Invatarea centrata pe elev reprezinta o abordare care presupune un stil de invatare activ si integrarea programelor de invatare in functie de ritmul propriu de invatare al elevului. Elevul trebuie sa fie implicat si responsabil pentru progresele pe care le face in ceea ce priveste propria lui educatie Asadar o activitate educationala este centrata pe elev daca satisface urmatoarele cerinte: o Se bazeaza pe caracteristicile personale ale elevilor; oAre ca scop dezvoltarea de competente (obiectiv principal) si transmiterea de continuturi specifice (obiectiv secundar); o Implica activ elevul in planificarea, executia si evaluarea ei; o Constituie o experienta de invatare pozitiva; o Permite transferul de experienta la alta situatie educationala. O activitate centrata pe elev poate fi abordata din mai multe perspective. Daca avem date suficiente despre elev, daca finalitatile sunt clare, putem opta pentru strategii directive, structurate. Daca experienta de invatare reprezinta focusul nostru, sunt recomandate strategii mai putin structurate, non-directive. Vom analiza cinci strategii utile in programarea si realizarea activitatilor centrate pe elev. Oricare dintre aceste strategii reprezinta doar o indicatie; un profesor talentat stie ca educatia nu se reduce la algoritmica si, in consecinta, adapteaza, combina sau concepe strategii adecvate situatiilor concrete. Cu toate acestea, este interesant de remarcat ca strategiile propuse acopera o plaja larga de optiuni, in functie de finalitatile dorite, de nivelul cunoasterii elevului, de caracterul activitatii. Toate strategiile permit elevului o implicare totala in procesul de planificare, executie si evaluare a activitatii didactice. Strategiile de predare centrate pe elev au ca punct central facilitarea invatarii, ceea ce face ca acestea sa se defineasca in functie de tipul de invatare necesar. Tabel sintetic al optiunilor strategice in proiectarea si realizarea activitatilor centrate pe elev Invatare mediata Invatare activa Simulare de cazuri Invatare colaborativa Invatare experentiala Nivelul necesar al cunoasterii elevului Foarte ridicat Ridicat Mediu Scazut Foarte scazut Principalele activitati formate Metacognitive Cognitive Sociale Sociale Cognitive Sociale Cognitive Autocunoastere Autocunoastere Sociale Cognitive Locatia controlului activitatii Extern (Profesor) Extern (Profesor) Extern (Profesor) Egal distribuit Intern (Elev) Focusul activitatii Formare de competente Formare de competente Formare de competente Experienta educativa Experienta personala Caracterul activitatii Directiv Dirijat Coordonat Negociat Nondirectiv Invatarea mediata a) Ce este? Invatarea mediata este o modalitatt de facilitare si capacitare a elevului cu ajutorul interventiei adultului in structurarea activitatii de invatare. Strategia isi are originile in teoria dezvoltarii inteligentei a lui Vigotsky si practica invatarii mediate a lui Feuerstein b) Ideea de baza. Copilul are o zona de dezvoltare la care nu are acces decat prin medierea unui adult. Adultul (profesor) faciliteaza dezvoltarea elevului oferind ajutoare declarative si procedurale elevului. Daca elevul invata noile abilitati va fi capabil sa transfere aceasta invatare la situatii noi, dar similare cu cele invatate. c) Descriere. Invatarea mediata este o actiune de facilitare a dezvoltarii cognitive a elevului. Extinzand aceasta teorie la intreg spectrul invatarii, copilul este ajutat sa invete, cu alte cuvinte, vorbim de o educatie metacognitiva. Blocajele copilului au loc, de cele mai multe ori, datorita uneia dintre situatiile urmatoare: o Elevul nu cunoaste conceptele, nu le poate formaliza si defini. Rolul profesorului este de a clarifica aceste concepte; o Elevul nu cunoaste procedurile, algoritmii de rezolvare. Rolul profesorului este de a-l invata pe elev acesti algoritmi; o Elevul nu este capabil sa planifice, sa execute sarcina si sa-si monitorizeze performanta. Rolul profesorului este de a-l invata abilitatile metacognitive necesare. d) Avantajele strategiei. Dintre toate strategiile centrate pe elev, invatarea mediata este cea mai adaptata la capacitatile cognitive ale elevului. Ea permite diagnosticarea exacta a blocajelor cognitive in invatare, astfel incat profesorul sa poata acorda ajutoare ce vizeaza in mod foarte clar dificultatile elevului. Ajutoarele oferite sunt informatii specializate (declarative sau procedurale) menite sa elimine blocajele prezente in invatare e) Dezavantajele strategiei. Necesitatea cunoasterii psihologice foarte exacte a elevului implica unele restrictii in utilizarea acestei strategii. Diagnosticul formativ este facut de psihologi pregatiti in acest sens. In lipsa unui astfel de diagnostic este dificil de apreciat care sunt abilitatile si operatiile cognitive deficitare. f) Exemplu de utilizare a invatarii mediate: Anexa 1
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).