Metoda Exercițiului

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Matematică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1136
Mărime: 11.79KB (arhivat)
Publicat de: Pompilia Dumitrascu
Puncte necesare: 5

Extras din referat

Exerciţiul reprezintă o metodă de învăţământ, în care predomină acţiunea practică/operaţională reală. Această metodă implică automatizarea acţiunii didactice prin consolidarea şi perfecţionarea operaţiilor de bază care asigură realizarea unei sarcini didactice la niveluri de performanţă prescrise şi repetabile, eficiente în condiţii de organizare pedagogică relativ identice. Ea susţine însuşirea cunoştinţelor şi capacităţilor specifice fiecărei trepte şi discipline de învăţământ prin formarea unor deprinderi care pot fi integrate permanent la nivelul diferitelor activităţi de predare-învăţare-evaluare.

Exerciţiile sunt acţiuni efectuate în mod conştient şi repetat de către elev cu scopul dobândirii unor priceperi, deprinderi şi cunoştinţe noi, pentru a uşura alte activităţi şi a contribui la dezvoltarea altor aptitudini.

Proiectarea si realizarea exerciţiului, ca metodă didactică aplicabilă la toate nivelurile sistemului de învăţământ, presupune valorificarea pedagogică a etapelor angajate psihologic în procesul de formare şi consolidare a deprinderilor :

a) familiarizarea elevului cu acţiunea care urmează să fie automatizată;

b) antrenarea operaţiilor necesare pentru desfăşurarea acţiunii respective;

c) integrarea operaţiilor antrenate în structura acţiunii, consolidată deja la nivelul unui stereotip dinamic;

d) sistematizarea acţiunii în funcţie de scopul general şi specific al activităţii respective;

e) integrarea acţiunii automatizate în activitatea respectivă;

i) perfecţionarea acţiunii automatizate în contexte diferite care asigură evoluţia sa în termeni de stabilitate şi de flexibilitate

Aceste etape se pot modifica după natura exerciţiilor. Acolo unde exerciţiul permite mai multe căi de rezolvare, cadrul didactic analizează toate aceste căi şi selectează pe cele mai importante, propunându-le spre rezolvare pe grupe, comparând rezultatele, avantajele şi dezavantajele fiecărei metode în parte. Se va evidenţia în mod obligatoriu cea mai bună soluţie.

Valoarea pedagogică a exerciţiului reflectă gradul de integrare al deprinderii dobândite în structura de proiectare şi realizare a activităţii de învăţare. Aceasta permite intervenţia permanentă a exerciţiului în secvenţe de instruire care solicită stăpânirea, recuperarea, aplicarea, analiza materiei în termenii unor obiective concrete care vizează nu numai consolidarea deprinderilor ci şi dezvoltarea capacităţilor operatorii ale cunoştinţelor şi capacităţilor reactualizate/aprofundate în diferite contexte didactice, în vederea eliminării sau prevenirii interferenţei sau uitării noţiunilor, regulilor, formulelor, principiilor, legilor, teoriilor etc, studiate în cadrul fiecărei discipline de învăţământ.

Exerciţiile didactice pot fi clasificate în funcţie de gradul lor de complexitate (exerciţii simple, semicomplexe, complexe) sau de dirijare a acţiunii automatizate (exerciţii dirijate, exerciţii semidirijate, exerciţii autodirijate).

Utilizarea pe scară largă a acestei metode a condus la o clasificare a exerciţiilor ce are la bază aportul capacităţilor intelectuale necesare rezolvării lor:

- exerciţii de recunoaştere a unor noţiuni, formule, metode.

- exerciţii aplicative ale unor formule sau algoritmi cunoscuţi.

- exrciţii care permit însuşirea unor noţiuni.

Avantajele metodei sunt concretizate în rezultatele aplicării ei:

- formează o gândire productivă,

- oferă posibilitatea muncii independente,

- oferă posibilitatea analizei diverselor metode şi soluţii de rezolvare a problemelor,

- activează simţul critic şi autocritic şi îi învaţă pe elevi să-şi aprecieze rezultatele şi metodele de lucru,

- oferă posibilitatea depistării şi eliminării erorilor.

