Biserica și Mass Media

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Mass-media este un termen generic, de origine engleza, care denumeste "ansamblul mijloacelor si modalitatilor tehnice moderne de informare a maselor". 1

Mass-media cuprinde presa scrisa, (ziare, reviste), radioul, televiziunea, reteaua internet, precum si alte instrumente de stocare si transmitere a informatiei (discuri, compact-discuri, casete, etc).

Pe plan mondial, mijloacele de comunicare in masa au cunoscut o dezvoltare si o raspandire remarcabila in secolul nostru odata cu crearea posibilitatilor tehnice pentru transmiterea si accesul relativ usor la informatia scrisa, vorbita (radio) si televizata. In zilele noastre, un nou instrument mass-media ia o amploare tot mai mare. Este vorba de internet, un sistem mondial de interconectare a calculatoarelor electronice. Principalele facilitati pe care le ofera reteaua internet abonatilor sai, sunt:

- accesul la baze de date din intreaga lume (publicatii, programe TV, pagini speciale, etc);

- posta electronica - posibilitatea comunicarii ieftine cu un alt abonat din orice parte a lumii;

- posibilitatea efectuarii de tranzactii comerciale.

In tara noastra, daca in perioada comunista, informatia si mijloacele de transmitere a ei erau tinute strict sub control, dupa anul 1989, am asistat la o adevarata explozie informationala pe fondul aparitiei a numeroase ziare si reviste, posturi de radio si canale de televiziune. De asemenea, reteaua internet este accesibila detinatorilor de calculatoare electronice.

Dupa cum o arata si numele, mass-media mijloceste accesul informatiei la mase. Asadar se adreseaza maselor si nu persoanelor concrete, se adreseaza colectivitatilor de indivizi care reactioneaza solidar la anumiti stimuli. Pe de alta parte reprezinta un mijlocitor, un sistem in care transmiterea se face intr-un singur sens: de la cel ce detine controlul asupra mijlocului de comunicare, spre mase. La modul ideal este de asteptat ca un mijloc de comunicare sa transmita cat mai fidel realitatea, astfel incat sa refaca cat mai global receptarea ei de catre cel ce primeste informatia. Dar, nici o tehnica reproductiva nu poate transmite autenticitatea absoluta si de aceea, intotdeauna vor aparea distorsiuni ale realitatii. Atunci cand aceste distorsiuni sunt produse intentionat in vederea atingerii anumitor scopuri, vorbim despre manipulare prin mass-media.

Aceste scopuri pot varia de la cresterea audientei unui anumit canal mediatic sau promovarea unor vanzari, pana la asigurarea controlului asupra societatii. Ispita manipularii prin mass-media este prea mare pentru ca omul modern sa-i poata face fata si experienta ne arata ca aceasta manipulare se face din plin.2

Traim intr-o epoca dominata de mass-media, iar Biserica nu isi poate permite luxul sa ignore acest lucru, din cel putin trei motive:

1. Omul contemporan este conditionat de mass-media, este supus unei presiuni continue din partea ideologiei propagate de mass-media, o ideologie care de cele mai multe ori se dovedeste a fi in contradictie cu valorile crestine;

2. Mass-media nu ignora Biserica, ci abordeaza problematica ei, de multe ori cu o atitudine voit nefavorabila sau cu diletantism;

3. Instrumentele mediatice sunt compatibile cu misiunea Bisericii si este chiar indicata folosirea lor in acest scop.

Atitudinea crestina fata de mass-media variaza de la exaltarea lor ca "daruri ale lui Dumnezeu care, in conformitate cu scopurile Providentei apropie popoarele si le ajuta sa coopereze la planul mantuirii lor" 3 pana la a le considera instrumente ale satanei menite a ne duce la pieire. Probabil ele nu sunt nici instrumente ale lui Dumnezeu nici ale diavolului, ci pur si simplu ale omului, ele putand sa ne apropie intr-o masura mai mica sau mai mare fie de Dumnezeu, fie de diavol.

Vom vedea insa in cele ce urmeaza ca felul in care este folosita mass-media in societatea contemporana este de natura sa ne indeparteze de Dumnezeu, fiind de datoria Bisericii sa valorizeze aceste mijloace de comunicare in vederea apropierii de Dumnezeu.

2. Impactul mass-mediei asupra omului contemporan si raspunsul Bisericii

Statele moderne, inclusiv cel roman, isi propun sa garanteze libera circulatie a informatiilor, dreptul la informatie fiind considerat unul dintre drepturile fundamentale ale omului. 4 Problema care se ridica este daca in lipsa unei valorizari a informatiitor, acest drept nu se intoarce impotriva omului.

Traim o epoca in care lumea este avida de informatie, iar mass-medis are grija sa-i alimenteze continuu aceasta sete, stimulandu-i curiozitatea, o curiozitate de multe ori sterila daca nu chiar malefica. Intr-o forma sau alta, mass-media este omniprezenta in societate intinzandu-si influenta direct sau indirect asupra tuturor. Omul modern, omul de masa, este supus unui bombardament continuu de informatii, care-l depersonalizeaza, il face sa-si piarda constiinta de sine. Dezvoltarea tehnicii a dus la aparitia de instrumente

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Biserica si Mass Media.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 515 cuvinte
Nr caractere:
8 741 caractere
Marime:
10.80KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Mass Media
Tag-uri:
biserica, credinta, media, influente
Predat:
la facultate
Materie:
Mass Media
Sus!