Lead

Cuprins referat Cum descarc?

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL 1. NOtIUNI GENERALE DESPRE LEAD 4
1.1. Lead-ul/atacul /intro-ul ... notiuni si definitii. 4
1.2. Distinctia dintre lead si chapeau 7
1.3. Scopul si destinatia lead-ului in presa scrisa. 9
CAPITOLUL 2. FORMULE DE REDACTARE A LEAD-URILOR 12
2.1. Modalitati de redactare a lead-urilor 12
2.2. Tipuri de lead 15
2.3. Alte aspecte ale lead-ului 23
CAPITOLUL 3. ANALIZA LEAD-ULUI IN PRESA SCRISA DIN REPUBLICA MOLDOVA 25
CONCLUZII 31
BIBLIOGRAFIE 33


Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Actualitatea temei. Lead-ul (sau paragraful introductiv) joaca un rol foarte important in presa scrisa, deoarece acesta are functia de a trezi interesul cititorului si de a-l informa pe scurt despre intreg articolul publicat.
Fara a exagera putem sustine ipoteza conform careia lead-ul reprezinta piatra de incercare a oricarui jurnalist de profesie, este punctul care determina priceperea autorului de a captiva interesul cititorului fata de intreg materialul publicat.
Lead-ul presupune o mare putere de concentrare logica a autorului de a rezuma captivant si in limita normelor etice, intreaga poveste relatata in articolul de presa.
Exista mai multe moduri in care se poate incepe un articol, asa cum am constatat la prezentarea tipologica a paragrafelor. In general insa, acelea vizau compozitia interna, continutul. Pentru introducere se poate uza de una din aceste formule: se povesteste in trei fraze scurte istoria, se prezinta ce reiese din poveste ori se noteaza principalele idei ce trebuie transmise. Dar, fraza de inceput se prezinta, cel mai adesea, ca un rezumat al principalelor fapte ce urmeaza a fi prezentate.
Lead-ul este paragraful initial, sub-titlu. El este replica de deschidere sau "fraza de atac", adica cea mai semnificativa parte a textului. De regula, lead-ul este scris cu "italic" sau "bold" si format din 3-4 fraze "cheie", care rezuma esentialul din text si raspunde precis si incitant unora din intrebarile: Cine? Ce? Unde? Cand? De ce?
Importanta titlului si lead-ului este capitala pentru lectura textului. Profesionistii spun asa: "Daca ai 10 ore pentru a redacta un comunicat, lucreaza 9 la titlu si lead".
Scopul tezei presupune analiza teoretica si bibliografica a lead-ului in presa scrisa.
Obiectivele tezei presupun descrierea teoretica a lead-ului, modalitatile de elaborare ale acestuia, prezentarea logica si grafica a lead-ului in presa, tipurile de lead cunoscute si clasificarile acestuia dupa anumiti autori consacrati, analiza lead-ului in presa scrisa din Republica Moldova.
Structura tezei. Teza a fost structurata pe trei capitole de baza, care includ in ordine logica analiza pe subiect a lead-ului din punct de vedere teoretic, in primul si al doilea capitol, cu referire la notiunile si clasificarile lead-ului, diferentele si distinctia de alte parti componente ale unui articol. In capitolul trei s-a realizat o analiza practica a tipurilor de lead din presa scrisa din Republica Moldova.
CAPITOLUL 1. NOtIUNI GENERALE DESPRE LEAD
1.1. Lead-ul/atacul /intro-ul ... notiuni si definitii.
Impactul pe care-l va avea reportajul asupra publiculul depinde, in mare masura, de felul in care incepe textul, de modul in care sunt elaborate primul paragraf sau primele fraze (engl. lead).
Ce este Lead-ul? Este primul si de departe cel mai important paragraf al stirii. Unii prefera anglicismului lead, frantuzescul ,,atac"(attaque). Altii opteaza pt. ,,intro", prescurtarea de la ,,introducere "sau pt. sintagma ,,paragraf introductiv" in lipsa unui cuvant mai bun, pledam pentru termenul lead, cu argumentul ca este cel maides folosit in scolile de jurnalism si in jargonul redactiilor.
Unul dintre intelesurile cuvantului lead este capat, pozitie de frunte. To lead inseamna a conduce, a deschide calea, a conduce, a fi in frunte etc.
Paragraful initial sau primul paragraf trebuie sa fie concis, evocator si concret. Adesea intro-urile sunt bazate pe vizualizare, adica pe transportarea cititorului in spatiul unde se petrecfaptele. In acest caz, este obligatoriu sa fie alese cuvintele care arata. Bunaoara: ,,Ea poarta obluza viu colorata" - nu arata mare lucru. In schimb, ,,Ea poarta o bluza verde aprins carecontrasteaza cu tenul palid " - ne ajuta ,,sa o vedem" mai bine.
Primul paragraf, atacul da tonul intregului articol, care in definitiv creeaza anumite asteptari din partea cititorului. De prima fraza depinde, de multe ori, urmarirea pana la capat a intreg textului articolului publicat. 
In general lead-ul nu incepe cu cifre sau citate, el presupune concentrarea logica si creativa a autorului de a descrie pe scurt si intr-o maniera incitanta, de aceea se recomanda o afirmatie, o scurta anecdota, rareori un citat pentru a completa partea de inceput a unui articol. 
Ph. Gaillard apreciaza ca, cel mai adesea, introducerea "vizeaza punerea articolului in miezul subiectului, printr-o descriere sau printr-un citat semnificativ, printr-un amanunt de natura sa atate curiozitatea" .


Fisiere in arhiva (1):

  • Lead.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Coman Cristina, 2002, Relatiile publice - principii si strategii, Iasi, Polirom
Coman Cristina, 2004, Relatiile publice si mass media, editia a doua, Polirom,Iasi
Coman, Mihai, 1999, Introducere in sistemul mass media, Iasi, Polirom
Coman, Mihai - Manual de jurnalism, vol. I si II, Iasi, Polirom, 1999.
Randall, David - Jurnalistul universal, Iasi, Polirom, 1998.
Capelle, Marc - Ghidul jurnalistului, Bucuresti, Carro, 1996.
Popescu, Cristian Florin - Manual de jurnalism, vol. I si II, Bucuresti, Tritonic, 2003.
Mouillaud, Maurice - Presa cotidiana, Bucuresti, Tritonic, 2003.
Preda, Sorin - Tehnici de redactare in presa scrisa, Iasi, Polirom, 2006.
Cristian Florin Popescu, Dictionar explicativ de jurnalism,relatii publice si publicitate, Bucuresti, Ed. Tritonic, 2002.
Rosca, Luminita - Productia textului jurnalistic, Iasi, Polirom, 2004.
Cappon, Rene - La inceput a fost cuvantul, vol. II, Bucuresti, Rompres, 1999.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!