Această metodă nu contribuie numai la formarea priceperilor şi deprinderilor de lucru, ci aduce un aport substanţial la dezvoltarea unui raţionament flexibil şi operant.

Preview document

Metoda Exercițiului - Pagina 1
Metoda Exercițiului - Pagina 2
Metoda Exercițiului - Pagina 3
Metoda Exercițiului - Pagina 4
Metoda Exercițiului - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Metoda Exercitiului.doc

Alții au mai descărcat și

Rapoarte. proporții

Unitatea de invatamant: Scoala cu clasele I-VIII Borosoaia Data: 5.01.2010 Clasa:a VI-a A Profesor: Disciplina: matematica-algebra Unitatea...

Probabilități

CAPITOLUL 1 NOTIUNI FUNDAMENTALE ALE TEORIEI PROBABILITATILOR 1.1 Experienta. Proba. Eveniment Orice disciplina foloseste pentru obiectul ei...

Plan de lecție clasa a XII a - proprietăți ale legilor de compoziție - comutativitate . asociativitate

Liceul : Grup Scolar Industrial Construtii de Masini Dacia Clasa :a XII-a E Data : 6.10.2008 Propunator : profesor Disciplina:...

Ecuații Diferențiale Ordinare de Ordinul Întâi Integrabile prin Cuadraturi

O ecuaţie diferenţială ordinară de ordinul întâi sub formă normală se prezintă printr-o egalitate de forma: , (1) unde este funcţia necunoscută...

Matematici Speciale

Tema de casă nr.1 1. Funcţii şi formule trigonometrice 2. Formule de derivare 3. Formule de integrare Temă de casă nr.2 1. Să se determine...

Ecuații

1. Introducere în teoria ecuaţiilor diferenţiale ordinare Fie y(x) o funcţie de variabila independent x. Notăm prin y’, y’’,…, y(n) derivatele...

Progresii Aritmetice și Geometrice

1.DEFINITIA PROGRESIEI ARITMETICE Un sir de numere (A1 ,A2 ,… ,An ; n>=1) in care fiecare termen incepand cu al doilea ,se obtine din cel...

Te-ar putea interesa și

Experimentarea Folosirii unor Metode și Procedee Metodice pentru Dezvoltarea Vitezei la Elevii de Ciclu Gimnazial

CAPITOLUL 1 INTRODUCERE Educaţia fizica si sportul scolar reprezintă activităţi de interes major, prin practicarea cărora se urmareste întărirea...

Dezvoltarea aptitudinilor matematice la elevii din clasele primare

ARGUMENT Şcoala este orientată, în primul rând, spre instruirea elevului normal dezvoltat, de la al cărui nivel se porneşte în stabilirea...

Metode de Învățământ

INTRODUCERE Prin această lucrare am încercat să prezint câteva din multitudinea de metode care se pot folosi în învăţământ. Am ales această temă...

Contribuții cu Privire la Eficientizarea Antrenamentelor de Culturism prin Raționalizarea Metodelor și Mijloacelor Specifice

Capitolul 1. Introducere 1.1. Importanţa temei şi actualitatea Acum, când ne aflăm in secolul XXI şi există mai mult de 30 de milioane de...

Rolul și Locul Exercițiilor de Dezvoltare Fizică Generală în Cadrul Lecțiilor de Educație Fizică și Sport la Clasele IX-XII

CAPITOLUL I CONSIDERAŢII GENERALE Formarea omului modern presupune dezvoltarea lui din punct de vedere fizic, intelectual, etic, estetic, în...

Metode de Învățământ

METODELE DE ĨNVǍŢǍMÂNT Capitolul I 1.1 Noţiuni introductive Din punct de vedere etimologic, termenul "metodă" provine din limba greacă...

Metodele Instructiv-Educative - Lucrare de Absolvire

INTRODUCERE Ce (mai) este educaţia ? Din punct de vedere etimologic, termenul educaţie poate fi dedus din latinescul educo-educare (a alimenta, a...

Asocieri de tehnici și mijloace ale kinetoterapiei în vederea creșterii interesului pentru activitățile motrice la vârstnici

“Batranetea nu este chiar asa de rea cand iei in considerare si alternativele” Maurice Chevalier Despre batranete Batranetea este vazuta de cele...

Ai nevoie de altceva?