1. Pompe rotative Pompele rotative refuleaza fluid sub presiune prin simpla rotatie a elementelor care formeaza volumele de aspiratie - refulare sau prin combinarea unor miscari de rotatie si oscilatie a acestora. Orice pompa rotativa este compusa dintr-o parte stationara (carcasa, stator) si una mobila (rotativa) care poseda unul sau mai multe elemente de formare a volumelor de aspiratie - refulare. Principiul de functionare a pompelor rotative consta in aspiratia fluidului intre elementele interioare care formeaza volumul de lucru, transportul acestuia pe circumferinta spre zona de iesire si refularea lui sub presiune in reteaua de conducte a instalatiei. Aceste pompe nu necesita ventile pentru zonele de aspiratie si refulare, facand astfel posibila functionarea lor si ca motor. Lipsa elementelor de antrenare de tip arbore cotit, permite functionarea acestora la turatii mari, de pana la 5000 rot/min si chiar mai mult. Numarul volumelor de aspiratie - refulare care formeaza volumul unitar al pompei este mai mare decat in cazul pompelor cu pistoane (de la 3 pana la 12, fata de 1-3 a celor cu pistoane, prezentate anterior). In plus, fluxul aproape continuu al uleiului care este aspirat din rezervor si refulat spre circuit, le confera un grad mult mai mare de uniformitate a debitului. Aceste avantaje le-au impus utilizarea in multe domenii, inclusiv constructia de aeronave, unde sunt utilizate la alimentarea cu combustibil a motoarelor, la sistemele de ungere, cat si in transmisiile hidraulice de putere ale acestora. Pompele rotative pot clasificate din punct de vedere constructiv astfel: 1. Pompe cu roti dintate, care pot fi cu roti dintate cilindrice cu dinti drepti (cu angrenare exterioara sau interioara), care refuleaza fluidul la un unghi drept fata de axa de rotatie a elementelor de formare a volumului de aspiratie - refulare. 2. Pompe cu suruburi, la care refularea fluidul este realizata de-a lungul axelor de rotatie al suruburilor. 3. Pompe cu palete, in care fluidul este aspirat in spatiul creat de stator, rotor si palete. 4. Pompe cu pistonase, axiale sau radiale fata de axa de rotatie a arborelui de antrenare, in care fluidul este aspirat in spatiile create prin deplasarea pistonaselor in rotor sau in blocul port-pistoane. 1.1. Pompe cu roti dintate Pompele cu roti dintate, figura 1, sunt de regula construite dintr-o pereche de roti dintate cilindrice cu dinti drepti, 2 si 3, etansate periferic de carcasa inchisa 1 (cu exceptia zonelor de aspiratie si refulare) si lateral prin asa-numitii ochelari cu bucse. Uleiul care intra prin orificiul de aspiratie sub actiunea presiunii atmosferice, umple spatiile in crestere create prin iesirea dintilor din angrenare, fiind apoi transportat la periferia rotilor, in golurile 4, spre orificiul de refulare. Linia de contact a dintilor rotilor aflati in angrenare permite izolarea celor doua zone cu presiuni diferite, prevenind astfel intoarcerea uleiului dinspre zona de refulare spre rezervor. Oricum, o parte din ulei este transportat inapoi spre zona de aspiratie, deoarece spatiile dintre dinti (golurile) sunt cu ceva mai mari decat dintii rotilor. Fig.1. Pompe cu roti dintate, simbolizare Pompe cu angrenaj interior Aceste pompe prezinta, comparativ cu cele cu angrenaje exterioare, avantaje datorate in special angrenarii interioare: angrenare mai mare, constructii mai favorabile, datorita dispunerii centrale a axului de antrenare, etansare mai buna. Variatia debitului este de asemenea mai mica, fapt care conduce la o functionare cu zgomot mai mic. Combinand aceste avantaje cu metodele de compensare se pot obtine randamente foarte bune, cat si presiuni de lucru mai mari. In figura 2 este prezentata principial constructia unei pompe cu angrenaj interior. Rotile dintate, pinionul 2 si roata condusa 4, sunt dispuse relativ central in corpul pompei 1, separatia dintre zona de aspiratie si cea de refulare realizandu-se cu ajutorul unui element in forma de semiluna 4.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).