Teoria Jocurilor

Cuprins referat Cum descarc?

1. NOTIUNI GENERALE 1
2. JOCURI CONTRA NATURII 3
2.1. CRITERIUL LUI HURWICZ (CRITERIUL OPTIMISMULUI) 4
2.2. CRITERIUL BAYES - LAPLACE 5
2.3. CRITERIUL LUI SAVAGE (CRITERIUL REGRETELOR 7
2.4. CRITERIUL LUI WALD 8
3. APLICATIE 10


Extras din referat Cum descarc?

Teoria jocurilor 
Jocuri contra naturii
1. Notiuni generale
Teoria jocurilor este una din teoriile de mare actualitate practica. Aparitia acesteia se datoreaza lui J. Von Neumann si O. Morgestern care au pus bazele teoriei jocurilor in lucrarea Theory of Games and Economic Behaviour.
Ea apare ori de cate ori intre doua sau mai multe persoane exista conflicte de interese. Astfel, daca mai multi agenti economici urmaresc un acelasi scop este evident ca fiecare doreste maximizarea profitului din actiunile intreprinse de el. 
Definitie. Se numeste joc un ansamblu (J,R,A,U) unde J reprezinta o multime de jucatori, R o multime de reguli, A o multime de actiuni si U o multime de utilitati sau castiguri astfel incat fiecare jucator din J actionand in limitele impuse de regulile R alege intr-un numar de etape succesive, in mod independent de ceilalti o actiune din A urmarind maximizarea sau minimizarea unui element din U.
Este evident ca alegerea unei actiuni trebuie sa fie facuta in mod rational deoarece in caz contrar jocul ar avea un caracter haotic (imaginati-va jocul de fotbal, cu reguli de altfel precise, in care fiecare jucator ar pasa efectiv la infamplare).
Fie g:J->A, g(j)=AjCA functia care asociaza jucatorului j multimea de actiuni AJ. Vom mai numi o astfel de actiune si strategie pura a jucatorului j. In situatia repetarii unui joc, daca jucatorul alege cu o anumita frecventa una sau alta dintre strategii vom numi o astfel de situatie strategia mixta. Strategia aleasa de un jucator in scopul maximizarii unui castig sau minimizarii unei pierderi se numeste strategie optima.
De asemenea o strategie pura poate fi libera daca utilizarea ei poate fi facuta in orice moment al desfasurarii jocului (de exemplu jocurile de sah, fotbal, tenis etc.) sau aleatoare daca ea este aleasa la intamplare (de exemplu jocurile de table, zaruri etc.}.
Dupa cantitatea de informatie aflata la dispozitia jucatorilor, jocurile se pot clasifica in jocuri cu informatie completa atunci cand fiecare jucator cunoaste totalitatea strategiilor pure ale celorlalti jucatori si jocuri cu informatie incompleta atunci cand exista un jucator care nu cunoaste in totalitate multimea strategiilor pure ale cel putin unuia dintre ceilalti jucatori.
Teoria jocurilor este teoria matematica care se ocupa cu determinarea metodelor de alegere a deciziilor in cazuri de competitie sau situatii conflictuale. O situatie conflictuala este cea in care actioneaza doi sau mai multi factori (persoane fizice, firme, partide politice) avand scopuri contrarii. Astfel de situatii sunt: concurenta economica, vanzarile la licitatie, alegerile parlamentare etc.. Teoria jocurilor se ocupa si de cazurile in care o activitate intra in conflict cu caracterul intamplator al unor evenimente naturale (epidemii, seceta). Pentru construirea unui model formal, simplificat al situatiei cercetate se vor selecta caracteristicile principale, cele secundare neglijandu-se. Terminologia folosita este cea de la jocurile de societate sau de noroc.
Prin joc sau joc strategic se intelege situatia in care actioneaza o multime de elemente rationale (numite jucatori sau parteneri) care in mod succesiv si independent, intr-o ordine si conditii fixate intr-un ansamblu de reguli, iau cate o decizie (efectueaza o mutare) dintr-o multime data de alternative. Regulile jocului fixeaza si situatiile in care se termina jocul, precum si castigul sau recompensa pentru fiecare jucator. Un joc realizat se mai numeste partida.
Actiunile intreprinse de jucatori in cadrul unei partide se numesc mutari. Acestea pot fi: libere - cand alegerea alternativei este univoca sau Modele matematice in economie aleatoare, cand alegerea alternativei este supusa intamplarii si e determinata de un mecanism aleator (zar).
Dupa cantitatea de informatie de care dispune fiecare jucator exista jocuri cu informatie completa (sahul) si jocuri cu informatie partiala (bridgeul), necunoasterea intentiilor adversarului constituind elementul esential al situatiilor conflictuale.
Ansamblul de reguli ce definesc in mod unic miscarile libere in functie de situatia ivita in timpul jocului se numeste strategie. Daca unul dintre adversari are la dispozitie m alternative, iar partida se incheie printr-o alegere, se spune ca jucatorul are la dispozitie m strategii pure. Cand partidele se repeta, jucatorii pot alege strategii pure cu anumite frecvente sau probabilitati si atunci se spune ca utilizeaza o strategie mixta. Daca numarul strategiilor pure este finit, spunem ca avem un joc finit, in caz contrar avem un joc infinit. Fiecare jucator urmareste aplicarea unei strategii care sa ii aduca un castig maxim, deci isi cauta o strategie optima.
Castigul pi realizat de jucatorul Pi are semnificatia unei sume banesti sau a unui numar de puncte, bunuri etc.. Daca pi > 0, jucatorul Pi realizeaza un castig in sensul uzual al cuvantului, iar daca pi < 0 inregistreaza o pierdere.
Din punct de vedere al castigului distingem:
- jocuri cu suma nula - cand la sfarsitul unei partide suma pierduta de o parte din jucatori este castigata de ceilalti si 
- jocuri cu suma nenula - cand jucatorii pot sa-si mareasca concomitent castigurile, prin alegerea unor strategii adecvate.
2. Jocuri contra naturii
Sunt situatii in care riscurile cu care se iau hotarari nu pot fi cunoscute, deoarece jucatorul P2 nu actioneaza rational. Un astfel de jucator poate fi considerata natura, de unde si denumirea de jocuri contra naturii. De analiza unor astfel de situatii se ocupa teoria deciziilor.
Criterii de alegere a deciziei jucatorului P1 (numit si statistician) in jocurile contra naturii (numite si jocuri in caz de incertitudine). 
Atitudinea fata de joc, diferita de la o persoana la alta, face ca in teoria deciziilor sa nu existe criterii universal valabile. Aplicarea criteriilor poate conduce la rezultate diferite. Alegerea strategiei ar putea fi data de rezultatul aplicarii mai multor criterii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Teoria Jocurilor.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!