Relatia Text Imagine si Elementele Constitutive in Reclamele la Parfumuri

Extras din referat Cum descarc?

Discursul publicitar constituie instrumentul fundamental pentru publicitate, inteleasa ca ,,utilizare de catre un vanzator a unor mijloace platite pentru a comunica informatii convingatoare despre produsele si serviciile pe care le ofera sau despre organizatia careia ii apartine".
Generic si functional, discursul publicitar este strict dependent de factori economici, financiari si de marketing, socio-psihologici si statistici. Ca organizare formala, discursul publicitar releva- metaforic vorbind- ,,o piata a limbajului", in sensul ca activeaza, in forme si cu intentii specifice, mecanisme de ordin lingvistic, retorico-stilistic si pragmatic.In plus, in majoritatea cazurilor, discursul publicitar este un construct mixt sau eterogen din punct de vedere semiotic, care presupune functionarea sincretica a doua componente: verbala si nonverbala, aceasta, la randul ei, plurivalenta senzorial (vizuala, auditiva, eventual olfactiva, gustativa sau tactila, in functie de canalul sau de conditiile generale de transmitere a reclamei).
In varianta ideala si canonica, reclama scrisa se compune din redactional (text informativ, de prezentare propriu-zisa a produsului) si din elemente paratextuale, verbale si grafice: titlul, marca firmei si a produsului, sloganul, logoul, imagini figurative si/sau nonfigurative. Formele concrete de realizare a discursului publicitar sunt variante combinatorii, caracterizate frecvent prin absenta unuia sau a mai multor elemente constitutive din inventarul virtual si complet. Astfel, redactionalul poate fi omis cand obiectul reclamei este foarte bine cunoscut (bauturi, cosmetice, detergenti) sau cand reclama explicita este interzisa (de exemplu, la tigari); titlul, sloganul sau imaginea au, de asemenea, ocurenta facultativa. Elementele paratextuale nu formeaza planul ,,periferic" al textului-accesoriu cu simplu rol de ,,acompaniere" a enuntului de baza; asociat redactionalului si-cu precadere-in absenta acestuia, paratextul publicitar dezvolta functii multiple: produce si/sau corecteaza asteptari, informeaza, (dez)ambiguizeaza mesajul, stimuleaza atentia si interesul ( succesul unei reclame depinde de staruinta cu care copy-writer-ul respecta principiul AIDA-atentie, interes, dorinta, actiune-), delecteaza si, in ultima instanta, manipuleaza receptorul. 
Rolul cel mai important dintre elementele paratextuale il ocupa imaginea, care conduce la realizarea persuasiunii prin sugestie.Unul dintre cei mai interesanti autori contemporani care analizeaza imaginea remarca:1"Imaginea poate aparea in mod legitim ca un text, in sensul forte al termenului, in masura in care constituentii sai (si distributia lor in spatiul reprezentarii) solicita din partea spectatorului o serie de ajustari despre care am putea spune ca se circumscriu procesului pe care il numim lectura". 
Pentru a exemplifica cele spuse mai sus , voi prezenta analiza relatiei dintre redactional si elementele paratextuale, in special relatia imagine-text in cateva dintre reclamele la parfumuri, selectate dintr-o serie de reviste de actualitate, precum si tipologia personajelor intalnite in cadrul acestora.
Publicitatea pentru parfumuri se face, de obicei, din mai multe motive, prin intermediul publicatiilor tip "magazin", a revistelor pentru un public-tinta bine determinat. Imaginea la parfumuri mizeaza pe o relatie directa cu clientela potentiala (care, in general, este atrasa de asemenea publicatii). In astfel de reviste, publicul (de cele mai multe ori, feminin), cauta modele, personaje cu care se identifica, consuma biografii ale unor staruri. In plus, aceasta audienta poate fi o tinta perfecta, iar imaginile se pot apropia mult de vis prin perfectionarea ce o permite calitatea hartiei acestor reviste. Totodata, se pot insera si esantioane cu mirosuri, lucru intalnit din ce in ce mai des in zilele noastre. Intr-o lucrare recenta2, publicitatea la parfumuri era rezumata la trei concepte: visul, luxul si functia sociala". Ideologia promite o societate de lux, de loisir si de voluptate, in care orice munca este absenta. Ea indeparteaza conflictele sociale, ignora dificultatile individuale, zugraveste o civilizatie a facilitatii intr-o lume irealista."3
Fata de alte tipuri de discursuri publicitare, publicitatea la parfum a evoluat in ultimii ani spre o hipertrofiere a textului publicitar in beneficiul exclusiv al imaginii. De cele mai multe ori, doar numele parfumului este prezent ca text, rareori un slogan, desi in multe cazuri fata flaconului inlocuieste imaginea si aceste elemente. Imaginea la parfumuri ocupa un statut special, intrucat in cazul acestei publicitati exista o discontinuitate intre forma olfactiva a unui parfum si modalitatea sa de reprezentare, forma olfactiva fiind "ideea generala pe care o aplicam faptului de constiinta , atins cand organul nostru de simt resimte o stimulare exterioara."4 
Astfel, referentul este difuz si publicitatea este mai mult decat un act reprezentativ, flaconul de parfum fiind un referent doar in sens comercial (ca obiect vizibil si palpabil), continutul volatil care produce o anumita idee generala constituind, de fapt, obiectul reprezentarii. Lectorul acestui tip de reclama va detine o anumita competenta olfactiva de natura mnezica, el pastrand in memoria de lunga durata amintirea unor mirosuri pe care le are asociate cu anumite contexte in care si-a format experienta olfactiva (se considera ca acuitatea olfactiva este de 10.000 de ori mai puternica decat cea gustativa, iar memoria


Fisiere in arhiva (1):

  • Relatia Text Imagine si Elementele Constitutive in Reclamele la Parfumuri.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!