducătoare ale acestora. De aceea se impune ca suprafeţele de frecare să fie curate şi uscate ca o condiţie obligatorie de funcţionarea acestora.

Capitolul 1

ROLUL SI CLASLFICAREA AMBREIAJELOR

1.1. ROLUL AMBREIAJULUI

Ambreiajul este subansamblul care se plasează cntre arborele cotit al motorului şi cutia de viteze separându-le cinematic de celelalte elemente ale transmisiei.

Ambreiajul are rolul de a decupla transmisia de motor la oprirea temporară a autovehiculului cu motorul în funcţiune precum şi la schimbarea treptelor de viteze.De asemenea, are rolul să asigure demararea în bune condiţii,asigurând o creştere progresivă a solicitărilor in transmisie, limitând valoarea maximă a momentului de torsiune în organele de transmisie si a motorului prin patinarea elementelor sale in cazul când rezistentele intâmpinate de autovehicul cresc brusc, indeplinind astfel si rolul de cuplaj de sigurantă. Înca un rol al ambreiajului este de a acţiona unele

mecanisme de lucru in cazul tractoarelor, ca de exemplu, prizele independente sau semidependente de putere.

a) Punerea in mişcare a automobilului. Lucrul mecanic de patinare al ambreiajului.

Pornirea automobilului de pe loc se realizează după pornirea motorului, care se face fară sarcină prin cuplarea lui progresivă cu organele transmisiei aflate iniţial în repaus. Progresivitatea cuplării se obţine prin alunecare relativa a elementelor în rotaţie cu elementele iniţiale în repaus, asigurându-se o creştere treptată şi fară şocuri a turaţiei în piesele transmisiei.

Punerea în mişcare a automobilului se suprapune peste fazele de

funcţionare ale ambreiajului din momentul în care incepe cuplarea şi până când automobilul

a obţinut mişcarea uniformă corespunzătoare regimului de deplasare.

Ambreiajul cuprinde elemente solidare cu arborele cotit al motorului şi

elemente solidare cu transmisia. Comanda de cuplare şi decuplare a celor doua părţi se face prin sistemul de acţionare.

Asupra părţii conducătoare a ambreiajului actionează momentui motor Mm iar asupra părţii conduse, când este cuplată cutia de viteze un moment rezistent Mp ce se opune deplasării automobilului (fig. 1.1), readus la arborele primar al cutiei de viteze.

Figura 1.1

Momentul de inerţie Ip aplicat arborelui primar p, atunci când este cuplată o

treaptă de viteză oarecare va fi dat de relaţia:

(1.1)

,unde IA este momentul de inerţie al părţii conduse a ambreiajului, (A), arborelui

primar (p) al cutiei de viteze şi al roţii dinţate de pe el, al arborelui intermediar (i) şi al

roţilor dinţate de pe el, redus la arborele primar al cutiei de viteze, la momentul de inerţie al masei întregului automobil redus la arborele secundar (S) al cutiei de viteze;

raportui de transmitere al cutiei de viteze.

La cercetarea procesului de ambreiere se consideră că:

- momentui transmis de ambreiaj, Ma , variază proportional cu timpul de

ambreiere, adică:

(1.2.)

Unde: - k este un coeficient de proportionalitate (k=30...50 Nm/sec.);

-t este timpul de ambreiere;

- viteza unghiulară a arborelui motor şi deci a părţii conducătoare rămane

constantă pe toată durata ambreierii.

1.2. CERINTE ALE AMBREIAJULUI

Pe lângă condiţiile generale, impuse tuturor subansamblelor autovehiculelor, ambreiajul trebuie să îndeplinească şi următoarele condiţii specifice:

• să decupleze cu eforturi minime din partea conducătorului, fără a se obţine însă o cursă la pedală mai mare de 120-200 mm. Forţa la pedală necesară decuplării nu trebuie să depăşească 150 N la autocamioane şi autobuze;

• partea condusă să aibă un moment de inerţie cât mai redus pentru ca schimbarea treptelor să se facă fără jocuri;

• să permită cuplarea lină (progresivă) pentru a se evita pornirea bruscă a automobilului şi şocurile în organele transmisiei;

• să asigure în stare cuplată o îmbinare perfectă (fără patinare) între motor şi transmisie.

