Mass Media, a patra putere în stat

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 3 în total
Cuvinte : 1767
Mărime: 8.91KB (arhivat)
Publicat de: Ivana Stănescu
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Când în 1690, în lucrarea Two treatises on government, John Locke anunţa pentru prima oară principiul separării puterilor în stat, fiind apoi îndeaprope urmat de Montesquieu, în 1748, în lucrarea De l'esprit des lois, era aproape imposibil de imaginat că în decursul a câteva decenii lucurile se vor schimba în mod radical şi o a patra putere, văzută adesea mai puternică decât celelalte trei la un loc îşi va face apariţia pe scena vieţii publice. Astăzi, pe lângă cele trei puteri tradiţionale, enunţate încă de la sfârşitul secolului al XVII-lea, se face tot mai simţită prezenţa unei noi puteri, care pare să contrabalanseze echilibrul de forţe existent.

Claudiu Săftoiu, în lucrarea sa, Jurnalismul politic (Manipularea polticienilor prin mass media, manipularea mass media de către politicieni), oferă o perspectivă extrem de interesantă acestei evoluţii neaşteptate a presei, văzută astăzi ca o a patra putere în stat sau (vom vedea mai târziu) ca o contraputere. În concepţia sa, conflictul dintre presă şi putere, care se configurează astăzi, aduce în discuţie o dimensiune inedită a momentului actual: puterea nu se mai identifică astăzi cu puterea politică, căci preogativele acesteia sunt din ce în ce mai mult diminuate de ascensiunea puterii economice şi financiare. Aserţiunea sa se continuă cu avansarea teoriei conform căreia puterea se prezintă acum mai puţin prin acţiune şi mai mult prin comunicare, ceea ce a dus, inevitabil, la o inversare a scării valorice impuse în secolul al XVII-lea de către John Locke. Autorul subliniază chiar că într-o societate a „satului global”, repartizarea puterilor suferă noi modficări şi nuanţări. Ierarhia axiologică tradiţională propusă de Montesquieu – autonomia puterilor legislativă, executivă şi judiciară – cade în faţa evidentei preluări a poziţiei de primă putere de către forţa financiară. A doua (a cărei suprapunere parţială cu cea dintâi este astăzi evidentă) este puterea mediatică.[...] în consecinţă, puterea politică pare a se aşeza pe un loc trei de neinvidiat.

Înainte de a avansa noi teorii referitoare la afirmarea tot mai puternică a mass mediei ca a patra putere în stat, se impune însă să reiterăm o serie de clarificări terminologice, menite să ofere o perspectivă cât mai clară asupra problematicii în discuţie. Astfel, este necesar încă de la început să subliniem faptul că în orice societate democratică, principiul separării puterilor în stat este o condiţie sine qua non, care nu poate fi scoasă din ecuaţia existenţei unei democraţii, în sensul pe care îl acordăm astăzi acestui concept. Iar una dintre principalele preocupări ale unui stat democratic este aceea de a împiedica o persoană sau un grup de persoane de a deţine atât de multe prerogative, încât să poată dicta în mod discreţionar evoluţia societăţii respective. Aşa s-a ajuns la delimitarea puterilor în stat şi s-a observat că este nevoie (pe lângă puterile care realizează drect programul economic şi social) şi de o a patra forţă, necesară de a le monitoriza pe primele şi de a crea cu ele un dialog permanent.

În lucrarea sa, Politica şi presa – Reprezintă mass media a patra putere în stat?, Gheorghe Schwartz, citându-l pe Simon Blackburn, oferă o definiţie cuprinzătoare şi sugestivă a puterii, din care se impune să reproducem doar un citat semnificativ demersului pe care îl întreprindem aici: Puterea unui individ sau a unei instituţii este capacitatea de a realiza ceva, pe cale legală, prin control sau influenţă. Aşadar, presa devine o putere, indiferent de locul pe care îl ocupă ea în această separaţie doar dacă este capabilă să realizeze ceva, însă doar pe cale legală.

Preview document

Mass Media, a patra putere în stat - Pagina 1
Mass Media, a patra putere în stat - Pagina 2
Mass Media, a patra putere în stat - Pagina 3

Conținut arhivă zip

  • Mass Media, a Patra Putere in Stat.doc

Alții au mai descărcat și

Efecte ale mass-media - televiziunea de nișă

INTRODUCERE Televiziunea este categoric un fenomen. în continuă desfăşurare şi progress, este un fenomen care se autocreează. S-a produs, a...

Crearea Imaginii în Spațiul Mediatic

INTRODUCERE O lucrare intitulată “Crearea imaginii în spaţiul mediatic” în contextul actual al exploziei “celei de-a patra puteri în stat” – mass...

Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic

CAPITOLUL I ROLUL POZITIV AL MASS-MEDIA LA DEZVOLTAREA DEMOCRAŢIEI 1.1 Rolul pozitiv al mass-media la dezvoltarea democraţiei Dreptul la...

Violența în mass-media și efectele ei

INTRODUCERE Conform dictionarului explicativ roman violenta este lipsa de stapanire in vorbe sau fapte, intrebuintarea fortei brutale. Violenta...

Era Analogică și Era Digitală în Transmisiile Mediatice

Semnalul analogic se referă la un semnal care are continuitate în timp pe o scara de distribuţie reală a valorilor. Un semnal analogic diferă prin...

Manipularea prin Mass-Media

La inceput, lumea avea acces la informatie prin intermediul tiparului,apoi radioul a permis ca informatia sa fie receptata itr-o arie si mai larga...

Modelul Presei Comuniste

Din perspectiva comunismului, presa nu putea fi altceva decât o armã a puterii dotatã cu misiuni şi sarcini precise care erau : - educarea...

Limba de Lemn

Atât din perspectiva descrierii a ceea ce lingviştii numesc „actul lingvistic”, cât şi din cea a evaluării efectelor pragmatice ale limbajului,...

Te-ar putea interesa și

Violența și abuzul asupra minorului în familie

INTRODUCERE Opţiunea pentru tema “ Violenţa în familie şi abuzul asupra copilului” presupune asumarea în mod inerent a unor provocări de factură...

Isteria Pandemiilor în Mass-media

Introducere Prezentarea datelor din perspectivă științifică nu are rolul de a induce panică cititorilor. A cunoaște și a înțelege problemă este...

Influența Publicațiilor de Tip Tabloid Asupra Formării Personalității Tinerilor

Influenţa publicaţiilor de tip tabloid asupra formării personalităţii tinerilor 1. Presa 1.1. Definirea presei Prin presă se înţelege...

Crearea Imaginii în Spațiul Mediatic

INTRODUCERE O lucrare intitulată “Crearea imaginii în spaţiul mediatic” în contextul actual al exploziei “celei de-a patra puteri în stat” – mass...

Mediatizarea Crizei Economice prin Intermediul Mass-Media

Introducere Prezenta lucrare se intitulează “Mediatizarea crizei economice prin intermediul mass-media”. Alegerea acestei teme a fost motivată...

Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic

CAPITOLUL I ROLUL POZITIV AL MASS-MEDIA LA DEZVOLTAREA DEMOCRAŢIEI 1.1 Rolul pozitiv al mass-media la dezvoltarea democraţiei Dreptul la...

Administrația publică între social, politic, juridic, media și reformă

2.0. INTRODUCERE Cunoașterea științifică a unei anumite materii presupune identificarea noțiunilor cu care operează știința care are drept obiect...

Cultura de consum

Introducere Noile tehnologii şi obiectele ei, produse industrial şi asimilate rapid în cotidian, noile experienţe plastice, noile forme estetice,...

Ai nevoie de altceva?