Extras din referat
Pe piaţa apelor minerale din România am considerat 4 produse concurente: Borsec, Dorna, Tuşnad şi Biborţeni. La momentul iniţial, luna ianuarie, cota de piaţă a acestor produse se prezenta în felul următor: 41% BORSEC, 28% DORNA, 19% TUŞNAD şi 12% BIBORŢENI.
Coeficientul de fidelitate se păstrează constant de la o lună la alta (situaţie teoretică, neîntâlnită în practică). Valorile acestui coeficient sunt următoarele: 28% BORSEC, 31% DORNA, 52% TUŞNAD şi 65% BIBORŢENI. Se observă că piaţa apei minerale este destul de volatilă, reorientarea clienţilor spre produse consurente fiind o practică curentă. Aceste reorientări sunt prezentate în tabelul următor, unde se poate vizualiza procentul şi destinaţile clienţilor care părăsesc unul sau altul dintre produse:
PRODUSUL “părăsit” REORIENTĂRI
BORSEC DORNA TUŞNAD BIBORŢENI
BORSEC - 16 35 21
DORNA 24 - 25 20
TUŞNAD 14 23 - 11
BIBORŢENI 8 10 17 -
Urmează analizarea evoluţiei cotei de piaşă a celor 4 produse pe perioada următoarelor 6 luni (februarie-iulie) şi interpretarea rezultatelor prin prisma politicii manageriale.
PASUL 1 Se construieşte matricea probabilităţilor de trecere în funcţie de coeficientul de fidelitate şi de reorientările clienţilor (ambele variabile rămân constante pe perioada studiului):
P =
PASUL 2 Se scrie distribuţia iniţială a cotelor de piaţă ale produselor la momentul iniţial sub forma unui vector linie:
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modelarea Evolutiei pe Piata a Ponderii unor Produse.doc