Preview document

Ambreiajul - Pagina 1
Ambreiajul - Pagina 2
Ambreiajul - Pagina 3
Ambreiajul - Pagina 4
Ambreiajul - Pagina 5
Ambreiajul - Pagina 6
Ambreiajul - Pagina 7
Ambreiajul - Pagina 8
Ambreiajul - Pagina 9
Ambreiajul - Pagina 10
Ambreiajul - Pagina 11
Ambreiajul - Pagina 12
Ambreiajul - Pagina 13
Ambreiajul - Pagina 14
Ambreiajul - Pagina 15
Ambreiajul - Pagina 16
Ambreiajul - Pagina 17
Ambreiajul - Pagina 18
Ambreiajul - Pagina 19
Ambreiajul - Pagina 20
Ambreiajul - Pagina 21
Ambreiajul - Pagina 22
Ambreiajul - Pagina 23
Ambreiajul - Pagina 24
Ambreiajul - Pagina 25
Ambreiajul - Pagina 26
Ambreiajul - Pagina 27
Ambreiajul - Pagina 28
Ambreiajul - Pagina 29
Ambreiajul - Pagina 30
Ambreiajul - Pagina 31
Ambreiajul - Pagina 32
Ambreiajul - Pagina 33
Ambreiajul - Pagina 34
Ambreiajul - Pagina 35
Ambreiajul - Pagina 36
Ambreiajul - Pagina 37
Ambreiajul - Pagina 38
Ambreiajul - Pagina 39
Ambreiajul - Pagina 40
Ambreiajul - Pagina 41
Ambreiajul - Pagina 42
Ambreiajul - Pagina 43
Ambreiajul - Pagina 44
Ambreiajul - Pagina 45
Ambreiajul - Pagina 46
Ambreiajul - Pagina 47
Ambreiajul - Pagina 48
Ambreiajul - Pagina 49
Ambreiajul - Pagina 50
Ambreiajul - Pagina 51
Ambreiajul - Pagina 52
Ambreiajul - Pagina 53
Ambreiajul - Pagina 54
Ambreiajul - Pagina 55
Ambreiajul - Pagina 56
Ambreiajul - Pagina 57
Ambreiajul - Pagina 58
Ambreiajul - Pagina 59
Ambreiajul - Pagina 60
Ambreiajul - Pagina 61
Ambreiajul - Pagina 62
Ambreiajul - Pagina 63
Ambreiajul - Pagina 64
Ambreiajul - Pagina 65
Ambreiajul - Pagina 66
Ambreiajul - Pagina 67
Ambreiajul - Pagina 68
Ambreiajul - Pagina 69
Ambreiajul - Pagina 70
Ambreiajul - Pagina 71
Ambreiajul - Pagina 72
Ambreiajul - Pagina 73
Ambreiajul - Pagina 74
Ambreiajul - Pagina 75
Ambreiajul - Pagina 76
Ambreiajul - Pagina 77
Ambreiajul - Pagina 78
Ambreiajul - Pagina 79
Ambreiajul - Pagina 80
Ambreiajul - Pagina 81
Ambreiajul - Pagina 82
Ambreiajul - Pagina 83
Ambreiajul - Pagina 84
Ambreiajul - Pagina 85
Ambreiajul - Pagina 86
Ambreiajul - Pagina 87
Ambreiajul - Pagina 88
Ambreiajul - Pagina 89
Ambreiajul - Pagina 90
Ambreiajul - Pagina 91
Ambreiajul - Pagina 92
Ambreiajul - Pagina 93
Ambreiajul - Pagina 94
Ambreiajul - Pagina 95
Ambreiajul - Pagina 96
Ambreiajul - Pagina 97
Ambreiajul - Pagina 98
Ambreiajul - Pagina 99
Ambreiajul - Pagina 100
Ambreiajul - Pagina 101
Ambreiajul - Pagina 102
Ambreiajul - Pagina 103
Ambreiajul - Pagina 104
Ambreiajul - Pagina 105
Ambreiajul - Pagina 106
Ambreiajul - Pagina 107
Ambreiajul - Pagina 108
Ambreiajul - Pagina 109
Ambreiajul - Pagina 110
Ambreiajul - Pagina 111

Conținut arhivă zip

  • Ambreiajul.doc

Alții au mai descărcat și

Organele Mobile ale Mecanismului Motor

1. Organele mobile ale mecanismului motor 1.1. Pistonul Pistonul (figura 1) asigura realizarea fazelor ciclului motor, prin miscarea de...

Ambreiajul

1. DESTINATIA , CONDITIILE IMPUSE SI CLASIFICAREA AMBREAIAJULUI Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor...

Ambreiajul

AMBREIAJUL I.1. Rolul ambreiajului Ambreiajul este inclus în transmisia automobilului în scopul compensarii principalelor dezavantaje ale...

Ambreiajul

Generalităţi Definire, amplasare Elemente componente: - parte conducătoare; - parte condusă; - mecanism de acţionare. Roluri: - cuplarea...

Organele Mobile ale Mecanismului Motor

Toate aceste organe mobile impreuna formeaza un ambielaj motor.Acest ambielaj motor este format din sase organe mobile confectionate din diferite...

Proiectarea procesului tehnologic și matriță sau ștanță pentru o piesă cilindrică

Sa se proiecteze procesul tehnologic si stanta sau matrita pentru obtinerea piesei din figura 1. Materialul utilizat este TDA3 ( tabla decapata...

Încercarea Ambreiajelor

Destinaţia, condiţiile impuse, clasificare Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor si cutia de viteze ,...

Te-ar putea interesa și

Proiectarea Ambreiajului pentru un Autoturism cu 5 Locuri

CAPITOLUL I INTRODUCERE ÎN CONSTRUCŢIA AUTOMOBILELOR I.1. Părţile componente ale automobilelor Principalele parţi componente ale unui automobil...

Ambreiaj pentru autobetonieră

1.Studiu de nivel privind autovehiculul 1.1 Solutii existente 1.2 Solutia propusa Fig. 1.1 Fig. 1.2 2.Studiul tematic privind sistemul...

Ambreiaj autoutilitară

CAPITOLUL I NOTIUNI INTRODUCTIVE 1.1. Rolul, condiţiile impuse şi clasificarea ambreiajelor pentru autovehicule rutiere Ambreiajul face parte...

Ambreiajul

1.1 Destinatia ,conditiile impuse si clasificarea ambreaiajului Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor...

Ambreiajul Autoturismului Renault Clio

I. Generalităţi şi caracteristici ale autoturismului Renault Clio 19 Autoturismul Renault Clio este construit de firma franceză Renault. A fost...

Ambreiajul

1. DESTINATIA , CONDITIILE IMPUSE SI CLASIFICAREA AMBREAIAJULUI Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor...

Ambreiaj Bidisc

Capitolul I NOTIUNI GENERALE 1.1 Nivelul tehnicii actuale privind constructia ambreiajelor pentru autovehicule DESTINATIA , CONDITIILE IMPUSE SI...

Ambreiajul

Înainte de a prezenta ambreiajul trebuie să ştim că el este un subansamblu al transmisiei drept pentru care cred că este indicat să ştim ce rol are...

Ai nevoie de altceva?