Tehnici de Manipulare prin Televiziune

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 2240
Mărime: 16.30KB (arhivat)
Publicat de: Sava-Ion Toth
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Titular curs: Prof.dr. Mihai Miron
Universitatea Hyperion, Bucuresti Facultatea de Jurnalism MASTER Anul II, Semestrul III, 2005/2006 Disciplina: Televiziunea si telepolisul planetar. Dimensiuni actuale Titular curs: Prof.dr. Mihai Miron

Extras din referat

Fenomenul manipularii nu a aparut in comunicarea de masa o data cu televiziunea, insa dezvoltarea canalului audiovizual a ridicat aceasta problema la cote fara precedent. Prin diverse tehnici de manipulare, televiziunea poate crea adevarate pericole sociale. Principalele forme de abatere de la informarea obiectiva sunt: persuasiunea, dezinformarea, intoxicarea, manipularea.

Sa le luam pe rand:

Persuasiunea

Este actiunea prin care autorul unui mesaj sustine o idee, incercand sa convinga auditoriul. Persuasiunea nu contine intentionalitate negativa(nu ascunde fapte ci le evidentiaza doar pe cele favorabile); ea tine de forta argumentarii, de puterea de convingere a vorbitorului, de modul in care acesta este capabil sa-si puna intr-o lumina cat mai buna ideea sustinuta. Datorita structurii sale complexe si a limbajului specific, care imbina forta cuvantului cu atuurile artei actoricesti (tonul, mimica, expresivitatea miscarii), televiziunea are cel mai persuasiv tip de mesaj dintre toate mijloacele de comunicare in masa.

Dezinformarea

Prin dezinformare se intelege suprimarea brutala a oricarei obiectivitati (si chiar credibilitati) a mesajului. Se considera dezinformare orice interventie asupra elementelor de baza ale unui proces comunicational care modifica deliberat mesajele vehiculate cu scopul de a determina in randul receptorilor anumite atitudini si reactii dorite. In cazul dezinformarii nu se mai foloseste subtilitatea si poate sa nu mai existe iluzia de corectitudine. Tintele dezinformarii sunt in special liderii de opinie, care pot influenta decizional si actional grupurile din care fac parte. Dezinformarea comunicationala poate fi punctuala (printr-o stire sau emisiune anume) sau de durata (sustinuta). Instrumentul principal al dezinformarii este cenzura. Aceasta imparte dupa criteriile impuse de autoritati toate componentele si semnalele realitatii precum si interpretarile faptelor in doua categorii: difuzabile si nedifuzabile, distorsionand in mod brutal realitatea.

Dezinformarea este specifica regimurilor politice totalitariste (fasciste, comuniste, dictatoriale) dar poate fi intalnita si in regimurile democratice. Aici insa exista concurenta (celelalte posturi de televiziune sau jurnalistii independenti free-lancer) care poate dezvalui culisele nevazute si poate provoca scandaluri rasunatoare, care pot culmina chiar cu rasturnarea guvernarii (de exemplu afacerea Watergate).

Intoxicarea

Forma de dezinformare, intoxicarea consta in suprasaturarea surselor cu informatie falsa, in blocarea canalelor de comunicare cu mesaje mincinoase, diversioniste fie pentru a pregati opinia publica pentru o lovitura de proportii, fie pentru a discredita un mesaj corect asteptat. Instrumentele sale de baza sunt zvonurile, barfele si comunicatele tendentioase. Intoxicarea este operatia de "anesteziere" a publicului in scopul acceptarii unei diversiuni majore sau pentru a-l face neincrezator, ostil in fata unui adevar care urmeaza a fi comunicat. Prin intermediul televiziunii, intoxicarea poate produce adevarate razboaie ale imaginii, din care iese invingator cel care a investit cel mai mult in propria sa imagine si care a sabotat cel mai bine imaginea celuilalt. Exemplul cel mai apropiat in acest sens il reprezinta modurile in care au fost mediatizate de catre combatanti conflictele etnice si razboaiele din fosta Iugoslavie.

Manipularea

Manipularea este varianta malefica a persuasiunii, fiind caracterizata de intentionalitate negativa cu buna stiinta. Parafrazandu-l pe celebrul armator grec Aristotel Onasis, se poate spune ca "secretul manipularii este de a detine numai tu informatii". Prin abordarea voita

Preview document

Tehnici de Manipulare prin Televiziune - Pagina 1
Tehnici de Manipulare prin Televiziune - Pagina 2
Tehnici de Manipulare prin Televiziune - Pagina 3
Tehnici de Manipulare prin Televiziune - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Tehnici de Manipulare prin Televiziune.doc

Alții au mai descărcat și

Reportajul TV de la General la Particular

Lucrarea de fata se doreste în primul rînd un ghid pentru jurnalistii de televiziune începatori. Nu dorim ca în urma citirii acestei lucrari sa va...

Jurnalul TV

Jurnalul TV „Cu excepția unui concert simfonic, în care rolul orchestrei este evident, numai într-un jurnal TV mai putem reliefa acest adevăr – el...

Comunicarea audio vizuală

Televiziunea este mijlocul de comunicare de masa cu cel mai mare impact asupra societatii. Tehnic vorbind, este definita ca un procedeu de...

Genuri Jurnalistice

Genurile jurnalistice pot fi abordate dintr-o dubla perspectiva, fiecare gen asumându-si-le, pe rând sau concomitent. . Perspectiva semiologistica...

Biserica și Mass Media

Traim într-o lume controversata unde valorile principale si etice ale unei societati se rasfrâng asupra populatiei. Biserica si mass-media...

Tehnici de Lucru în TV

TUTORAT 1 INTRODUCERE În ianuarie 1926 scoţianul John Baird făcea prima demonstraţie publică a transmiterii unei imagini la distanţă. Actul de...

Genurile Presei

3.GENURILE PRESEI DEF: Genurile presei este un proces cultural de lunga durata care acunoscut in ultima vreme o dezvoltare fara precedent datorita...

Te-ar putea interesa și

Manipularea în România

Introducere Toate situaţiile sociale exercită un control semnificativ asupra comportamentului uman. Acţiunile şi reacţiile indivizilor la stimulii...

Eficiența campaniilor politice

PROFILUL ALEGĂTORILOR Mediul social în care acţionează indivizii funcţionează ca o reţea de simboluri care se integrează la diverse niveluri, din...

Clasa Managerială

Interesul asupra acestei teme de cercetare a fost provocat de analiza Indexului de încredere în profesii publicat de GfK1. Urmarind rapoartele...

Talk show-ul de televiziune - sclavul audienței

CAPITOLUL I I. Televiziunea Trăim într-o lume în care volumul, diversitatea, viteza şi libertatea de circulaţie a informaţiei reprezintă...

Minciuna în relații publice

Capitolul 1 - Minciuna în PR - detalii conceptuale Adesea relaţiile publice sunt considerate a fi acea funcţie a managementului prin care se...

Manipularea Emoțiilor în Vânzări

Introducere Este evident faptul că noi toţi experimentăm această lume folosindu-ne de anumite “strategii”. Lăsăm în exterior să se vadă un anume...

Tehnicile de Manipulare și Mass Media

Introducere. În ultimul timp, începand de la instaurarea televiziunii de masa, suntem martorii unei extraordinare prevalente a practicilor de...

Tehnici de persuasiune în negocieri și vânzări

1.1. Conceptul de manipulare Etimologic, conceptul de manipulare trimite la actiunea de a manui, de a manevra. Acest inteles a parcurs in...

Ai nevoie de altceva?